februari 8

Het Verhaal van Dries de Gelder

In deze speciale editie van het eCommerce Café, word ik, Dries de Gelder geïnterviewd door Remco Verwaijen. Op deze manier zal je meer te weten komen over Dries de Gelder en het eCommerce Café. Dries en Remco kennen elkaar al heel lang. Uit de studententijd van Remco. Remco Verwaijen geeft trainingen, organiseert workshops en presenteert. Vanaf 2011 heeft hij veel ervaring opgedaan bij ondernemers, mbo-studenten, -docenten en -medewerkers, maar ook kinderen in het basisonderwijs. Zijn favoriete onderwerpen? Presenteren, presentatietechnieken, (Elevator) Pitches, interviewen en Social Media (waaronder Instagram en LinkedIn).

Wie is Dries de Gelder?

  • Naam: Dries de Gelder
  • Bedrijven: eCommerce Café
  • Functies: eCommerce Consultant voor het Spellenhuis, eCommerce Consultant voor Charcoco Cosmetica.
  • Voorheen: Director eCommerce bij Shors, On en Offline Marketing Director voor Suits Direct Belgium, Founder van Hemdenonline, Managing Director bij Geenpunt.nl, Account Manager bij Radio Decibel en Account Manager bij CITY FM

In gesprek met Dries de Gelder over het eCommerce Café

Kan je iets vertellen over Geenpunt.nl?

Geenpunt.nl was een online marketing bureau. Eigenlijk heb ik het in de schoenen geworpen gekregen van de oprichters van MijnDomein. En MijnDomein, ik weet niet of jullie dat kennen, daar kan je jouw domeinnaam registeren. Die zijn ooit begonnen met Geenpunt.nl. Dat was nog voor de internetbubbel. In 1997 is Geenpunt.nl begonnen. Die gingen echt als een raket met 120 man personeel. En toen klapte die internet bubbel in. Dat was in 2001, toen gingen ze van 120 man personeel naar 3 of 4. Met het laatste geld van hun oma en opa zijn ze MijnDomein begonnen. Dat hebben ze van daaruit gebouwd. En MijnDomein is een groot succes geworden.

En in 2006 of 2007, ik weet het niet precies meer. Henry de Jong was klant bij mij bij CITY FM. Ik had aan hem een radioreclame campagne verkocht. En die zei, “Is dat bedrijf niets voor jou, om over te nemen?” Ik zeg van, “Ja, wat moet ik ermee? Ik heb het hartstikke naar mijn zin met CITY FM.” Het was de eerste werkgever waarvan ik dacht, hier wil ik oud worden. Had ik nog nooit eerder gehad. Dus ik had het een beetje in de kast gegooid. Op een gegeven moment kwamen er geruchten dat CITY FM werd overgenomen door Radio Decibel. Een paar Amsterdamse rakkers, ik kreeg er rillingen van. Die man liep een keer door het pand heen. Met een sjaaltje om, van ik ben hier de baas. Ik walgde van die vent.

Bij CITY FM verkocht ik radio commercials. Of beter gezegd, reclame zendtijd. Maar ik deed niet alleen de verkoop, ik bedacht ook de campagnes. Dat voerde ik dan uit bij producenten. Ik schreef ook de teksten, als de klanten daar geen eigen bureau voor hadden.

Hoe is de overname van Geenpunt.nl precies gegaan?

Leuk dat je dat vraagt, in 2001 is die internet bubbel gebarsten. En zijn ze MijnDomein gestart en hebben ze niets meer gedaan aan Geenpunt.nl. Maar ze hadden daar een paar grote klanten in zitten en heel veel kleine klanten. Die elke maand nog iets betaalden. Hij zei, “Het is een bedrijf met zoveel ton omzet, begin er maar aan.” Ik heb dan de BV overgenomen. Ik moest een holding beginnen, dat was ook best spannend. De holding werd dan eigenaar van de BV. Had ik ook nog nooit gedaan, ik had daarvoor een eenmanszaak gehad. Maar een BV had ik nog nooit gehad.

