maart 15

Tips om succesvol op marktplaatsen te handelen.

In deze aflevering ben ik in gesprek met Eric-jan Dijks. Een ondernemer die tot de top 20% van Bol.com partners behoort. In deze aflevering kom je te weten hoe je succesvol wordt op marktplaatsen en wat je moet doen om in die top 20% te komen. Naast zijn ondernemerschap is Eric ook een consultant op het gebied van marktplaatsen en helpt andere mensen om hun onderneming te laten groeien. Eric geeft een 1 op 1 coaching weg aan één van onze luisteraars. Beluister de hele aflevering en kom te weten hoe je het kan winnen!

Youtube Index

Wie is Eric-Jan Dijks

  • Naam: Eric-Jan Dijks
  • Functie: Freelance bij OrangeValley, bij DPG Media, bij The Good Roll en bij SwisspointOfCare. Eigenaar van Health Tech StartUp en Dijks Consultancy.

Shownotes

LinkedIn
Website

Eric-Jan Dijks

In gesprek met Eric-Jan Dijks over marktplaatsen

Wat is het leukste wat je afgelopen week gedaan hebt?

Als ik naar mijn privé kijk dan is het de afgelopen week de aanloop naar de Iron Man die ik ga doen. De Iron Man is een event waar je een triatlon doet. Waar je in totaal 2 kilometer zwemt, 90 kilometer fietst en tweeënhalve marathon die je er na loopt. Ik zie het als een uitdaging. Het is ook wel wie ik ben, ik hou van uitdagingen. Ik heb bijvoorbeeld in mijn leven de Parijs-Roubaix gefietst met als de kasseien die erin zitten. Altijd heb ik wel zo een dingen gedaan om ergens naar toe te werken en een doel te hebben.  Afgelopen week heb ik daar dan trainingsschema’s voor uitgewerkt. En om de focus te hebben. Want over zeven maanden moet het gebeuren.

Ik ben een data-man. Op basis van data kan je dingen in de juiste richting zetten om het ook te kunnen voltooien. Tijdens het event ben je ongeveer zes a zeven uur achter elkaar aan het sporten. En een belangrijk onderdeel van de planning is natuurlijk voeding. Tijdens het zwemmen kan je niet eten of drinken. Dus eigenlijk moet alles gebeuren bij het fietsen. Zo plan je uit wat je wanneer moet doen. Om te zorgen dat je de juiste aantal calorieën binnenkrijgt. Voor mij is het in ieder geval niet even op de fiets springen en even doen. Ik ben wel iemand die van tevoren plant en heel goed uitwerkt. Om het te kunnen voltooien in de tijd die ik wil behalen.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou?

Als ik kijk naar de afgelopen 9 maanden. Het is echt wel een lange tijd. In het begin was het voornamelijk veel zoeken voor iedereen. Voor ondernemingen was het ook heel veel schakelen, mensen moesten thuis gaan werken. Heel veel bazen en ondernemers willen dat eigenlijk niet. Dan verlies je heel wat controle. Dan merk je toch wel dat het voor iedereen wennen was. Zowel voor de ondernemer als het personeel van de ondernemer.

Maar zakelijk gezien met mijn link in Bol heeft mij alleen maar profijt gebracht. Want iedereen ging massaal online shoppen. De dingen die je eerst in de winkelstraat kon kopen, moest je nu online gaan bestellen. Dat is voor alle e-commerce partijen een ontzettende boost geweest.

Je behoort tot de top 20% best presterende partners van Bol.com. Hoe doe je dat?

