januari 11

Winnen in ondernemen met YouWinn Group

In deze aflevering van het eCommerce Cafe zit ik samen met Joost Winnink. Voormalig tennis prof die ondernemer geworden is. Eigenaar van de YouWinn Group. YouWinn Group is een groep die bedrijven helpt om succesvol te digitaliseren. Joost zal in deze aflevering zijn kennis en ervaring delen met ons. Zodat wij deze kunnen gaan gebruiken om onze eigen onderneming te laten winnen!

Wie is Joost Winnink?

  • Naam: Joost Winnink
  • Onderneming: YouWinn Group
  • Voorheen: Prof tennisser.

Shownotes

LinkedIn
Website

In gesprek met Joost Winnink

De gevolgen van Corona, heb jij daar last van?

Privé niet zo. Het begin was wel zwaar. Toen we de zes kinderen niet op school hadden. Ik werk van thuis of bij de klant. Nederlandse klanten heb ik niet echt. Ze zitten meer in het buitenland. Maar de school en dat soort zaken om bij te regelen gedurende de dag. Dat was wel even aanpassen. Dat was heel zwaar. Ik voelde mij eerder een IT manager met vier pc’s met log ins en iedereen op teams. Teams was daar nog helemaal niet op voorbereid en die scholen ook niet. Dus dat was allemaal drama. En ze moesten ook nog uit mekaar zitten. Anders horen ze elkaar ook nog. Dus op iedere verdieping één. Dan werd ik vanboven geroepen van, “Argh, ik ben weer uitgelogd, ik kom er niet in!”

En zakelijk is iedereen gewoon thuis. Wij zien elkaar helemaal niet. Ook de development centers ook niet. Iedereen thuis. Met de groep zitten we op 380 man ongeveer. Dus die zitten allemaal thuis. Ik heb gezegd, we gaan geen enkel risico lopen. Niet voor de klant, niet voor ons personeel. Dus iedereen is gewoon thuis. Wij waren voorheen niet remote. Nederland was wel remote, wij zitten hier met vijf man. Voor de development centers was het wel gewoon op kantoor zitten.

Wat is de YouWinn group eigenlijk?

De YouWinn group is een samenstelling van een aantal bedrijven. Die los aan elkaar verbonden zijn. We zijn aan elkaar verbonden, maar niet met elkaar getrouwd. Wij wisselen diensten uit om vooral bedrijven op het omnichannel plat te krijgen. Wij zijn bijvoorbeeld niet een SAP implementatie partner. Het kan wel, het is niet binnen de YouWinn Group maar één van onze partners kan dat wel.

Dus als het gevraagd word, geen enkel probleem. Maar dat is niet waar de YouWinn Group zich mee bezig houd. De YouWinn Group houd zich bezig met ondernemers, met bedrijven die willen digitaliseren. En te helpen met het eerste besluit dat ze nemen, dat het ook het juiste besluit is. En dat is niet naar een systeem gaan zoeken. Maar gaan kijken naar “wat heeft mijn bedrijf eigenlijk nodig, om dit traject in te gaan?” En het ook te gaan volbrengen. Om ook die ambitie te halen.

Wat is voor jouw een makkelijkere weg richting omnichannel? Action die naar online winkels gaan of een CoolBlue die fysieke winkels opzet?

Het zijn beide leuk om te bewandelen. Maar CoolBlue heeft het zwaarder. Zij moeten de perceptie van de klant omgooien. Van pure online player naar “oh, we hebben ook winkels.” En de verwachting van mensen bij een winkel moeten zij dus vervullen. Met een bedrijfscultuur die dat eigenlijk niet heeft. Ze zullen er ongetwijfeld goed mee omgaan. Daar twijfel ik niet aan. Maar zij moeten dus de perceptie van de klant omgooien. Terwijl de perceptie van de klant als je zegt dat Action online gaat. Dat snapt iedereen. Je hoeft geen horde te overwinnen dat mensen iets anders gaan doen. Aan de andere kant zal het enorm lastig zijn om Action online te krijgen. Want hun systemen en cultuur is helemaal niet geënt op online. Dat is waarschijnlijk ook waarom ze het niet hebben. Dat is gewoon hun visie. Ze willen de mensen in de winkel hebben.

Wat doet een Senior Business Analyst Ecom?