Maar dan bij de dag van tekenen bij de notaris, hoorde we dat de klant die de grootste omzet had. Zijn contract beëindigde bij Geenpunt.nl. Er zat veel omzet aan vast, er bleef nog maar 1/5de over van de omzet. Ik ben dan gaan kijken wat voor omzet in het bedrijf zat. En achteraf bleek het dat het allemaal lijken in de kast waren. Dat wisten ze wel, maar ze hadden niet verwacht dat het zoveel lijken zouden zijn. Dat is altijd een leuk sparringsveld geweest tijdens de overname. Het was een heel leerzame periode. Ik hield mij ook bezig met webshops bouwen en dat soort dingen. Van daaruit hebben we hemdenonline opgebouwd.

Founder eCommerce Café Dries de Gelder

Hoe is hemdenonline ontstaan? Hoe ben je erbij gekomen om hemden te gaan verkopen.

Leuk dat je dat vraagt. Mijn vader heeft een kledingwinkel in België. In 2005 zei ik tegen hem, je moet echt een webshop gaan beginnen, anders besta je dadelijk niet meer. Toen zei mijn vader, “Wie koopt er nou kleding online?” Dus in 2006/2007, in de geenpunt.nl periode had ik Henry en die kon wel een webshop bouwen. Zullen we het samen doen? Dan kan jij de hemdjes inpakken als we ooit een bestelling krijgen. Als ik mij niet vergis hebben we de website laten bouwen voor 2000 EURO.

In die tijd had je Van Dorven, die had altijd van die mooie overhemden. Met hoge boordjes en allerlei kleuren. En ik had al gezien op Google dat er veel op gezocht wordt. Dus ik zei tegen mijn vader dat we die hemden moesten inkopen. Toen zijn mijn vader en ik naar Brussel gegaan, want de winkel lag in België. Het fashioncenter lag in Brussel. Toen hebben we een enorme partij hemden ingekocht. Ik denk dat we toen 15 a 20 verschillende hemden gekocht hadden. Uiteindelijk hebben we daar misschien één hemd van verkocht. En dan was nota bene aan een vriend van mij. Mijn vader had beslist om gewoon, normale hemden online te verkopen. En vanaf toen liep het als een molen.

Toen ben je naar Shots gegaan, hoe ging dat?

Ik heb ooit de eigenaar van Shots, 10 verkeerde hemden opgestuurd. Zo ben ik met hem in contact gekomen. Toen ben ik een keer, nog voor mijn burn-out in de tijd van hemden online. Hij had op zijn kaartje staan “Shots media, directeur.” Dus ik zei tegen hem, “Je zit in de media, wat gaaf. Ik ben veel met marketing bezig. Misschien moeten we eens een koffie drinken. En mijn excuses dat ik je 10 verkeerde hemden heb opgestuurd.” Hij liet me weten dat hij momenteel twee maanden door Azië aan het reizen was en als hij terug was zou hij mij een mailtje sturen. Na twee maanden kreeg ik inderdaad een mailtje om te laten weten dat hij in het land was.

Ik ben toen op mijn vrije dag naar hem toe gegaan, hij zei wel dat ik eerst moest kijken op de website wat hij precies deed. Ik moest wel een beetje blozen, want hij zat blijkbaar in de erotische artikelen. Ik heb apparaten op die website gezien, waar ik nog nooit van gehoord had of überhaupt niet wist dat het bestond. Ik dacht dat ik open-minded was, maar die apparaten had ik nog nooit in mijn leven gezien. Je moet je voorstellen, ik kwam in een showroom waar 25 duizend verschillende producten in lagen.

Maar zo ben ik er dus terecht gekomen. Ik stuurde naar verschillende mensen, tegen het einde van mijn burn-out dat ik klaar was voor een nieuwe uitdaging. En Oscar belde mij binnen de vijf minuten op, “Joh, wij moeten eens praten. Ik zit te denken om met Shots, wij doen nu alleen fabrikant, maar ik wil ook de consumenten markt op. Misschien kan jij dat voor mij onderzoeken en kijken hoe dat gaat.

Toen ben je het plan van het eCommerce Café gaan schrijven. En dat was onmiddellijk gericht om de e-commerce community bijeen te krijgen?

