januari 25

Pinterest meer booming dan je denkt

In deze aflevering van het ecommercecafe.nl zit ik samen met Maarten Bierman. De Pinterest specialist van Nederland. Hij zal ons alles vertellen hoe je Pinterest als marketing tool kan inzetten voor je ecommerce onderneming. Hij geeft ook een cadeau weg aan de luisteraars. Luister de volledige aflevering om te weten te komen wat het is en hoe je het kan winnen!

Wie is Maarten Bierman?

  • Naam: Maarten Bierman
  • Bedrijf: Founder van Pinfluencers
  • Voorheen: E-commerce Marketing Manager bij Mobiquity, Senior Sales Consultant bij Yacht, Product Manager bij Highcare, Pinterest Community Expert bij Directly, Sales en Marketing Manager bij 3webapps,…
Maarten Bierman van Pinfluencers

YouTube index

Shownotes.

LinkedIn
Pinfluencers

In gesprek met Maarten Bierman

Wat is het leukste wat je afgelopen week gedaan hebt?

Het leukste wat ik heb gedaan, is toch wel het in ontvangst nemen van mijn nieuwe Iphone 12. Dat klinkt natuurlijk heel erg hebberig. Dat is het ook wel, want van Apple word je wel hebberig. Maar ik heb er lang naar uit gekeken, naar het toestel. Wij zitten hier natuurlijk voor een camera. En iedereen die een Iphone en Apple kent. Weet dat de grafische kwaliteit van de camera erg goed is. En daarbij, ik ben een Android man. Maar ik vind inderdaad en dat vonden andere mensen om me heen ook. Dat ik moest overstappen op Apple, omdat Apple en Pinterest een heel goed huwelijk zijn. En daar hebben ze gelijk in. Die heb ik in ontvangst mogen nemen. Dus dat is zeker leuk.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou?

In de familie is er gelukkig niemand overleden. Maar mijn vader die 86 jaar is, is er door getroffen. Dat brengt wel de nodige zorgen met zich mee. Hij is er ondertussen wel van genezen en heeft geen blijvende schade eraan over gehouden. Maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt. Ik denk dat de iedereen zeg maar, nou niet voor zich uitschuift, maar toch denkt “Het zal zo een vaart niet lopen.” Tot het ergens in de eerste graad gebeurt in je omgeving of als je zelf getroffen wordt. Dat heb ik ook gehoord van ondernemers, die zelf getroffen zijn en wat het allemaal met zich meebrengt voor je bedrijf. Nu dat is de zakelijk kant, je vroeg om de privé kant. Maar het heeft veel met elkaar te maken.

In 2015 ben je met Pinfluencers begonnen. Hoe ben je op die naam gekomen?

Eventjes kort, want hoe start je met zo een platform. En voor alle duidelijkheid, was het maar mijn platform. Ik heb er wel aandelen in, zo slim ben ik wel geweest. Dat zeg ik nu, want dat weet je nooit als je ergens geld in steekt. Ik ben het tegen gekomen op het internet. En hoe dan? Als je een zoekopdracht invult in Google. Dan krijg je de tekstuele resultaten, maar ook afbeeldingen. En ik ben altijd al visueel ingesteld, dus keek ik naar de afbeeldingen. En toen zag ik daar ineens nl.pinterest.com en uk.pinterest.com. Daar klikte ik toen op omdat ik wilde weten wat voor platform dat is. Zo ben ik in aanraking gekomen met Pinterest. Het was relatief laat, aangezien Pinterest ondertussen al meer dan 10 jaar bestaat.

De naam is een samentrekking van Pinterest en influencers. Heb ik een influencers bureau? Neen dat heb ik niet. Maar het is influential. Het is dus een samentrekking van Pinterest en influenco. En influenco betekent dat je een autoriteit op dit gebied bent, wil worden of wil zijn. Ik ga me die betiteling niet zelf geven. Maar ik wil het in ieder geval zijn. Ik wil het in ieder geval gewoon worden. En ik denk dat ik aardig op weg ben, als ik zo bescheiden mag zijn.

Hoe moet ik Pinterest gebruiken? En ik bedoel niet als bedrijf, maar gewoon ik als mens.

Als mens? De gebruiker kan vaak Pinterest beter uitleggen dan een bedrijf dat kan doen. Hoe moet je het gebruiken? Of ja hoe het gebruikt wordt. Ik kan je niet zeggen hoe je het moet gebruiken. Een gebruiker begint met een hele korte zoekterm. Pinterest heeft dus inderdaad een zoekbalk. Ik benadruk ook graag dat het verschil tussen Pinterest en Google, ook het idee hebben van, wat is nou dit platform. In Google weet je naar wat je op zoek bent. En in Pinterest weet je niet waar je naar op zoek bent. Dat klinkt misschien heel vaag. Maar daarom zijn er long tail zoektermen op Google en korte op Pinterest.