Eigenlijk gewoon een jaar lang hard knallen. Het klinkt heel logisch. De hele grote jongens, waarvan ik er een paar ken. Die draaien heel veel omzet. Die hebben echt een fulltime business en hebben veel mensen in dienst. Je moet ook die aantallen aankunnen als je enorm veel omzet behaalt. Voor mij was het meer een project wat ik ernaast deed. En dat is het eigenlijk nog steeds. Het kan niet mijn fulltime job zijn en die ambitie heb ik ook niet. Maar dat komt dus omdat diegene die de hoge omzetten draaien. Ik weet wat zij ervoor moeten doen en ook wat voor investeringen dat met zich meebrengt. En dat is niet mijn ambitie.

Dus ik vond het zelf wel heel tof om in die top 20% te komen. Dat was voor mij wel een erkenning dat ik mijn best gedaan heb.

Wat verkoop je eigenlijk op marktplaatsen?

Dat verschilt, het is best veelzijdig. Ik importeer deels eigen producten. Dus rechtstreeks vanuit China die dan in Rotterdam aankomen en die ik dan ophaal. Die haal ik dan zelf op. Want ik had het gepast vervoer ervoor en zo bespaar je ook 150 EUR. De producten die ik verkocht waren barbecue accessoires. Dat zijn wel producten die heel erg seizoensgebonden zijn. In de zomer krijgen die een ontzettende piek. Maar in China kan je het heel veel vinden voor een heel leuk bedrag en dat is nog steeds zo. Ondertussen is het wel een beetje veranderd aangezien er heel veel concurrentie is bijgekomen en iedereen kan het gewoon inkopen.

Hoe word je succesvol op marktplaatsen?

Dat is de vraag. Heel veel mensen en ondernemers die ik ken, stellen die vraag ook aan mij. “Hoe doe je dat dan? Ik wil zelf ook een business beginnen. Hoe moet ik er überhaupt aan starten?” Als je het bekijkt kan je twee sporen bewandelen in de wereld van de marketplaces.

Spoor 1

Aan de ene kant kan je producten inkopen waar je al bekent mee bent. En waar er wat meer aanbieders van zijn. Een bekende telefoon bijvoorbeeld. Er zijn best veel Chinese merken die je kan inkopen voor een goed bedrag. En die kan je dan verkopen via Bol.com. Maar wat je dan vaak ziet is dat er al vijf of zes andere aanbieders zijn. Dan is het echt een spel van levertijd, prijs en een stukje van je customer service core die je krijgt vanuit Bol.com. Die drie factoren bepalen dan of je op de eerste plaats staat of op plaats zes. Op het moment dat je niet de koopblok hebt op Bol.com dan verkoop je niets. Dan kan je alsnog die telefoon heel goedkoop inkopen. Maar dan raak je hem niet kwijt via een marketplace.

Spoor 2

Het tweede ding. Wat denk ik het beste is voor Amazon en Bol.com. Om echt een goede omzet te draaien en een eigen merk op te kunnen bouwen. Dat is het zogenaamde Private Label Selling. Waarbij je een eigen merk ontwikkelt en dat eigen merk ook laat produceren in China. En dan vanuit daar je eigen dingen opzetten. Je eigen product pagina’s met een eigen EAN-code. Je eigen merk registratie. Daardoor is het je eigen eiland dat afgeschermd is. En van daaruit kan je het uitbouwen naar een succesvol merk.

Hoe start je op een marktplaats?

Dat is vaak het begin. Waar moet je starten. Je moet iets hebben wat je in China kan kopen voor een X bedrag en wat je dan in Nederland voor een goed bedrag kan verkopen. En wat is dan een goed bedrag? Dat is afhankelijk van de categorie waar je in zit. Bol.com die hanteert verschillende tarieven. Ze pakken een commissie dat is het verdienmodel van het partnerprogramma van Bol.com. Waarbij ze in het ergste geval 15% van je afnemen. Nu zijn ze wel aan het spelen met het idee om het omlaag te halen naar 12% sinds de komst van Amazon. Maar er zijn ook categorieën waar je maar 6% betaalt. Het ligt er echt aan in welke categorie je zit.

