december 14

Wil jij groeien met Instagram?

In deze aflevering zit ik samen met Bram van Houtum, de Instagram Nanny! Social media expert die Instagram van je overneemt en succesvol maakt. Hij heeft jaren ervaring als Social Media Strategist. Voorheen is hij actief geweest in de alom tegenwoordige House scene van Nederland met zijn platenlabel Housepital Group. Bram heeft ook een cadeau voor de luisteraars! Beluister de hele aflevering om erachter te komen wat het is en hoe je kan winnen! Veel kijk en luister plezier!

Wie is Bram van Houtum?

  • Naam: Bram van Houtum
  • Bedrijven: Eigenaar van Instagram Nanny, Eigenaar van A2B Publishing en eigenaar van Housepital Group
  • Voorheen: Social Media Strategist bij Origins en vrijwilliger bij Elephant Nature Park

Shownotes

LinkedIn
IGNanny

In gesprek met Bram van Houtum

Bram van Houtum Instagram Nanny

Twitter is vooral voor nieuws en mensen die lopen te zeiken

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Ik heb een hele drukke week achter de rug, maar ik denk dan toch de boswandeling met mijn vriendin. Dan kom ik echt even helemaal tot rust. Dan moet de telefoon ook echt weg. Die van mijzelf en ook van haar natuurlijk. En dan even helemaal offline gaan. Dat was ook bij mijn vrijwilligerswerk bij Elephant Nature Park. Wat ik ook zo fijn vond eraan. Want het was echt in de middle of nowhere. Geen bereik en ‘s avonds was er een generator dat zelfs de ventilator niet eens op een kwart kracht zat te draaien. En dat was zo lekker om gewoon even helemaal disconnected te zijn. Dus de boswandeling hier over de heide was even lekker.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jouw in privé?

Privé, ik merk dat ik mij heel erg probeer te houden aan de regels. Voor zover het natuurlijk mogelijk is. Bijvoorbeeld nu met de mondkapjes, ik heb er nu gelukkig 6 mondkapjes die her wasbaar zijn. Die heb ik van Adidas gekocht. En die draag ik nu maar ik moet er echt serieus aan wennen. Ik heb een bril voor veraf, als ik de winkel binnenloop zie ik gewoon niets meer. Het is gewoon een zoektocht, maar ik heb hem wel netjes over mijn neus. Waar ik echt moeite mee heb, ondanks dat ik mij echt aan die regels hou. Maar ik vind het heel vervelend dat ik niet meer mijn hele familie kan zien.

Wat is Instagram Nanny eigenlijk?

Soms is het een beetje bijscholen. En soms is het zoals jij zegt, een hele account overnemen en een hele strategie voor uitschrijven. Dan zeg ik, “Hey, wij gaan het zo doen. Wij staan nu hier en over 90 dagen zullen we hier staan.” En deze blokken gaan we gebruiken en aan het einde van die 90 dagen, zorg ik dat je een playbook krijgt. Daarin staat precies omschreven wat de format is die je kan gebruiken. Dit is het lettertype die je in je quotes kan gebruiken. Zo maak je een video. Dit zijn de beste tijden om te posten. Dit is wat ideaal is wat je met je captions kan posten zodat je meer interactie krijgt. Dus eigenlijk zit er een hele strategie achter.

Wat kost een Instagram Nanny in 90 dagen?

Dat verschilt heel erg. Ik heb eigenlijk altijd wel een intake gesprek met ze. En dan maak ik gewoon een account analyse om te zien waar ze staan. Wat doe je goed en wat doe je slecht. De volledige account analyse is volgens mij vijf pagina’s lang. Dan kijk ik bijvoorbeeld naar de content. Ik kijk naar de community. Dan kijk ik naar de creativiteit. En nog naar een paar andere facetten. Vaak zie ik vooral dat de content niet goed is. Dus je weet ook eigenlijk niet wie jou ideale klant is. Dan zeg ik, daar heb ik een e-learning voor en daar betaal je 100 of 200 euro voor. Dit zijn de modules die je kan volgen. Er zit ook een stukje coaching in zodat ik je echt erin begeleid.

Er zijn ook bedrijven die helemaal geen idee hebben. Die hebben alleen een stagiaire die af en toe wat doet. Maar het gaat gewoon niet en ik wil gewoon echt een drie maanden traject ingaan. Dan kan dat zijn tussen de twee of vijf duizend euro tot ver daarboven. Het hangt ervan af hoe ver je wil gaan. Of je wilt dat ik een Sales Tunnel ga maken voor je met een webinar erbij of video’s erbij. Dat is het mooie, maar ook tegelijkertijd de valkuil van social media. Eigenlijk is alles mogelijk. Maar het belangrijkste, als ik terug naar de basis ga. Zijn er eigenlijk drie stappen die heel belangrijk zijn.