Het plan had ik eigenlijk al veel langer. In de tijd dat ik in België werkte dat ik elke dag op-en-neer reed. Toen zat ik anderhalf uur in de auto heen en een anderhalf uur terug. Op het begin luisterde ik de radio. En toen dacht ik dat is zonde van mijn tijd. Dus toen ben ik luisterboeken gaan doen, toen heb ik al de boeken van Tony Robins laten afspelen. Toen ben ik ook in aanraking gekomen met podcasts. En toen kwam ik e-commerce fuel tegen. Het eCommerce Café is daar eigenlijk gewoon een kopie van.

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Ik heb deze week aan mijn vader verteld dat hij voor de derde keer opa wordt. En aan mijn familie vertelt dat is toch wel heel leuk om te doen. Dat we weer een kindje verwachten. 27 augustus verwachten we het nieuwe kindje. Dus dat is het leukste wat ik afgelopen week heb gedaan. Door Corona kan je niet mee naar de verloskundige. Of ja ik mocht wel mee, maar de kinderen niet. Dus ik heb op de kinderen gepast, terwijl Kim naar de verloskundige is gegaan.

Welke invloed heeft Corona op je gehad?

Zakelijk is het echt de doodsteek op de groei van het eCommerce Café. Omdat, wij moeten het niet alleen hebben van gave podcasts en leuke community. Maar vooral van het samenkomen, de borrels en de bedrijfsbezoeken. Weet je, biertje, pizza en laten we kijken wat jouw probleem is en laten we dat even samen oplossen. Dat missen we nu gewoon enorm. Op 1 oktober hebben we wel een borrel gehad, die moest al van 50 man terug naar 30 man. En ik heb het toch gewoon door laten gaan. En iedereen was super enthousiast.

Hoe zou jij het eCommerce Café omschrijven aan mensen die het nog niet kennen?

Even los van de podcast, maar het eCommerce Café, hoe ik het zie. Moet één plek zijn, waar jij terecht kan, met al jouw e-commerce ondernemers vragen. Maar 90% van het ecommerce ondernemen, is hetzelfde als gewoon ondernemen. E-commerce is een heel belangrijk ding met SEO, Google en noem maar op. Maar de rest, zoals marketing, boekhouding, personeel dat is hetzelfde als met gewoon ondernemen. Als je over dat alles vragen hebt, ik wil op al die vragen antwoord kunnen geven. Ik wil dat samen met een community doen, waar je in de community jou vraag kan stellen.

Hoe ben je dan vervolgens te werk gegaan? Na het schrijven van je plan.

Ik ben het plan gaan schrijven en gaan kijken hoe ik er een verdienmodel van kan maken. Want ik kan wel een online community bouwen, dan heb je dadelijk 3000 leden. Maar als die niets betalen, dan gaat het ook niets opleveren. En een podcast opnemen met wat sponsors, daar kan ik ook wel wat mee verdienen. Maar daar ga ik nooit mijn droom salaris en pensioen van betalen. Dus ik moest groter denken. En toen dacht ik aan dit plaatje. Mijn doelstelling is om rond de 3000 stamgasten te hebben, 1000 VIP leden en dan ongeveer een 30 a 40 duizend online leden. Dat is echt mijn doelstelling.

Over tien jaar, wat ben jij dan aan het doen Dries?

Over tien jaar, ben ik 60. Ik word dit jaar 50. Over tien jaar ben ik uit de luiers. Ik hoop dat ik dan nog steeds podcasts opneem, want dat vind ik nog steeds erg leuk. Ik doe momenteel niet veel moeite, maar ik hoop dat ik dan nog minder moeite moet doen om gasten te krijgen. Dat het eCommerce Café echt gewoon is zoals ik het nu voor ogen heb. En waar ik zeker niet als directeur aanwezig zal zijn, want dat wil ik helemaal niet. Maar dat ik gewoon met e-commerce ondernemers spreek en spar. Podcasts met ze opneem en dat ik dan een directeur in dienst heb die alles voor mij regelt. Dat ik alleen nog maar de leuke dingen hoef te doen.

Daarnaast heb ik ook nog internationale ambities. Dat wil ik ook nog gaan uitzetten. Misschien wil ik ook nog wel spreker gaan worden op events. Ik wil ook nog steeds leraar worden op het gebied van e-commerce. Ik denk dat ik daarvoor wel inspirerend genoeg kan zijn.