Het is een vrij goed omschreven functie als je gaat kijken online. Veel mensen doen daar een poging voor. Je analyseert de Ecom behoeftes van een bedrijf. Om te kijken wat ze nodig hebben. Heel vaak zit het op het IT systeem. Hij is een soort spil voor de functionaliteit. Zeker agile richting de product owner. Als de product owner een omnichannel Ecom persoon is. Dan is dat de tandem die eigenlijk moet draaien op Ecom vlak. De strategie die erachter zit, dat is wat altijd de vraag of dat daar zit en of die goed is.

Moet je alles gelijk in het begin doen als je richting omnichannel wil gaan?

Neen, je moet dat pragmatisch stap voor stap doen. Het is alleen dat je de stappen zegt, je gaat bijvoorbeeld 10 stappen nemen. De eerste vier zijn behoorlijk uitgewerkt in de zin van ‘daar ga je mee beginnen’. Pragmatisch en dat het gelijk wat oplevert. Of toch zoveel mogelijk oplevert. Want ja, je moet niet teveel geld uitgeven zonder dat het wat oplevert. Zeker in deze tijd. En dan schuif je steeds verder. Waar wij meestal mee beginnen is de data. Want een webshop opzetten is leuk, maar waar haal je al je data vandaan? En dat data model is wel de sleutel van de toekomst. Want voor de eerste vier stappen lukt het misschien nog met een klein data model.

En met data bedoel ik, als je bijvoorbeeld 10 winkels hebt, hoe zit het met je voorraad over al je winkels. Welke service wil je aanbieden? Wil je enkel home delivery aanbieden of wil je ook dat mensen kunnen ophalen en reserveren in de winkel. Dat betekent dat je winkelvoorraad real time beschikbaar moet zijn. Maar hoe ga je dat doen? En wat is de investering daarvoor en wat levert het op. Is dat een stap 1 of is dat een stap 10? Je klant gegevens. Van 10 winkels, zitten die centraal? Of zitten die op 10 verschillende winkels? Centraliseren geeft voordeel voor je marketing. Dan weet je wat je kan doen en kan je verschillen van winkels gaan zien. Je kan er echt van alles mee. Maar je moet eerst zorgen dat je klant data hebt.

NOP commerce, wat is dat?

Dat is een Microsoft webshop platform wat je kan gebruiken. Een soort Magento, maar dan van Microsoft. De Magento mensen zullen zich nu in hun stoel omdraaien, “Wij zijn geen NOP.” En NOP zal zeggen “Wij zijn geen Magento.” Neen dat klopt, jullie hebben allemaal eigen voordelen. Eigen schaal groottes en dat soort zaken. NOP wordt meestal gekozen als je een Microsoft stack hebt. Als je compleet Microsoft bent en je op .net codering zit. Is het voor heel veel mensen gemakkelijker om een .net voorkant te nemen en niet een php. Zo een keuze is een strategische keuze.

Wat is een omnichannel driver?

Binnen mijn bedrijf ben ik dat sowieso. Alles wat er gebeurt, ontwikkelt wordt, ieder project dat gestart word. Daar kijk ik naar en zeg ik van “Jonges, is het wel omnichannel?” Waar gaan we heen? En dat blijf ik ook bij de mensen inzetten, om dat te blijven denken, in die projecten. Om vooral te voorkomen dat de focus eraf gaat. Want de focus ligt bij omnichannel voor de meeste projecten die wij doen.

Wanneer zou je een SaaS product adviseren?

Dat zou ik adviseren als het bedrijf zo min mogelijk wil doen op dat vlak. Dus wat je wil uitbesteden. Dat is in feite waar het voor is. Software as a Service, we besteden het gewoon uit. Je neemt het pakket en je gaat daarmee. Maar het heeft zijn beperkingen. Je moet soms wachten op releases. Je kunt niet altijd alles maar laten bouwen. Je bent afhankelijk van een service team. Die mee moeten kunnen met jouw business. Dat moet je allemaal goed van tevoren bekijken. Of dat inderdaad goed is.

Als een bedrijf jouw inhuurt. Wat is het eerste waar je naar gaat kijken?

De ambitie. Ja, wat wil je? Waar wil je heen? Waar droom je van? Als je volgende week maandag hier om 9 uur op het kantoor moet zijn. Wat zou dan het leukste zijn waar je mee bezig wil houden? Voor jou bedrijf. Hoe denk jij, hoe je jouw bedrijf kunt pushen? En dat zijn hele lastige vragen. Heel vaak krijg ik daar niet binnen vijf minuten antwoord op.

Waar laten op dit moment de meeste bedrijven de kansen liggen?

