november 4

Steven de Haan – Spellenhuis

In de eerste aflevering van het eCommerce Cafe zit ik samen met Steven de Haan. Steven en ik gaan al lang terug. We kennen elkaar al meer dan 20 jaar. Steven is mede oprichter van het spellenhuis.nl. In 2002 heeft hij zijn eigen bedrijf opgericht samen met zijn compagnon. In deze aflevering komen we hier alles over te weten. De start, het idee, de opzet. Steven zal ons inzichten geven in hoe je, jouw eigen bedrijf van scratch kan opzetten.

Bekijk de hele podcast op YouTube

Wie is Steven de Haan?

  • Naam: Steven de Haan
  • Onderneming: spellenhuis.nl, boardroom

Shownotes

LinkedIn
Spellenhuis.nl
The Boardroom

Steven de Haan van het spellenhuis.nl

In gesprek met Steven de Haan

Kan je iets vertellen over de start van het spellenhuis?

De start was heel erg moeizaam. Daar hebben we geloof ik twee jaar over gedaan. Om een financiering te krijgen voor ons idee. We zitten natuurlijk in de bord spellen. En zit je in de board spellen. Dan is het heel moeilijk om financierders te vinden. Men weet eigenlijk niet wat je gaat doen. Je gaat bord spelletjes verkopen. Je gaat monopoly verkopen, je gaat mens erger je niet verkopen. Dat weet iedereen wel. Maar financierders zien daar geen geld in. Dus we hebben alle trajecten afgelopen. We zijn alle banken af geweest.

Uiteindelijk zijn we zelfs. Je kon een lening krijgen als je een uitkering had. Hebben we ook geprobeerd om via een uitkering een lening te krijgen. Dat gaat dan via de overheid. Maar die zagen er ook niks in. Uiteindelijk hadden we het eigenlijk opgegeven. We hadden zoiets van, ” ja, hier gaan we niet verder mee.” Wij hadden nog één klein dingetje. Iemand bij een bank, die had iets met spellen.

Kleed je netjes!

Dus hadden we iets, laten we dan maar de laatste keer nog maar één keer proberen. En deze was hartstikke enthousiast, die zei, “Nou prima.” Jullie krijgen van mij een lening. En toen kwamen we los. Aangezien het de laatste kans was, hadden we besloten het echt serieus te doen. Pak aan in plaats van spijkerbroek en bloes. En dat was het eerste toen we binnen kwamen bij die bank. Die kerel zegt tegen ons, “Nou jullie zien er netjes gekleed uit. Jullie komen goed over.” Dus in de toekomst als je voor een lening gaat, kleed je netjes.

Na de lening.

We hadden er ook eigen kapitaal in gestoken. 10.000 Euro. En toen zijn we eraan begonnen. We hebben een pand uitgezocht om te huren en gevuld met handel. Dat was in 2003, in 2003 konden we echt beginnen. Wij zijn begonnen in Den Haag en uiteindelijk uitgebreid naar Haarlem. En dat is gekomen omdat we in het begin niet veel verdiende, voor ons twee was het niet rendabel. Wij moesten een moeilijke beslissing maken. Mijn compagnon had besloten een baan te zoeken en eruit te gaan.

Maar toen kwamen we op het idee van een tweede winkel. En daar moesten we natuurlijk ook weer geld voor los zien te krijgen. Maar dat ging iets makkelijker uiteindelijk.

Wat was voor jouw de keuze om naar Magento te gaan?

Veel meer opties. Het was veel uitgebreider dan Obers Commerce. Het had zoveel opties. Mensen konden reviews schrijven. Er zaten zoveel functies in. We werden overdonderd door de functies. We konden nog steeds niet alles. Maar dat was voor mij de reden om te switchen. Dit bied weer dan dat ik nu heb. Met Obers Commerce kon ik van het product maar 1 plaatje laten zien. Hier in Magento kan ik er 20 laten zien per product. En in het begin met Obers Commerce was het nog niet zo interessant dat het meerdere plaatjes aanbood. Maar met Magento werd het wel belangrijk. Mensen willen meer van het product zien. Ze willen niet één plaatje zien. Ze willen zien, hoe ziet de inhoud eruit. Hoe ziet de achterkant eruit. Dat bood Magento.

Als je terug kijkt op 15 jaar spellenhuis.nl, wat waren voor jouw de hoogte punten? Is het omzet gerelateerd of meer om tooltjes die je ontwikkelt?

Beide, ik denk sowieso, je maakt een tooltje om de omzet te verhogen. Het is heel erg leuk spelen. Je doet een verandering aan je website. Het kan een heel klein dingetje zijn. En ineens zie je “Hey, ik krijg meer orders en bestellingen.” En dat is met een echt test panel van mensen die je winkel binnenkomen. Is dat veel moeilijker. Ik kan een product een keer anders neerzetten. Maar het is moeilijker te meten. Alles wat je online aanpast of doet. Dat kan je meten met Analytics, noem het allemaal maar op. Tooltjes waar je het mee kan meten. Dus ik denk dat ik het leukste vind. Als ik een aanpassing gedaan heb. Dat je gelijk ziet dat het werkt.

Wat is het tooltje wat je het meeste gebruikt?

Het leukste tooltje wat ik gedaan heb, is producten koppelen. Bundel discount. Dat soort dingetjes. Ik was daar altijd heel sceptisch over. Ik denk, ga je dingen bundelen en dan gaan mensen het echt niet kopen. Maar dat doen ze wel. Je koppelt een product en daar hoort een ander product bij. Daar maak je een aanbieding van. Of niet en je zet ze gewoon bij elkaar. En mensen kopen ze alle twee. Mensen denken, het andere heb ik ook nodig. Dus ja, waarom zou ik die ene niet bestellen? Dan bestel ik ze gewoon alle twee. En ik krijg ook nog korting. Dus waarom niet.