Vast vragen rondje.

Mogen mensen contact met je opnemen naar aanleiding van deze podcast. En hoe doen ze dat?

Dat kan via LinkedIn, mijn mail adres dries@ecommercecafe.nl

Hoeveel is genoeg?

Hoeveel wat? Die krijg ik ook altijd gelijk terug. Nou, hoeveel is genoeg. Ik luister veel Amerikaanse podcasts en daar roepen ze gewoon altijd keihard bedragen. Ik doe het nu anderhalf jaar, er is nog niet één gast geweest die een bedrag heeft genoemd. Niet één. Behalve als ik echt door bleef vragen, dan wel. Maar uit zichzelf, niemand. Ik ga wel een bedrag noemen Remco en ik ga hem onderbouwen. Ik heb ooit een podcast van Tony Robins geluisterd en hij vroeg, hoeveel geld heb je nodig om een vast inkomen te genereren.

Dus stel, je hebt 10% rendement op de beurs. Daar gaat het dus om. Als ik 10% rendement heb op jaar basis of weet ik veel hoe ze dat berekent hadden. Ik had uitgerekend dat ik gewoon mijn huur kon betalen, mijn kinderen naar school kon brengen, een keertje op vakantie gaan en al mijn kosten thuis betalen. Dan heb ik ongeveer 800.000 Euro nodig in aandelen met 10% rendement. Dan kan ik mijn huis draaiende houden.

Wat is jou favoriete podcast?

Het klink heel hypocriet. Maar sinds ik de podcast van het eCommerce Cafe maak, luister ik nauwelijks nog naar podcasts. Omdat ik nu voldoening haal uit de gesprekken die ik opneem, heb ik geen behoefte om andere podcasts te gaan beluisteren. En daarbij komt dat ik niet zo veel meer reis. Want ik woon om de hoek, ik zit niet meer urenlang in de auto. Ik ga wel eens wandelen en dan luister ik een podcast, maar ik moet stiekem zeggen dat dat dan mijn eigen podcast is.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Hij staat hier niet. Maar het is Focus van Mark Tichelaar. En ik heb het boek op verzoek van Marco Konings gelezen, alles wat je moet weten over verkopen op Amazon. Een fantastisch boek van Marco Konings. Ik ben nu weer aan het lezen. Ik ben een soort van battle aan het doen op LinkedIn met iemand, om 10 boeken te lezen binnen 6 maanden. En nu ben ik “the one thing” aan het lezen.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Wat zou Google doen van Jeff Jarvis. Heeft mij heel veel inzichten gegeven en heeft mij geïnspireerd om op het web actief te zijn en daar sales te doen.

Hoe maken we e-commerce met zijn allen een beetje duurzamer?

Wat een kut vraag. Ik snap nog steeds niet dat we beginnen met dat de overheid zegt, laten we elke bezorgdienst die in de stad pakketjes rond brengt. Dat moet elektrisch rijden of CO2-neutraal zijn. Die stinkende diesel busjes die in de straat staan, ik snap dat echt niet.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Ook die vraag heb ik keihard gejat uit het e-commerce fuel. Hij stelde die ook altijd aan zijn gasten. En daar hoorde ik altijd de meest rare antwoorden. Ik dacht, ik ga eens kijken hoe dat hier in Nederland is. En hier hetzelfde, je hoort ze ook antwoorden geven van een dag tot een aantal maanden. En iemand die zei dat hij hem nooit waste. Ik was hem wel af en toe, ik heb kinderen. Zodra er een vlek op zit, dan gaat die de was in. Tot die tijd hang ik hem terug aan het haakje.

Wie zou de volgende gast moeten zijn?

Nou Remco, ik wil sowieso de podcast met jou opnieuw opnemen. Want jij was de derde gast en alles ging fout wat er fout kon gaan. En tijdens het gesprek hoorde we alleen maar squash ballen rond ons. Volgens mij was je behoorlijk zenuwachtig omdat de microfoons niet lekker werkten. Het was alleszins geen leuk gesprek.


Tags

Carriére, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce experts, eCommerce Ondernemers, Marketing, Ondernemen, online ondernemen, Remco, Remco Presenteert, Remco Verwaijen


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!