Laten we het op 12% houden voor het gemak. Dat is wel inclusief BTW. Dus als jij iets voor 40% inclusief BTW verkoopt dan pakken zij daar 12% vanaf. Dan gaat het best hard. Dus het loopt al snel op tot 5 a 6 EUR, misschien zelfs veel meer afhankelijk van je verkoopprijs. Maar dat moet je voor lief nemen.

Heb je een strategie voor het bepalen van welk product je gaat importeren?

Is er een ideaal plaatje? Ik denk dat je heel erg moet kijken naar welke producten je interessant vind. Je moet er een affiniteit voor hebben. Dat hoeft niet persé. Ik kan bijvoorbeeld ook een hooi net voor paarden gaan verkopen. Dat is een net wat je ophangt in een stal en waar het paard zijn hooi uit pakt. Dat kan je in China inkopen voor een paar euro en kan je op Amazon voor 30 a 40 EUR verkopen. Dus daar moet je dan aan denken. Gewoon echte niche producten waar je een beetje affiniteit voor hebt. Daar kan je dan best snel een mooi resultaat mee boeken.

Je hebt daar ook heel veel tools voor. Je hoeft natuurlijk niet zelf Amazon door te gaan bladeren om te zoeken wat interessant is. Er zijn tools zoals een JungleScout of een Helium 10. Dat zijn tools die jou heel veel inzicht geven. De tools zijn in principe voor Amazon. Omdat je daar veel meer data op te vragen is dan bijvoorbeeld op een Bol.com. Maar vaak kan je wel doortrekken als je iets op Amazon ziet wat kansrijk is. Dan zie je in heel veel gevallen dat het ook op Bol.com kans maakt. Maar je zal altijd wel handmatige checks moeten doen. Iets wat in Duitsland heel goed werkt op Amazon, hoeft bijvoorbeeld niet goed te werken op Amazon UK. En hoeft dus ook niet goed op Bol.com te werken.

Wat voor soort klanten adviseer jij? Want dat zijn volgens mij geen start-ups.

Neen, ik heb een achtergrond in Search Engine Optimalization. Dat doe ik nu bijvoorbeeld voor OrangeValley. Of beter gezegd via OrangeValley voor een ander bedrijf. En bij DPG Media is het dan weer een heel technisch advies wat ik doe. Dat zijn de applicaties van al de bekende nieuwskranten. Waar ik aan de achterkant de dingen in orde maak voor hun mobiele applicaties. Dus dat doe ik er eigenlijk naast. Dat is niet persé marktplaats advisering. Maar de bedrijven die ik daarin adviseer dat doe ik wel gewoon bij. Dat zijn vaak iets grotere partijen omdat het echt om advies gaat. En die hebben ook de middelen om in advies te kunnen investeren. Om daar dan uiteindelijk resultaat uit te halen.

Heb je tips voor retailers die nu online beginnen?

Over het algemeen zitten die merken al op Bol.com. Dan zit je in het eerste spoor wat ik zonet al zei. Dat je dingen wil gaan verkopen waarop meerdere mensen al  actief zijn. Dat is lastig. Dus ik denk dat je als ondernemer met verschillende merken moet je heel goed gaan bepalen, is het überhaupt interessant? Je kan er natuurlijk zelf onderzoek naar doen. Wie bevind zich daar al in en voor welke prijs. Vaak zie je dat iemand het voor 30 EUR aanbied terwijl jij het in de winkel voor 40 doet. En in het beste geval in promotie doe jij het voor 30 EUR. Maar dat is alleen in een bepaald moment van het jaar. Dan kan je al heel snel dingen afstrepen.

Wat we vaak doen is een assortimentsanalyse. Waarop je op basis van je assortiment gaat vergelijken op inkoop en marge. Dan kan je gaan kijken wat interessant is. Los van concurrentie. Je moet wel rekening houden met die 15% en verzendkosten. Dat zijn de kosten die je maakt voor je überhaupt ergens hebt liggen. Dus aan de voorkant kan je al heel veel uitrekenen of je links of rechts moet gaan.