Nou hoe gebruik je het dan? Mensen zoeken iets tekstueel en krijgen dan afbeeldingen of video’s. Inspiratie ideeën, dat halen ze dus naar zich toe. Daar komt de term ‘het pinnen’ vandaan. Dus ze pinnen dat op borden. En dat wordt dan besproken met familie of vrienden. Het gaat dan om populaire categorieën of thema’s. Dat halen ze dan naar zich toe en gaan er dan daadwerkelijk iets mee doen. En om even terug te komen op het sociale. Het is zeker geen asociaal platform. Maar het ene sociale aspect wat ik dan zou willen benoemen over Pinterest. Is dat mensen iets naar zich toehalen en daar vervolgens een idee bij hebben. En geven het nadien terug aan de community. Dat is dus het sociale aspect.

Kan een influencer geld verdienen op Pinterest?

Nou is het wel zo en dat heb jij denk ik ook gelezen. En daar bedoel ik het volgende mee. Een artikel van voor het weekend. Dat er steeds strengere eisen worden gesteld. En dat er inderdaad een ster van een bepaald merk aan sluikreclame doet. Dat mag steeds minder. En straks mag het gewoon helemaal niet.

Is er geld te verdienen op Pinterest? Nou er zijn bloggers, die Pinterest al heel vroeg zagen en dachten als ik een blogger ben over food. En ik schrijf voor bepaalde merken of magazines. Die blogs met afbeeldingen die worden letterlijk en figuurlijk goed gegeten op Pinterest. Dat levert inderdaad een enorm rijk op. Pinterest zelf doet daar niets mee. Stel voor dat Unilever zegt, ‘Oké, wij willen onze soepen of noem maar op. Beter onder de aandacht krijgen’. Dan hebben wij een food blogger die maandelijks 3 miljoen views heeft. En die dame of die heer verdient dan daar zijn geld mee. Maar het is niet zoals YouTube die de mensen zelf betaald.

Affiliate marketing via Pinterest?

Ik zeg altijd, Pinterest is een Diesel motor. Pinterest start langzaam als je met een account begint. Als je begint met je content. Het is niet zoals bij Google of Google Ads, we starten vandaag en het heeft gelijk resultaat. Voor Pinterest moet je even op je stoel blijven zitten. Dat kan een paar weken tot twee maanden duren. Maar als die trein rijd, dan stopt die ook niet meer. Als je het hebt over affiliate marketing via Pinterest. Wat wij doen, ons account heeft maandelijks bijna een miljoen views. Wat doen wij nou om ondernemers een boost te geven op dit platform. Is dat wij zeggen, stel voor je hebt op een bord een bepaald interieur. Als jij nou inderdaad een woonwinkel hebt, kan je daar met een aantal pins erop komen te staan.

En je snapt natuurlijk wel dat een miljoen maandelijkse views wat anders is dan 500. Dus dat geeft je resultaten en verkeer een enorme boost. Het is vergelijkbaar met affiliate marketing. Er zit een bepaalde UTM code achter die pin. En we kunnen de performance daarvan meten. En uiteraard diegene die het van ons afneemt, kan het meten in zijn Google Analytics. Of in de Google Techmanager, afhankelijk van wat je gebruikt. Daar worden hele leuke resultaten mee behaald voor ondernemers die een boost willen op Pinterest als ze starten.

Wat is een bord?

Ja, dat moet ik misschien wel even uitleggen. Een bord is een ABC term voor mij. Een bord is letterlijk en figuurlijk een bord waar pins op staan. En een pin kan een afbeelding zijn, het kan een video zijn en het kan ook een GIF zijn. Dus één van die drie vormen eigenlijk. En een bord is een categorie die je voor dat alles geeft. Dus zoals ik hiervoor zei, landelijk interieur. Ik zou dat nog verfijnen in woonkamer, badkamer of keuken. Daar staan dan gewoon die pins op. Die pins hebben allemaal een verwijzende URL, dat moet zelfs, dat is verplicht. Tot drie jaar geleden kon je inderdaad gewoon een afbeelding uploaden. Maar je kan je voorstellen dat veel mensen daar een link achter plakten, wat niet de bedoeling was waar die uitkwam. Dus Pinterest heeft dat toen afgeschaft.

Traffic genereren naar mijn webshop via Pinterest. Hoe doe ik dat?

