december 3

Ontdek Returnless met Marijn Prijs

In deze aflevering zit ik samen met Marijn Prijs. Hij heeft een aantal succesvolle ecommerce bedrijven gestart. Waaronder Returnless en SendDirect. Returnless focust zich op autmatische retour processen. Die het gemakkelijker voor jou en je klanten maakt. Met als doel jouw retour kosten met 35% te drukken. Beluister deze podcast en leer hier alles over. Marijn heeft ook een cadeautje voor onze luisteraars, beluister de hele aflevering om erachter te komen wat het is en hoe je kan winnen!

Wie is Marijn Prijs

  • Naam: Marijn Prijs
  • Onderneming: Returnless, SendDirect
  • Voorheen: Tix, MyMicro Group, NEXSEM, Easy Agency, Innovalutions en Online Bastards

Shownotes

LinkedIn
Website
SendDirect

In gesprek met Marijn Prijs over Returnless

Marijn Prijs returnless cofounder

Wat is het leukste wat je afgelopen week gedaan hebt?

Het leukste? Wij zijn sinds tijden weer naar mijn schoonfamilie geweest in België. Het is nu een beetje code oranje, rood. Dus dat was heel relaxed, ik heb net een dochtertje sinds 5 maanden. Mijn vriendin is sinds haar 12 jaar naar België verhuist, naar Lommel net over de grens hier. En daar zijn we geweest. Altijd lekker relaxed en super leuk. Lekker gegeten en ontspannen. Oma’s die dan even op het kleintje letten. Ja dat is gewoon heerlijk. Dus dat was voor mij wel een hoogtepuntje. Min puntje was PSV dat verloor.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jouw privé?

Nou ja, heel in het begin. Mijn dochter is geboren op 21 mei. En toen was Corona net aan volle gang. Er was heel veel onduidelijkheid. Dus het zwangerschap en kraambezoek heeft een heel erge impact gehad voor ons privé. Mijn schoon familie uit België hebben een tijdje niet, zeker mijn schoonvader, mijn dochtertje niet kunnen zien. Mijn schoonmoeder wel gelukkig, die had een vitaal beroep. Dus die kon af en toe wel op en neer. Maar ja dat was best wel ingrijpend.

En zakelijk voor Returnless?

Ja zakelijk, nou goed wij zitten in de ecommerce hoek. En als er iets is gegroeid, dan is het dat. Wat dat betreft is het echt over de kop gegaan bij ons. En wij zijn eigenlijk net op dat moment, ook omdat ik net vader werd. Zijn we echt wel gaan opschalen. Want ik ben dan een aantal weken uit de running. En misschien wel langer. Dus we zijn al meer personeel gaan aannemen. We zijn dingen beter gaan automatiseren.

Dus eigenlijk voor we überhaupt met Corona bezig waren. Hadden we al een aantal stappen genomen. Het kantoor hebben we toen genomen. Achteraf gezien hebben we best wel de goede keuzes gemaakt. Waardoor we die vraag konden opvangen. Want voor ons is het echt keer 4, keer 5 gegaan. Vanaf maart tot april in een hele korte periode. Dat hebben we eigenlijk heel goed kunnen opvangen. Daar zijn we gigantisch door gegroeid.

Waarom ben je eigenlijk ondernemer geworden?

Ik weet het niet. Ik denk dat ik van kleins af aan altijd bezig ben geweest met sowieso geld verdienen, denk ik. Altijd baantje gehad en altijd bezig geweest. Aardbeien plukken toen ik 12 was. Dat soort dingetjes. Ik ben altijd geïntrigeerd geweest met hoe kan je van je tijd, geld maken. En eigenlijk niet eens zozeer om heel veel geld te hebben. Maar ook meer de rush er naar toe. Je noemde net al een paar oude bedrijfjes van mij op. En een paar van die ideetjes zijn ook altijd heel erg online gericht. Zeker toen ik denk ik een jaar of 18 was. In die tijd begon ik iets meer te ondernemen. Ik heb daarvoor heel lang in de Horeca gewerkt. Heel veel mensenkennis er door opgedaan. Een heel leuke tijd gehad. Maar daarna ben ik heel veel bezig geweest om online platformen te bedenken.

