december 17

Munja, sustainability en sales met Marieke Koemans

In deze aflevering van het eCommerce Cafe zit ik samen met Marieke Koemans-Kokkelink. De eigenares van Munja. Een bedrijf met een interessante naam en vanwaar de naam komt is een boeiend verhaal. Marieke is een sales consultant die met haar expertise ons alles zal vertellen over hoe je uw sales moet managen. Neem alvast een drankje erbij en veel lees, kijk en luister plezier!

Wie is Marieke Koemans-Kokkelink.

  • Naam: Marieke Koemans-Kokkelink
  • Huidige projecten: Reverse Resources, ABN AMRO en CSR bij ARN
  • Voorheen: REMO KEY, ALD Automotive, ROC, Andarr en Xout.
  • Eigenaar: Munja.

Shownotes

LinkedIn
Website

In gesprek met Marieke Koemans-Kokkelink

Marieke Koemans Munja

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Zoveel. Zoveel leuke dingen. Ik heb met een collega een brainstorm opgezet over een platform wat we aan het ontwikkelen zijn. Ik weet dat het werk gerelateerd is. Maar de scheidingslijn van werk en privé is voor mij miniem. Dus wat ik in mijn vrije tijd ontwikkel en bedenk. Dat kan ik dan ook weer brainstormen met mijn collega. Weet je, we willen de wereld verbeteren dus we vinden het gewoon leuk om te doen. In andere woorden van mijn hobby, mijn werk gemaakt. En echt privé, even denken. Oh ja ik heb een bankje leren bekleden. Dat vond ik echt wel een tof ding. Bekleden is een groot woord, ik denk dat ik afgeschoten zou worden door een meubelmaker, maar goed. We hebben een oud bankje helemaal opnieuw bekleed zodat hij er goed als nieuw uitzag. Dat vond ik wel leuk om even te doen.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou?

Privé vind ik het lastig dat je contact met mensen vanop afstand moet doen. Ik vind het fysieke contact leuk. Weet je wel even stoeien en dat soort dingen, dat mag nu niet. Dat vind ik wel heel erg jammer. En dat heb je ook in je werk heel erg hard nodig. Bij mijn werk mis ik het reizen verschrikkelijk. Naar fabrieken toe, met de mensen. De projecten die we doen, dat moet nu allemaal online. Het is toch anders dan iemand fysiek te kunnen zien. De bodyline heb je ontzettend hard nodig om bepaalde zaken te interpreteren. En om te kijken of ze het echt goed begrijpen of niet. Of ze geïnteresseerd zijn of niet, dat soort dingen. Dat mis ik het ergste.

Wat is Munja?

Munja heb ik gekregen van de Aboriginals. Toen ik uit de IT ben gestapt, toen dacht ik, ik ga de bouw in maar dat is anders uitgelopen. Op een gegeven moment ben ik een vriendin gaan helpen met een opleidingsinstituut. Dat hebben we een twee a drie jaar gedaan. Toen wou ik echt zelfstandig beginnen en ik wou echt iets anders gaan doen. Toen dacht ik, ik ga eerst terug naar Australië, terug naar mijn roots en waar ik opgegroeid ben. We hebben in de outback gezeten, in Dampier. De reden waarom ze daar zaten de Hollandse aannemers. Was de ham, die wat het baggerwerk deden moesten daar een kanaal uitbaggeren. Om het ijzererts dat in het binnenland lag op te halen. En de schepen werden steeds groter omdat er steeds meer hoeveelheden kwamen.

Het begin van Munja

Dus ik dacht, ik ga terug naar Dampier. Ik ga zoeken naar onze Happy Valley waar ze ons hadden neergezet in port Galland. Als tijdelijke woning oplossing. Toen ben ik eigenlijk tegen de Aboriginals aangelopen. En ik heb met de Aboriginals op school gezeten, dat was een fantastisch verhaal. Toen kwam ik terug en een paar van mijn vrienden waren ook net in Australië geweest. En die hadden het product sandwood oil opgepikt. Met het hele concept dat een Aussie Steve producten ontwikkelde samen met de kennis en kunnen van de Aboriginals. En daar cosmetische en medicinale producten van maakte en ook olie. Wij met zijn drieën hadden op een gegeven moment de rechten om het in de Benelux te gaan verkopen.

En dat zag ik wel zitten. Want met een oude cultuur iets doen. Ik deed projecten met de marges die je overhoud. En ik kwam terecht in Sales en Marketing bedrijven dat ik altijd had gedaan. En ik dacht, ja dit is het! Het gaat echt over het cultuur en erfgoed veiligstellen van die Aboriginals. Dat was het voor mij. Dat waren de ingrediënten voor mij, als ik ooit een bedrijf opzet dan moet dat erin zitten. En toen hadden we de distributierechten ervoor.

De naam, Munja.

Toen dacht ik, ik moet een naam hebben voor mijn eigen bedrijfje. En ik werkte met één van de stammen uit dat gebied. Ik zei tegen Steve, ik moet een naam hebben voor mijn bedrijf.