Waarom kopen mensen jouw product en niet bij iemand anders?

80% is private label. En dat zijn merken die in een niche zitten waarvan ik weet dat er niet heel veel verkopers zijn. Met die private label merken kan je eigen prijzen hanteren en je eigen ding doen. Dus dat maakt het heel erg interessant. En de rest is eigenlijk dat je meegaat in dat spel. Er zijn drie andere aanbieders, die bieden het product aan voor een X bedrag. Dan ga je kijken of je de levertijd kan versnellen. Dat is nu wel lastig met Covid. Want PostNL en alle andere partijen hebben het zo druk dat volgens mij geen enkel pakket meer op tijd komt. Dat kan je ze niet kwalijk nemen, maar dat is wel waar we nu inzitten.

Als verkoper kan je daar op afgestraft worden. Want als jij zegt, ik lever het op één dag. Wat vroeger ook kon en nu door de omstandigheden kan dat niet. Dan krijg jij wel de slechtere scores binnen het systeem. Nu hebben veel leveranciers de leverdagen ook aangepast. In plaats van binnen 24 uur is het nu binnen 1 a 2 dagen. Gewoon om verstandig te doen, zodat je niet wordt afgesloten.

Wat zijn jouw ambities met Bol.com en Amazon?

Bij Bol.com en Amazon is het niet mijn ambitie om daar mijn fulltime baan van te maken. Ik doe heel veel dingen en consultancy vind ik heel leuk. En ik vind het ook heel leuk om met verschillende dingen tegelijk bezig te zijn. Ik ben ook bezig met de ontwikkeling van mijn eigen mobiele applicatie. Het is een Tech startup gericht op voeding en sport. Dat vind ik heel tof om te doen. Daar ligt een stuk ambitie en een stuk passie in. Dat vind ik heel leuk om dat ook te blijven doen.

En bij Bol.com en Amazon vind ik een fijn spel. Maar het is niet mijn ambitie waar ik heel veel energie uithaal. En de afgelopen jaren heb ik geleerd dat ik enkel dingen wil doen waar ik energie uithaal. Dat klinkt heel mooi, maar het is iets waar ik echt achter sta. Als ik iets niet leuk vind of ik haal er niet veel energie uit. Dan ga ik keuzes maken. Dus ik verwacht eigenlijk met Bol.com en Amazon dat ik daar niet volledig mee ga doorgaan. Ik heb het spel leren kennen en ik vind het een heel leuk spel.

Wat doe Eric-Jan Dijks over 10 jaar?

Ik heb altijd gezegd dat ik CEO wil worden van een bedrijf. Dat ben ik ondertussen voor mijn eigen bedrijf. Ik heb mij altijd afgevraagd of ik gelukkiger zou worden om CEO te zijn van een heel groot bedrijf. Maar ik vind het heel leuk om mensen aan te sturen en daar inspiratie uit te halen. Ik merk gewoon dat als ik op kantoor kom en iemand komt met een idee waarvan ik denk “Dat had ik zelf moeten bedenken!” Dat vind ik gewoon altijd heel tof. Dat je energie krijgt van andere mensen. En ook dat je mensen kan laten ontwikkelen. Dus ik denk wel werken met teams. En de tech scene vind ik geweldig. Dus ik denk ergens in een tech start up.

Vast vragenrondje

Hoeveel is genoeg?

Ik vind dat een hele moeilijke vraag. Daar kan ik heel diep op ingaan. Maar ik had altijd het gevoel dat ik voor mijn 30ste in een mooie auto wilde rijden. Nu, dat is gelukt. Maar ik werd er niet veel gelukkiger van. Het kostte mij heel veel geld in vorm van boetes en bijtelling. Die heb ik dan ook weer snel verkocht. Ik heb hem uiteindelijk twee jaar gehad. Maar op een gegeven moment ga je nadenken, is die glimlach elke ochtend het waard vergeleken met de euro’s. Dus dat heb ik gehad.