Waar er heel veel totaal niet zijn gelukt. Maar heel veel ervaring opgedaan. Zeker met andere ondernemers. Van wat willen ze nou. Heel vaak als je een product verkoopt. Komt het erop neer dat mensen ontzorgt willen worden. In de kern probeer ik in alle wat we doen, als we iets ontwerpen, zo goed mogelijk mensen te kunnen ontzorgen en zeker ondernemers. Dan verkoopt je product bijna vanzelf. En dat heb ik denk ik wel uit die begin periode geleerd. Dat ik met een slager bezig was die een online marketing tool wilde gebruiken. Maar vervolgens de tent aan het schoonmaken was. Personeel aan het aansturen was en vervolgens zeg je, hier heb je een tool waar je email marketing kan doen. Ja weet je, daar had die totaal geen zin in. Hij wilde gewoon online gevonden worden.

Wat is Returnless?

In de basis wat we doen. Wij creëren eigenlijk een soort online retour platform voor ondernemers en webshops. Die ze gewoon plug and play kunnen gebruiken. En wat we daarin doen om onderscheidend te zijn. Is dat wij dat platform, een soort van online retour formulier die je aan je website kan hangen. En die kun je aan je klanten geven. Daar door kan je je klanten heel snel de juiste retour data geven. Aangeven welk product ze willen terugsturen en waarom. En welk vervoer dat ze willen kiezen. En vervolgens kunnen ze dat product terugsturen. Dan komt het natuurlijk aan bij de webwinkel. Die kunnen dan het vervolg traject oppakken.

Alleen wat je ziet bij heel veel webwinkel is dat ze vaak een retour pagina hebben en daar staat een adres op. Met we wonen hier en stuur het maar op en dit zijn de retour voorwaarden, we horen het wel. Op zich is dat prima. Ons idee is dat je als webwinkel grip wel hebben op je retours. Want op het moment dat je grip hebt, kan je ook aan knoppen gaan draaien. En ik denk dat we dat process heel goed hebben uitgedacht. Dat we de webwinkel echt grip geven op het process. Dat kan zijn door bijvoorbeeld verschillende vervoerders aan te bieden.

Of bijvoorbeeld niet gratis te retourneren maar betaald retourneren. Of kosten splitten. Bijvoorbeeld zeggen, ik heb een heel goed PostNL contract en daarvoor wil ik twee euro in rekening brengen. Maar DPD mogen ze ook gebruiken maar daar willen we een ander bedrag voor hebben. Dus je probeert eigenlijk voor beide partijen een sweet spot te creëren. Je wilt het process ook niet te moeilijk maken, maar ook niet te makkelijk. Het is een soort van natuurlijke drempel die je neerlegt voor consumenten. Waardoor ze even gaan nadenken of ze überhaupt iets willen terug sturen.

Hebben jullie een Returnless app die de consument kan downloaden?

Neen. Het is eigenlijk een online portal. Dus gewoon een online retour formulier die geïntegreerd is aan jouw webwinkel. Via een API connectie kunnen wij die data ophalen. En faciliteren wij alle gegevens. Wij zijn heel veel data aan het verzamelen. Het belangrijkste is denk ik da je als webwinkel wil je weten waarom een product terug komt.

Pas als je data hebt kan je optimaliseren.

Pas als je data hebt kan je optimaliseren. Zeker in het ecommerce vak waar mijn achtergrond ook ligt. Zie je dat de focus en de energie altijd in de conversie optimalisatie zat. Waardoor het retour process een beetje het achter geschoven kindje werd. Retouren is een noodzakelijk kwaad, het hoort erbij. Het is ook een onderdeel die niet zo zeer met één iemand valt. Het heeft raakvlakken met de ecommerce kant. Het heeft raakvlakken met de logistieke kant. De inkoop kant en dat maakt het ook wel complex. Waardoor niemand zijn handen eraan wil verbranden in hele grote organisaties.

Waar zit dan de grootste winst voor de webshop?

Tijd is zeker een hele belangrijke. Want een aantal tickets haal je weg. De tickets die je wil hebben, die kun je wel binnen halen. Die filtering kan je erin gaan doen. Dus daarmee kun je tijd besparen. Je gaat data verzamelen. Ik denk 1 op de 10 webwinkels die wij spreken weten exact wat de retour percentages die ze hebben. Of ze weten exact hoeveel retours ze per maand hebben. Bijna geen één webshop weet dat. Dus de data die je gaat verzamelen is mega belangrijk om te kunnen optimaliseren. Maar ook om te weten waar je staat. Het is leuk als je veel producten verkoopt, maar hoeveel zijn er eigenlijk terug gestuurd?