En Richard, het hoofd van de stam daar die… Ik had minja bedacht. Minja betekent “Het wat”. Dus ik dacht, dan kan ik er alles onder doen. Want ik wist toch al dat ik niet links of rechts afging. Dus het moest iets zijn waar ik alles in kon gieten. Dus het moet “Het wat” worden. En toen zei Richard, neen je moet Munja noemen. Munja was voor West Australië dat betekende verbinden. Hij zei, wat jij doet, jij verbind een bedrijf, een product, een kennis. Die verbind je altijd. En munja betekend dat. Dus vandaar dat ik voor Munja heb gekozen.

Waarom ben je eigenlijk gaan ondernemen na 23 jaar in de corporate business?

Zoals ik zei, je gaat over de 40. En de functies worden alleen maar hoger en hoger. Dat is op zich wel heel leuk. Alleen op een gegeven moment denk je, “ja wat nu?” En dan wil je iets gaan doen. Ik wilde eigenlijk in de bouw, ik heb twee oude huizen gerenoveerd met mijn man. Die heeft me ook alles geleerd daarin. En ik vond dat wel heel erg leuk. Wij kochten panden op uit 1800 en 1600. Die ging ik dan helemaal renoveren. Ik wilde wel authentiek renoveren dus dan verzamel je een lijst met alle details. Toen werd ik gebeld door vrienden die vroegen of ik nog een stukadoor kende of een tegelzetter. Of weet je nog een oude deur of vloertegel uit 1800. Dat soort dingen. En toen dacht ik, ik ga projectleider worden.

Ik ga gewoon projecten coördineren. Je gaat een bouw renoveren, hartstikke goed. Je moet mij bellen ik heb de tegelzetters, de stukadoors en de schilders. En ik weet waar ik het materiaal moet kopen. Uitgeprobeerd, businessplan geschreven met makelaars. En die vonden het wel een fantastisch idee. Toen belde een vriendin me op en die zei dat ze met sabbatical wou gaan. Omdat ze haar organisatie had moeten reduceren. Ik moet even nieuwe lucht hebben en ik ga voor drie maanden weg. Ze vroeg of ik de tent in die tijd draaiende kon houden. Dat heb ik toen gedaan. En dat jaar werd dat twee jaar en toen drie jaar. Toen dacht ik, nu staat die wel en ik kan gaan.

De weg naar munja.

Toen ben ik in Australië terecht gekomen. Ik kwam terug met dat Aboriginal verhaal. Na 3 a 4 jaar werd dat ook weer anders. Want Steve kreeg acute leukemie en moest de tent verkopen. En diegene die de olie wilde hebben had een stuk landgoed gepacht van de west Australian government. En de Aboriginals zijn dan terug gegaan naar dat landgoed en gingen voor die sandwood zorgen. Sandwood word niet omgehakt maar wordt met wortel en al geoogst. Dat duurt ongeveerd 70 jaar voor zo een boom uitgegroeid is. En dan stomen ze olie eruit en gaan ze er producten mee maken. Diegene die wat het ging overnemen had helemaal geen belangstelling voor de Aboriginals en het hele concept die eronder lag.

En ik vond dat dat het juist zo uniek maakte. Het is 100% natuurlijk en er zit geen plastiek bolletjes in. Dus ik vond het zonde. Toen ben ik eruit gestapt en werd ik gebeld door een oude netwerk relatie van bij ABN AMRO. En die zei, “goh je bent eigenlijk toch een apart ding. Misschien moet je toch eens even praten met Johan.” Ik vroeg dan waarom. Hij had een probleem in Indië met drugsverslaafde kinderen. Hij moet iemand hebben die daar een concept voor gaat ontwikkelen. Dus ik ben op gesprek gegaan en dat heeft een heel ander bedrijf opgeleverd. En dat bedrijf heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik in de textiel terecht kwam.

Wat is je grootste succes als ondernemer?

Een complete dames kleding en sport kleding lijn opgezet. Niets van verkocht, maar het was super. Voor de dames kleding heb ik twee winkels gehad. Voor de sportkleding lijn heb ik aan een aantal bedrijven als onderdeel kunnen verkopen. Bamboe T-shirts en dat soort dingen. In 2006 was dat nog nieuw. Ik werd overvallen door allerlei instanties die vonden dat ik het eten van de panda’s weg nam en het was een chemisch proces en dat soort dingen. Klopte helemaal niets van. Maar goed ik heb het toch zes jaar getrokken. Ik heb toch een paar successen gehad daarin.

Wat is Reverse Resources eigenlijk?