Te snel van start gaan. En te beperkt. Te snel in de zin van, “We willen online, het lukt niet met ons huidige systeem. Laten we een systeemwissel gaan doen.” ja? Moet dat nou? Kan iemand daarbij zeggen, misschien is het helemaal niet nodig. Wat is nou eigenlijk je doelstelling? De mensen gaan heel snel naar de tools toe, terwijl ik zeg “Neen, je moet eerst de schil die erom heen zit, die alles bij elkaar houd. Die moet de bal laten rollen naar waar je heen wil. Die moet je eerst gaan maken. En wat er in die bal komt, dat doen we over een paar weken.

Wat is je grootste succes als ondernemer?

Mijn grootste succes als ondernemer was denk ik, samen met mensen waar ik heel goed mee kon samenwerken. In 4 of 6 maanden de Arend shop opzetten. Arend kantoor meubilair levert producten in een vrachtwagen, zonder verpakking. En daar hebben wij een catalogus voor uitgeschreven, een webshop opgezet. En wij gaan alles verpakt leveren. Verpakt, genummerd, al dat soort zaken. Ze hadden er ook de systemen niet voor. Nu moest alles worden opgeslagen. En dat hebben wij in 6 maanden opgezet en draaiende gekregen.

Wat is je grootste fuck up als ondernemer?

De duurste les is denk ik geweest. Dat als je niet pragmatisch begint en niet aangeeft waar we nu voor staan. Dat is natuurlijk ook een stuk ervaring wat daarin meespeelt. Dat je dus meegaat met management en dat je daar later op aangekeken wordt. En dan denk je, ja ze hebben eigenlijk ook wel gelijk. We hadden daar harder op in moeten grijpen. Of we hadden eigenlijk moeten zeggen, “Dat gaan we niet doen.” Voet bij stuk houden. Niet altijd meegaan met de klant. En ook dingen gewoon los kunnen laten. Dat je gewoon zegt, “Dat gaan we niet doen.” Dat doen we intussen wel, de eerste keer had ik dat niet gedaan.

Wat doet Joost over 10 jaar?

Ik denk dat ik doorzet met wat ik nu doe. Om de 10 jaar maak ik een switch en ga ik wat anders doen. Binnen mijn eigen bedrijf. Of buiten mijn eigen bedrijf, dat kan ook. Nieuwe dingen volgen. Wij zijn nu met AI bezig om het in het bedrijf te incorporeren. Ik zal binnen tien jaar nog altijd kijken naar wat nieuw is en wat kunnen we ermee.

Waar let jij als ondernemer op, om continu te blijven groeien met je bedrijf?

Dienstverlening. Om te kunnen groeien moeten wij kunnen adviseren over de hele bandbreedte van een ambitie. En dat betekent dus dat je CX zaken bij moet houden. AI dingen moet bijhouden. Dat doe ik allemaal niet zelf hoor. Maar dat we zorgen dat we altijd een pool hebben van mensen die we kunnen meenemen naar klanten om de ambitie te bespreken.

Vast vragen rondje

Mogen en hoe kunnen mensen contact met je opnemen?

Ja hoor. Ik sta op LinkedIn en ik sta op het eCommerce Cafe.

Hoeveel is genoeg?

Vrijdag avond op de bank en geen zorgen. Genoeg eten voor de kinderen en dat zij hun ambitie ook kunnen waarmaken.

Wat is jouw favoriete podcast?

Ik vond de podcast van het eCommerce Cafe met Wouter. Die vond ik heel interessant.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Geen.

Wat is het best gelezen management boek?

Ook geen.

Hoe maken we ecommerce met zijn allen een beetje duurzamer?

Ik denk dat we vooral naar lever en opslag methodes moeten gaan kijken. Naar verpakking, ik denk dat er een heleboel mogelijkheden zijn. En er zitten momenteel ook een heleboel knappe koppen aan, om dat te doen. je kan er voor zorgen dat je meerdere bestellingen in één keer doet. Zodat er maar één vrachtwagen moet komen. En dan hoef ik ook maar één keer de deur open te doen, dat scheelt ook weer.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Een spijkerbroek draag ik niet zo vaak. Maar ik denk maximaal twee dagen.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Dat is een goeie, daar heb ik helemaal niet over nagedacht. Ik denk de volgende gast moet zijn, die meneer die bloemen aanbied.


Tags

Business Analyst, Data model, digitalisering, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, Joost Winnink, omnichannel, YouWinn Group


You may also like

A fish named Fred, een merk met een verhaal!

Hoe maak je de transitie van webwinkel naar stenen winkel?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!