Dat zien ze in het magazijn. Maar in de ecommerce kant zien ze enkel de sales. En vervolgens komt het allemaal terug. En die feedback word bar slecht gedeeld in een grote organisatie. Ik denk met name een stukje data, een stukje tijdsbesparing maar ook het process wat je aanbied aan de klant. De klantvriendelijkheid die je daarin meeneemt is van belang. Want wat we aan de klantzijde doen. Op het moment dat een klant een retour label aanmaakt en het product werkelijk verstuurt. En de communicatie process die op gang gaat, in de stijl van de webwinkel. Waarin follow-up e-mails zijn. De klant krijgt een mailtje op het moment dat iets fout gaat.Of de klant krijgt een mailtje op het moment dat het pakket geleverd is.

Wie zijn zoal klanten bij Returnless?

In feite is het geschikt voor alle webshops. Wij zien gek genoeg dat er heel vele consumenten elektronica klanten hebben. Dus in de kabeltjes, in de telefoonhoesjes en accessoires. Heel veel huis en tuin bedrijven. Maar ook fashion natuurlijk. Namen zoals ‘Hey’. We hebben ‘Online Kabelshop’, smartphonehoesjes.nl. Inmiddels ook heel veel Duitse en Franse shops. Want heel veel klanten van ons hebben ook Duitse, Franse, Italiaanse en Spaanse shops. En dat process nemen we ook gelijk mee. Ook in die talen. Dus door heel Europa kunnen klanten retours aanmaken.

Is Returnless ook global?

Wij zijn nu aan het kijken wat we buiten Europa kunnen doen. Want Noorwegen bijvoorbeeld valt niet binnen het Schengen contract. UK wordt straks misschien ook een probleempje als we weten wat er aan de hand is. Maar inderdaad, daarbuiten zijn we ook aan het kijken welke vervoerders we daar kunnen gebruiken. Want het is best wel complex. Je moet een lokale vervoerder moet koppelen die iets naar Nederland stuurt. Kijk de heenzending van Nederland naar de wereld dat is een stuk makkelijker. Maar om het terug te krijgen dat is wel iets uitdagender. Wij hebben voor Europa nu een echte goeie dekking met minimaal 3 vervoerders die we daarin kunnen aanbieden. Maar buiten Europa zijn we heel druk bezig met een oplossing.

Heb je alles vertelt over Returnless of zijn er nog dingen die mensen moeten weten?

Wat wij zien is dat toen wij begonnen met onze retour oplossing. Toen hadden we echt iets van, oké we vragen wat de reden is en hier heb je er een label voor en daar zullen alle webwinkels blij mee zijn. Dat is ook. Alleen iedere webwinkel waarmee wij praten hebben net weer een iets anders process. Of heeft net weer een iets andere behoefte. Dus we merken heel echt dat er niet één retour oplossing is. Het is niet zo van oké er is één juiste weg. Dat is denk ik de kracht van onze tool. Dat we heel erg naar het process kijken van jouw webwinkel, van jouw als ondernemer en jouw als team of process. Daar kunnen wij onze tool heel dynamisch op inrichten. Daar ligt onze kracht in.

Hoe zie jij de toekomst van ecommerce?

Wat je nu ziet tijdens Corona crisis is dat er toch nog een doelgroep was die toch niet zo heel veel op ecommerce zat. En die zijn ook in één keer ecommerce gaan ontdekken. Waardoor je ook heel andere retour percentages zag bij shops. Dat je denkt, hoe kan dit nou weer. Dat is gigantisch omhoog gegaan en gigantisch omlaag gegaan. Dus ik denk dat het vat nog lang niet leeg is. Er is wel een hele verschuiving met market places. Je zag bijvoorbeeld Decathlon met een eigen market place systeem. Wat gaat dat doen voor ondernemers? Aan de andere kant zie je toch steeds meer bedrijven die ook wel weer de waarde zien om een eigen merk te zijn. En grip hebben op je eigen process.

Zitten de doelstellingen van 2020 op schema voor Returnless?

We zitten wel lekker op weg, laat ik het zo zeggen. Maar goed, wij zijn ook wel ambitieus. Wij hebben zoiets van op het moment dat het allemaal makkelijk gaat willen we onszelf wel iets meer uitdagen. Ik denk dat wij willen groeien naar meer klanten. Daar hebben we onze organisatie al op afgestemd. We hebben al customer service in huis. We hebben developers die met de features bezig zijn. Om die groei ook te kunnen realiseren. Wij zijn vrij laat begonnen met marketing. We wilden eerst wachten tot we onze integraties klaar hadden. Toen we dat op orde hadden gingen we vollebak reclame maken.