Je kan het daar zeker voor inzetten. Je kan Pinterest zakelijk voor drie dingen inzetten. Eén, daar hebben we het net even over gehad. En dat is branding. Twee, die zullen we nu even benoemen. Is het SEO stuk. En drie is de conversie. En dat is zeg maar het resultaat van de eerste twee.

SEO of te wel Search Engine Optimization. De meeste kennen inderdaad die afkorting natuurlijk wel. Woorden worden geïndexeerd op Pinterest. Woorden worden geïndexeerd door Google op Pinterest. Dus met andere woorden, je bord wordt geïndexeerd op Google en je betaald er helemaal niets voor.

Wat zijn de grootste fouten die er gemaakt worden op Pinterest?

De grootste is dat mensen afbeeldingen 1 op 1 doorzetten van een Instagram of een Facebook. Of van een website of webshop, niet binnen de juiste afmetingen van Pinterest. Dat klinkt misschien een beetje schoolachtig. Maar het is nu gewoon zo en dat is al bijna twee jaar. De afbeelding die Pinterest het beste converteert. Dus clicks en conversie. Is 1000 x 1500 pixels. Vertical is vaak voor de ondernemer een uitdaging. Wij zijn allen landscape en horizontaal gewoon. Dat is dus vaak een fout, mensen pinnen vaak een afbeelding die horizontaal staat in plaats van verticaal. En dan zeggen ze “Zie je wel, het werkt niet.” Neen, als jij benzine in een diesel motor gooit, dan werkt het inderdaad niet.

Met andere woorden, ken je de spelregels van Pinterest. En dit is er bijvoorbeeld eentje. Het is heel gemakkelijk om templates te maken of anders doen wij dat voor je. 1000 x 1500, zet dan je afbeelding er dan in en dan weet je zeker dat het meer tractie oplevert.

Wat zijn de tips om te starten op Pinterest?

Eén is te simpel om te benoemen. Maar het is echt waar, je kan twee soorten accounts op Pinterest openen. Een privé account, dat gaat automatisch. En voor die andere moet je een paar vinkjes voor aanzetten. Dat is een zakelijk account. Begin met een zakelijk account, start dat op. Omdat je gelijk veel meer mogelijkheden hebt. Mogelijkheden zoals statistieken, gratis features. En ik wil er wel even één benoemen, want het is iets wat onbekend is. Die zit misschien in de hogere school, maar dat is feature dat Rich Pin Product noemt. Je hebt normale pins op Pinterest, dat zijn de pins die we met zijn allen iedere dag zien.

En dit is namelijk heel interessant voor onze kijkers en de stamgasten van het eCommerce Cafe. Voor een Rich Pin Product, moet je niets betalen. Het is gewoon gratis. Daar koppel je via Pinterest je webshop mee. Pinterest haalt dan dynamisch je prijs, je voorraad, de titel van het product. En zegt, ‘fijn, je begrijpt mijn platform en gebruikt mijn features goed. Ik zorg ervoor dat jou content met prioriteit geplaatst wordt.’ En dat is gewoon gratis. Er zit Meta data aan. Het bord wordt beter opgenomen door Google. Dit zou elke webshop moeten doen, maakt niet uit wat je verkoopt. Dit werkt voor ieder platform. Dus ieder ecommerce wat je draait. Je bent er ook geen uren aan development kwijt, het duurt een uurtje.

Hoe ziet Pinfluencers er over 5 jaar uit?

Over vijf jaar zal Pinfluencers een bedrijf zijn van 6 tot 12 mensen. Het gaat natuurlijk niet om hoeveel poppetjes, maar wat je bereikt met zijn allen. Dan zijn wij het eerste Nederlands geaccrediteerde Pinterest bureau. Wij zijn nu al een geaccrediteerd Pinterest partner. Maar Pinterest marketing bureau met vier zoals ik het altijd noem. Met 4 certificaten. Je kunt bij Pinterest op bepaalde onderdelen Marketing Development Partner worden. Het kan op creatie, het kan op conversie en zo verder. Wij zijn zeg maar het Nederlandse Pinterest Marketing bureau met vier certificaten. We draaien een drie miljoen euro omzet.

Wat doe jij zelf over 5 jaar?

Dan ben ik vooral nog actief in het bedrijf aanwezig. Dan pin ik geen pins meer, dat doe ik nu gelukkig al bijna niet meer. Maar dan help ik bedrijven vooral strategisch. Ik denk dat ik dan meer vrije tijd ga proberen te pakken. Ik ben erg gek van golf. Dus ik hoop dat dan wat meer te kunnen doen.