De drie belangrijkste stappen van Instagram Nanny

De eerste stap is weten wat je superkrachten zijn. Want ik hou gewoon van superhelden. Dat je echt weet, hierin blink ik uit, hier ben ik echt goed in. Dit is gewoon mijn domein en dat ga ik gewoon claimen. De tweede stap is kijken wie je ideale klant is. Want heel vaak weten mensen dat niet. Heel vaak weten mensen niet eens waarom ze bij jou een product kopen. Laat staan waarom ze jou volgens op social media. En de laatste stap is om content te gaan ontwikkelen om die twee hele toffe werelden met elkaar te gaan verbinden.

Van zero to hero in 90 days. Wat zijn de eerste stappen?

De eerste stap zoals ik al zei, wat zijn je superkrachten. Waar word je heel erg blij van? Mijn superkrachten zijn bijvoorbeeld. Gisteren had ik een coaching sessie dat was met een groep ondernemers. En er was er eentje, Fred heet die. Die keek er al weken naar uit. Hij keek er al weken naar uit en hij zei, “Ik ben er om 7 uur.” Uiteindelijk was er iets tussen gekomen en tien voor half acht kwam hij in de zoom sessie. Maar ik heb dus zo ingesteld dat je er niet zomaar kan ingaan. Je moet aankloppen en ik moet zeggen, je mag erin komen. Hij stuurde me al een appje, maar ik was bezig met een presentatie over het hero canvas. Is een geweldig canvas over hoe je goed verhalen kan vertellen.

Maar ik zag dus op een gegeven moment om tien voor acht. Toen was de coaching sessie al bijna voorbij dat Fred aanklopte dus ik liet hem even binnen. Uiteindelijk heb ik hem nog binnen gelaten en hij heeft de laatste vijf minuten nog meegekregen. Naderhand heb ik hem even opgebeld en heb ik gezegd, “Ik vind het heel vervelend. Het is de eerste keer, het spijt me dat ik er niet scherper op was. Vind je het goed dat we komende maandag samen een half uur de Q&A doen? Zodat je de coaching sessie alsnog hebt.” Dan investeer ik mijn eigen tijd in jouw, ondanks je te laat bent. Hij zei toen ook, ik vind het zo tof dat je dat doet. Dat is denk ik toch wel een kracht van mij. Dat ik altijd meer lever dan waar ik om vraag.

En hoe pas je dat op Instagram toe volgens Instagram Nanny?

Je kan het hero canvas gebruiken wat ik net al even opnoemde. Dat is een methode hoe je een verhaal kan vertellen. Je hebt een superheld erin zoals Frodo. Maar vaak is de superheld dus jouw klant. En jouw klant die loopt tegen een probleem aan dat is dan weer de villain. En je kan bijvoorbeeld alleen de draak verslaan als je Merlijn de tovenaar hebt, die jou een handje helpt. Die tegen jou zegt, jij kan wel dat zwaard eruit halen. En jij bent dan zelf de mentor en jij kan dan de draak helpen verslaan om bij de schat te komen. Als je dat spelletje een beetje begrijpt kan je heel gemakkelijk dat gaan uitschrijven. Wij hebben dat gisteren ook live gedaan en we kwamen toevallig uit op Breaking Bad.

Er was er één iemand die zei dat ken ik niet, ik heb maar één aflevering gezien. Toen zei ik, “Mooi, dan gaan we die gebruiken.” Breaking Bad is één van de beste series ooit. Walter White staat ineens met zijn ballenknijper in het midden van, laat maar komen, ik word opgepakt. Wij hebben gezegd als casus, mannen van middelbare leeftijd die dus dat soort onderbroeken dragen. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat hij een gewone boxer gaat dragen? En uiteindelijk is het verhaal zo gekomen dat we een advertentie maakte. Van misschien herken je dit wel. Je bent een man van middelbare leeftijd, je bent net gescheiden. Voor het eerst heb je een Tinder date. Je neemt dat meisje mee naar huis, je trekt je broek uit. Zij ziet je onderbroek en ze zegt, hier gaan we niet aan beginnen en ze gaat weg.

Op zo een manier zorg je voor herkenning. Je zorgt voor drama. Op zo een manier kan je heel erg gemakkelijk met zo een canvas een verhaal vertellen waardoor je succesvol kan zijn.

Wanneer ben je succesvol op social media volgens de Instagram Nanny?

Dat vind ik een hele goede vraag. Dat moet je niet meten aan het aantal likes, volgers of sales. Ik denk dat je nooit succesvol bent op social media. Dat je altijd moet verbeteren. Morgen is een nieuwe dag en dan kan je weer iets anders verbeteren. Altijd blijven proberen. En dan ben je in mijn ogen succesvol. Als je altijd weer net een stapje verder durft te gaan. Misschien ook gewoon buiten je comfort zone te durven stappen. Ik denk dat dat misschien het goede woord is. Dan ben je pas succesvol. Als je uit je comfort zone komt en je kwetsbaar durft op te stellen. En daarin ook durft te ontplooien en groeien. Dan kan je in ieder geval zeggen, “Ik heb het geprobeerd.”