En ja wat is genoeg? Bij een bepaald bedrag? Daar is onderzoek naar gedaan dat je van een bepaald bedrag niet gelukkiger word. Daar geloof ik ook heilig in. Ik hoef geen miljoenen te hebben alhoewel het leven gemakkelijker maakt. Ik moet goed geld verdienen zodat ik er fatsoenlijk van kan leven. En de dingen kan doen die ik wil doen. Maar een Rolex of een BMW dat soort dingen zijn niet nodig.

Wat is jouw favoriete podcast?

Dat zijn er best veel. Bij het eCommerce Café in de top 10 heb je behoorlijk wat staan. Die van Marco vind ik heel interessant. Ik ken Marco persoonlijk niet heel goed. Maar in de afgelopen tijd toch vaak dingen met hem gecheckt en te kijken wat hij allemaal aan het doen is. Daar haal ik altijd wel inspiratie uit.

Wat is je laatst gelezen management boek

Dat is het oprichtersverhaal van Nike, Shoe Dog. Die ben ik nog steeds aan het lezen. Het is niet helemaal een management boek. Het gaat over de voetsporen van Nike en het is een heel leuk boek waaruit je ziet hoeveel moeite het kost om zoiets op te bouwen. Ik vind het heel bijzonder om te zien hoeveel moeite en effort iemand erin steekt.

Wat is het best gelezen management boek?

Dat zijn er meerdere. The Lean Startup vind ik nog steeds een heel goed boek. En dat is puur omdat het gericht is op snelle ontwikkeling en dingen testen. En niet meer gewoon software bouwen en veel geld investeren om dan erachter te komen dat de doelgroep iets anders wil.

Hoe maken we met zijn allen e-commerce een beetje duurzamer?

Het antwoord is best moeilijk. Ik zag hem langs komen in de podcast van Marij Prijs van Returnless. Dat zijn leuke initiatieven om ervoor te zorgen dat er een stap wordt gezet. Amazon met elektrische busjes en PostNL met elektrische busjes. Dus er worden stapjes gezet. Maar de kartonbergen die blijven of toch die wat wij in Amsterdam in de straat zien liggen. Die blijft groeien omdat iedereen online koopt. Dat is wel een serieus ding. Als je kijkt naar het transport en het proces. Dat kan wel een stuk duurzamer.

Heb jij cryptomunten?

Ik heb er nog een paar. Bitcoins. In het verleden, voor de grote bubbel heb ik ze letterlijk nog voor 36 EUR gekocht. Toen voor 363 EUR verkocht omdat ik dacht keer tien, ik ben binnen. Toen heb ik in de bubbel in 2018 op het verkeerde moment weer bij gekocht. Dus daar heb ik wel wat verlies op geleden. Nu heb ik er nog een paar staan die een mooi bedrag hebben door de grote stijging die nu bezig is.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Laten we het op één keer per week houden. Ik draag kleding niet aan een stuk door. Ik wissel ze af.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Ik heb volgens mij een naam ingevuld voor dit interview. Maar ik heb op dit moment niemand op mijn vizier waarvan ik zeg die zou je moeten uitnodigen. Daar moet ik op terugkomen.

Vorige podcast

Hoe begin je aan digitale transformatie

Volgende podcast

Essentiële tips voor je webshop


Tags

Amazon, Amazon Sales, Amazon.nl, Amazon]Bol.com, Bol, Bol.com, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce consultant, eCommerce Ondernemers, Eric-Jan Dijks, Market places, Marktplaatsen, Omzet Amazon, Omzet Bol.com


You may also like

Hoe vind je een fulfilment bedrijf dat bij jouw webshop past

Hoe doe je concurrentenonderzoek op een slimme manier?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!