Wat is de doelstelling voor Returnless in 2021?

Wij willen in ieder geval groeien in klanten. We hebben nu een 60 klanten bij returnless en er zitten er een hoop in de pipeline. Dus dat is positief. Maar ik denk dat wij richting de twee a drie honderd klanten willen groeien. Binnen een bepaald volume. Ik denk dat klanten die in de race tussen de 50 retours per dag zitten in die sector. En die markt is er. Ik denk dat we dat een beetje als doel hebben.

Vast vragen rondje.

Mogen en hoe kunnen mensen contact met je opnemen?

LinkedIn

Hoeveel is genoeg?

Zelf heb ik niet zoveel nodig eigenlijk. Ik zit er niet in voor het geld, laat ik het zo zeggen. Oké, ik zei wel in het begin dat ik geld als kind interessant vond. Maar op het moment dat je geld hebt ga je het bij de bank zetten. En dan denk je, oké nu heb je dit en dan heb je dat. Ik heb laatst een auto gekocht. En dat vond ik zo een uitgave. Ik had genoeg geld, ik kon een heel leuke auto kopen. Maar ik vond het helemaal niks om zo een bedrag te besteden. Nu ben ik er wel blij mee moet ik zeggen. Maar ik zit er niet in voor het geld.

Wat is jouw favoriete podcast?

Ik heb een paar podcast die ik altijd beluister. SaaS baas vind ik altijd wel leuk met Johan de Wit. We hebben contact met hem gehad om te kijken of we iets met noord haven konden doen. Dat hebben we uiteindelijk niet gedaan. Hij heeft ons geinspireert om bepaalde stappen te zetten.

Wat is jou laatst gelezen management boek?

Ik ben zelf vrij dyslectisch. Daarom vind ik podcasts zo lekker. Lezen kost mij zoveel moeite met mijn dyslexie, dat ik het alleen in mijn vakantie doe. Het laatste boek wat ik heb gelezen toen ik begon was the lean startup

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Ik lees niet zoveel. Ik haal mijn inspiratie uit praten met ondernemers.

Hoe maken we met zijn allen ecommerce een beetje duurzamer?

Ik denk dat je als consument ook wel snapt waar je mee bezig bent. Ik vergelijk het een beetje met… Het is omdat het allemaal zo nieuw is. We zien nu pas dat mensen minder vlees gaan eten bijvoorbeeld. Maar mensen wisten 10 jaar geleden ook wel dat dat niet echt milieu vriendelijk was om vlees te eten. Waarom is het nu pas dat heel veel mensen vegetariër zijn geworden. In de supermarkt zie je veel minder vlees en veel meer vegetarische producten. Ik denk dat het gewoon een beetje bewust wording is van mensen. Maar dat process duurt heel lang.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Ik denk dat ik daar heel slecht in ben. Ik denk dat ik hem 4 a 5 keer draag. En dan trekt men vriendin mij aan mijn oren van “heb je nou al weer die broek aan?” Dus neen ik ben niet zo heel goed daarin.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

We hebben het er niet over gehad. Maar SendCloud, daar hebben we een integratie mee. Heel veel mensen die met SendCloud werken die kunnen ons gebruiken als retour oplossing. Ze kunnen hun eigen contract koppelen aan onze tool. Dat werkt super snel. We hebben contact met een jonge van SendCloud, Milat. Hij doet daar sales voor enterprise klanten. Wij hebben super goed contact met hem en hij is super inspirerend. Hij denkt heel erg oplossingsgericht. Ook is hij een echte verbinder. Hij verbind ons met nieuwe klanten en tussen partijen. Hij is een hele interessante gast om eens een keer mee te babbelen.

Gerelateerde afleveringen

Customer Experience anno 2020
Je hebt data, doe er iets mee!


Tags

automatisering, Bite, data, Data analyse, Dries de Gelder, Easy Agency, eCommerce, eCommerce Ondernemers, email marketing, Innovalutions, Molly, MyMicro Group, Ondernemen, ondernemer, ondernemerschap, online bastards, online platform, online portaal, PostNL, retour, retour process, Returnless, SaaS, Software as a Service, Trix, Webshop, webshops, webwinkel


You may also like

eSavvy, verbeter je ecommerce onderneming.

Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!