Welke tools heb je nodig?

Pen en papier. Het klinkt heel saai. Maar het begint altijd met pen en papier. Dat je altijd bijvoorbeeld een mooi verhaal schrijft. Als je dat allemaal kan uitschrijven dat je een profiel hebt en dat je echt weet, hier lopen ze tegenaan. Hier kan ik een mooi verhaal vertellen. Ondernemers zijn vaak zelf onderdeel geweest van de ideale doelgroep. Of zijn er nog steeds onderdeel van. Wij als ondernemers verzinnen de oplossing ervoor. En als jij al voor jezelf kan vertellen, hier liep ik tegenaan. Daar kan ik een mooi verhaal van vertellen en dan heb ik echt gave content.

Wat wordt de toekomst van social media volgens Instagram Nanny?

Ik hoop meer sociaal. Meer kwetsbaarheid, minder filters. En meer positiviteit. Ik merk nu dat van alle kanten door ‘The Social Dillema’. Wat je ook bij Lubach zag laatst. Dat er heel veel negativiteit over social media is. In principe is het niet veel anders dan vroeger. Alleen de kanalen zijn anders geworden. Vroeger werden we heel erg beïnvloed door het achtuurjournaal of de krant die je aan het lezen was. De Volkskrant is bijvoorbeeld heel anders dan De Telegraaf. Dus dat zie je nu ook terug in social media. De algoritmes zijn superslim geworden. En ze hebben allemaal maar één doel en dat is jouw zolang mogelijk op het platform houden. Als jij vind dat 5G slecht voor je is, dan zorgt het algoritme ervoor dat je alleen maar bevestigd wordt. Zodat je maar door blijft scrollen.

Maar als jij bijvoorbeeld heel erg graag gepusht wil worden. En geïnspireerd wil worden door ondernemers. Dan gaat het algoritme je motiverende quotes laten zien. Of kleine Reels video’s van ondernemers die al succesvol zijn.

Vast vragenrondje

Mogen en hoe kunnen mensen contact met je opnemen?

Mag dat? Zeker! Het gemakkelijkste is via LinkedIn.

Hoeveel is genoeg?

In wat voor een context moet ik dat zien? Als het glas meer dan halfvol is. Als iemand mijn bedrijf wil kopen? Ik weet het niet, een miljoen? Ik heb er wel eens over nagedacht, als Gaston hier nu voor de deur staat en zegt, “Je hebt tien miljoen gewonnen.” Ga ik dan stoppen met werken? Neen zeker niet, ik vind mijn werk hartstikke leuk. Het zal wel mijn proces versnellen. Dat ik dan inderdaad naar zo een team wil toegaan. Zodat ik enkel dat strategische en creatieve kan doen. En dat ik kan genieten van het hutje op de heide. Maar ik ga zeker niet stoppen.

Wat is jouw favoriete podcast?

Dat vind ik wel een hele goede. Ik luister nu toevallig de psychologie van succes van Albert Sonnevelt en Tonny Loorbach . Die luistert ook makkelijk. En de podcast van Ben Tiggelaar. Hij heeft altijd interessante gasten.

Wat is jou laatst gelezen management boek?

Focus On/off van Mark Tiggelaar.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Die is er niet. Neen die is er echt niet. Je moet je blijven ontwikkelen. Als ik er echt één moet kiezen , Traffic Secrets van Russel Brunson.

Hoe maken we met zijn allen ecommerce een beetje duurzamer?

Ga niet kopen voor te kopen. Ik zie dat heel veel om me heen. Met name nu met Corona. Dat mensen denken ik wil een paar schoenen kopen maar ik weet niet of ik een groene, een rode of een blauwe wil. Weet je wat, ik koop ze alle drie en de twee paar die ik niet wil, die stuur ik terug. Met vooral exclusieve merken, bijvoorbeeld met Gucci, als je het terug stuurt dan gaat het de verbrandingsoven in. Zodat het waarde van het bedrijf zo hoog mogelijk blijft. Ze verbranden letterlijk hun voorraad. Dat was voor mij echt een eye opener. En je zit de CO2 uitstoot te verhogen door het transport van China tot hier. En dan wordt het alsnog verbrand.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Dat is echt een hele goede. Ik heb deze ochtend nog een andere moeten aandoen omdat ik keek en dacht, “Shit er zit al lang een groot gat in.” Ik denk dat ik hem één keer in de week was. En ik heb meerdere spijkerbroeken die ik draag.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Ben Tiggelaar. Ik heb nu zoveel interviews gehoord van hem, maar nooit met hem.

Gerelateerde podcasts

Omzet kansen die je laat liggen op LinkedIn
Wordt LinkedIn het nieuwe platform voor influencers?


Tags

A2B Publishing, Bram van Houtum, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, Housepital Group, Instagram, Instagram Nanny, Social media, social media marketing


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!