Een waanzinnige naam. Het is een drama om daar een email van te hebben. Wat reverse resources moeten we helemaal uitschrijven. Dus we hadden al gezegd, probeer het om te draaien naar R&R te doen. Reverse Resources is een bedrijf dat in 2014 in Estland is begonnen. En heeft jaren daarvoor onderzocht naar de hele textiel afval. Om te zien wat er eigenlijk mee gebeurd. Textiel kan je in twee groepen categoriseren. Je hebt de purse consume. Dus het gedragen kleding. En de purse industrial. En dat is het snij afval. Dus als je die broek gaat maken en je legt al die lappen stof erop. Dan snijden ze al die stukjes eraf. Die stukjes komen in een grote zak terecht. En in die zak zit van alles.

Reverse Resources is erachter gekomen met dat onderzoek dat er ongeveer zes miljoen ton per jaar aan snij afval gewoon verdwijnt. En dat we gewoon echt niet weten waar het heen gaat. Alleen maar snij afval. Natuurlijk gokken we erop dat het op een landfill wordt gedumpt. Of het wordt verbrand. Als we dat hadden omgerekend. Want je kunt van snij afval kun je shredden. En met het shredden krijg je een fiber. Met die fiber maak ja dan weer garens. Als je dat goed doet, dan zou je ongeveer 15 miljard euro kunnen spenderen om nieuwe garnments te maken. Die je dan weer terug brengt in de supply chain.

De eerste stappen

En toen dacht ik oké dat gaan we doen. We gaan heel dat snij afval zichtbaar maken. Toen heb ik bedacht om dat met een digitaal platform te doen. En op dat platform gaan we kijken om alle spelers op te krijgen. Want we moeten het terug brengen in de supply chain. Dat betekent dat je dus de fabrieken, diegene die de kleding produceert. De waste handler, diegene die de grote zaken ophaalt. Dan heb je de shredder, de spinner en de nitter en de weaver. Dan heb je eigenlijk weer terug de fabriek. En een laag daarboven wordt het door een brand gemonitord.

Wat wij in 2014 gestart zijn, is voor de eerste stappen te doen. Kijken of er inderdaad een manufactor is die zijn snij afval af wil staan. En daar begon de moeilijkheidsgraad. We kwamen er eigenlijk achter dat we via de brand moesten werken. Want de fabrikant wil eigenlijk niks prijsgeven, want die heeft geen afval zegt die. Er zijn verschillende redenen voor dat die dat verteld. De ene gebruikt zijn afval om zijn boiler warm te houden. Dus die stookt het afval op. De andere verkoopt het inderdaad aan die waste handler. Maar deze jongens zijn echt wel linke business. Die persen zo een organisatie zo af. Dus de fabrikant denkt, oké dat is prima, dan ben ik er vanaf en krijg ik er zoveel geld voor terug.

Wat gaat er op termijn allemaal veranderen in deze handel? Mede dankzij Munja.

Ik denk dat er zich twee consumenten gaan ontwikkelen. Eén die echt bewust is en die heeft zoiets van ik wil alleen maar gerecycled spul hebben om te kopen. Die gaan ook veel minder consumeren. Ik denk dat we veel meer op het internet, Zalando heeft daar al een proef voor gedraaid. We gaan onszelf scannen in een leuk 3d poppetje en online gaan we zelf onze kleding samenstellen. En daarna gaan we het in de winkel ophalen. En hierdoor ga je heel wat ecologische dingen kunnen drukken. Je hebt die hele grote fabrieken niet meer nodig. Je kunt kleinschaliger gaan opzetten en je kan het ook in Europa opzetten. Daar zie je ook een trend komen. Dat mensen uit Azië willen vertrekken en steeds meer terug willen komen naar Europa met hun productie.

Vast Vragenrondje

Mogen en hoe kunnen mensen contact met je opnemen?

Ja dat mag. Heel graag zelfs. Op LinkedIn. Je mag me ook mailen naar marieke@munja.nl

Hoeveel is genoeg?

Voor mij is het nooit genoeg.

Wat is jouw favoriete podcast?

Ik luister geen podcasts. Ik heb zo weinig tijd om te luisteren. Nu ben ik begonnen met luister boeken. Omdat ik echt zwaar achterloop.

Wat is jou laatst gelezen management boek?

Die van Elon Musk. En die van Apple, Steve Jobs.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Ik ben een echte sales in hart en nieren. Dus ik vind Swimming with the sharks van Harvey B. MacKay. Dat boek moet iedereen gelezen hebben.

Hoe maken we met zijn allen ecommerce een beetje duurzamer?

Je consument opvoeden. Ik merk dat het heel veel gemak is voor sommige mensen. Met virtual en augmented reality kleding passen voor je het laat opsturen zal het retour proces reduceren.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Gemiddeld één keer in de twee weken.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Bert van Son, van Mud Jeans.

Gerelateerde podcasts

Ontdek Returnless
Suzanne Verhoeven verovert de wereld met Sieraden


Tags

ABN AMRO, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, Marieke Koemans Kokkelink, Reverse recources, sales, sustainability, textiel, Toekomst eCommerce


You may also like

eSavvy, verbeter je ecommerce onderneming.

Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!