Heb jij nog trucjes waarvan jij zegt daar zou een collega wat aan hebben?

Nou ik heb er natuurlijk net één gegeven. Producten koppelen. Dat werkt heel erg goed. Ja wat zijn nog meer dingen, wat goed werkt. Wij doen filmpjes sowieso bij de producten. Dat werk ook heel erg goed. Je hoort vaak van klanten, dat ze het fijn vonden dat ze even een filmpje konden zien van het product. Die halen wij bijvoorbeeld gewoon van YouTube. Ze hebben een spel. Bijvoorbeeld de Kolonisten van Catan. Eronder staat een filmpje van hoe je het moet spelen en dat soort dingen. En dat trekt mensen wel over de streep. Dat geeft mensen een veel beter idee. Je kan van elk product wat er is. Kan je er wel een filmpje van vinden. Dus waarom zou je het er niet bijzetten. Je mag het gebruiken.

En het review systeem op je site werkt ook heel erg goed. Dat geeft jouw ook een goed beeld van je klanten. Hoe ze over het product denken en dat soort dingen. En als je door het slijk wordt gehaald in een review. Altijd reageren en het proberen op te lossen. Kijk, mensen schrijven graag een negatief ding over je, als ze ontevreden zijn. Daar moet je altijd op reageren. Want reageren, dat zien andere mensen ook. Ze krijgen een slechte review. Maar er wordt wel iets mee gedaan.

Het spellenhuis

Gebruik je email marketing?

Ja, wij gebruiken Mailchimp. Dat gebruiken wij wekelijks om echt te targetten. We targetten verschillende doelgroepen. Ook gebruiken we het voor het aanprijzen van nieuwe producten. We hebben natuurlijk heel veel evenementen voor onze spellen. Dus daar gebruiken we het ook voor. En dat is heel belangrijk, want je merkt dat er heel veel uitkomt. Ook enkel sturen als je iets te melden hebt. Als je gaat sturen om te sturen, dan ga je heel veel uitschrijvingen zien. Dus dat moet je niet doen. Bij ons valt het aantal uitschrijvingen reuze mee, omdat we enkel de belangrijke dingen sturen.

Hoe zie jij de toekomst voor het spellenhuis.nl?

Ik denk dat er wel een heel ander systeem gaat komen voor de hele webshop. Je besteld nu allemaal apart op verschillende websites. En ik denk uiteindelijk dat het langzamerhand naar één systeem gaat. Niet dat het volledig naar Bol.com gaat. Dat wil ik niet, dan profiteert alleen Bol.com ervan. Waardoor eigenlijk de kleine jongens allemaal wegvallen, zoals wij. Maar ik denk dat het wel langzaamaan die kant uit gaat. Dat de grote jongens, de kleine jongens in zich opslokken. Dat die kleine jongens nog steeds hun geld gaan verdienen. Maar dan via een groot portaal. Maar daar kan ook een of andere app voor komen. Of een andere website voor komen. Maar al die losse websites. Gaat langzaam verdwijnen.

Black Friday, doe je daar aan mee?

Neen, ik heb er van gehoord. Maar ik doe er niet aan mee. Ik vind het ongelofelijke onzin. De feestdagen komen eraan. Dan moet je juist gaan profiteren, maar dan gooi je alles in de aanbieding. Dat is onzin. Je moet juist alles in de aanbieding gaan gooien als de feestdagen voorbij zijn. En kijken van ik heb nog een stapel van dat spel staan. Dat heeft het niet zo goed gedaan, laten we die maar in de aanbieding gooien. Voor mij zijn de feestdagen er om meer te verdienen en niet voor minder.

The Boardroom

Vast vragen rondje

Hoeveel is genoeg?

Geld op de bank? Ik ga nooit rentenieren. Ik zal altijd blijven werken. Ik vind het te leuk. Als ik een bedrag moet noemen om echt te kunnen stoppen, dan zou ik zeggen twee ton. Dat is wel een leuk bedrag. Maar dan nog, dan zou ik toch nog iets anders gaan doen.

Met welke bekende Nederlander zou je graag een kopje koffie mee gaan drinken?

Ik zou de oprichter van marktplaats.nl willen spreken.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Management boeken lees ik niet. Ik heb veel boeken gelezen over websites bouwen. Maar als het over management gaat, heb ik voornamelijk blogs gelezen en geen uitgebreide boeken. Heb ik geen tijd voor. En geen zin in eerlijk gezegd.

Wat is je favoriete podcast?

Podcasts luister ik eerlijk gezegd ook niet. Dus daar kan ik je geen antwoord op geven.

Volgende Podcast

Cedric Muchall van KeyToe. Ik ben heel benieuwd naar zijn verhaal waarom zijn personeel hun eigen salaris bepaald onbeperkt aantal vrije dagen heeft.


Tags

Bordspellen, BYTE, Den Haag, DHL, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, Haarlem, Magento, Mailchimp, MplusKASSA, Patrick ten Hoorn, Spellen, Spellenhuis, Steven de Haan, the Boardroom, Webshop


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

  1. Wat een leuke onderneming, om een spellenwinkel te hebben. Ik doe zelf graag bordspellen, mijn favoriete spel is Warhammer. Ik vind de miniatuurfiguren het leukste en kan helemaal opgaan in de magie van het spel.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!