Wat staat op de roadmap voor Pinterest?

Ja, er zijn een aantal dingen bekend die ik ook wel kan vertellen. Waar Pinterest zich in onderscheid is de visual search. We zijn visueel ingesteld. Maar we gaan het ook steeds meer gebruiken. Pinterest staat binnen nu en vijf jaar, zal je echt zien dat alles wat met ecommerce te maken heeft. Steeds meer gaan faciliteren. Om een voorbeeld te geven. Nu geven ze in statistieken alles over je betaalde resultaten. Binnen nu en 5 maanden krijg je de organische. Deze is al uitgerold in de Beta.

Een test wat ze nu hebben gedaan met L’Oreal is dat ze op basis van huidskleur. Je neemt een selfie en dat komt dan in de Pinterest app. En met een soort van augmented reality zien, wat voor soort make-up het beste met je past. Het visuele gecombineerd met het commerciële. Dat is wat Pinterest steeds meer zal ondersteunen.

Vast vragen rondje.

Mogen mensen contact met je opnemen naar aanleiding van deze podcast en hoe doen ze dat?

Ja dat mogen ze via LinkedIn. Als je daar Maarten Bierman met het profiel intikt, dan kom je er vanzelf bij uit. Dan zijn we gelijk gelinkt, vind ik ook leuk. Dan kan ik ook van jouw business leren. En je mag ook altijd bellen, dat is ook altijd sneller. Het nummer is 06 12 48 36 36. Dus zo kan het ook. Je kan ook een kijkje nemen op mijn website, waar ik nog veel meer tips en tricks deel door middel van Blogs.

Hoeveel is genoeg?

Nou hoeveel is genoeg. Ik ben een blij mens als ik de dingen kan doen die ik wil doen. En dan zal de volgende vraag zijn, wat wil je dan doen? Ja bepaalde spullen vind ik gewoon leuk. Voor mij is genoeg dat je een leven kan leiden waarbij je het naar je zin hebt.

Wat is jouw favoriete podcast?

Waar ik graag naar luister. En het voordeel van de podcast is dat je kan beslissen wanneer je luistert en wanneer niet. Is die van BNR zaken doen. Thomas van Zijl. Twe uur, het kan lang zijn. Maar ik vind de interactie heel leuk. Het is niet altijd ecom gericht, het hangt af van welke gast er aan tafel zit. Het is een podcast waar ik veel van leer.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Ben ik een lezer? Neen ik ben niet echt een lezer. Ik ben meer van het doorsnijden van content en dat neem ik heel snel op. Dus ik denk dat het een tijdje geleden is dat ik een management boek heb gelezen. Zo eerlijk moet ik gewoon zijn, ik ben geen lezer.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Het einde van concurrentie van Cor Molenaar. Voor diegene die Cor Molenaar niet kennen. Die schrijft veel over platformen en heeft er veel kennis over. En uiteindelijk is Pinterest ook gewoon een platform.

Hoe maken we ecommerce met zijn allen een beetje duurzamer?

Voor mij zit het vooral toch in de last mile. Ik vind het onvoorstelbaar dat bijvoorbeeld een pakketje, ik weet de cijfers niet uit mijn hoofd. Maar gemiddeld pakketje gaat 6 keer heen en weer. Dus ik denk dat hele track en trace, dat kan echt veel beter. Ik weet dat er partijen zijn die daar nu wat strakker mee bezig zijn. Maar ik zal een voorbeeld geven. Als ik bij Domino een pizza kan bestellen. Ik kan 1 minuut van tevoren zien wanneer de kerel op de fiets voor mijn deur staat. GLS, PostNL, die moeten dat ook gewoon kunnen.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor je hem de was in gooit?

Gemiddeld een dag of drie. En als er een ongelukje is met het eten, dan gaat die gelijk de was in.

Welke app heb je het eerste gedownload op je Iphone 12?

LinkedIn

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Daar heb ik wel een leuke naam bij. Hij is online en offline. En dat is Jelle van Dijk. Jelle van Dijk is eigenaar van Artihove en La Vida. Artihove dat is het online gedeelte. Die hebben een 7 of 8 kunstenaars in dienst die prachtige handgemaakte sculpturen maken als relatiegeschenk of als prijs. Hij heeft een heel mooi bedrijf neergezet.

Vorige podcast

eSavvy, verbeter je ecommerce onderneming

Volgende podcast

Wat kan jij leren van een faillisement


Tags

Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce experts, Maarten Bierman, Marketing, marketing platform, Online Marketing, Pinfluencers, Pinterest, Platform, Platvormen, Social media, social media marketing


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!