maart 29

Groeikracht, de sleutel tot succes!

In deze aflevering van het eCommerce Café zit ik samen met René Savelberg. Rene Savelberg is een serial entrepeneur die zich focust op groeikracht. Wat groeikracht precies is kom je in deze aflevering te weten. Ook kom je te weten hoe je groeikracht moet bereiken en wat je ervoor moet doen. In tijden van Corona is dit onderwerp heel erg nuttig voor elke ondernemer en e-commerce ondernemer.


Wie is René Savelberg?

  • Naam: René Savelberg
  • Functie: Groeikracht specialist, docent strategisch innoveren, partner bij Memory Lane, lid bij raad van advies bij Home Instead Thuiszorg, Founder van NATIONAAL GROEIPLAN, auteur van ‘Het geheim van groeikracht.’

Shownotes

LinkedIn

In gesprek met Groeikracht expert René Savelberg

Wat is het leukste wat je afgelopen week gedaan hebt? 

In de sneeuw lopen. Ik had eerst de verkeerde schoenen aangedaan dus ik gleed naar alle kanten. Dus ik terug naar huis om de juiste schoenen aan te doen. En dan door Amsterdam gewandeld. En dan zie je hoe volwassenen en kinderen van de sneeuw genieten. Terwijl het weer eigenlijk tegenviel. Maar ik vond het best wel bijzonder.

Dus de afgelopen week was dat mijn favoriet moment. Het was ook een uniek moment.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou? 

Zakelijk eigenlijk niet zo heel veel. Sterker nog, het is misschien een beetje raar, maar het is heel positief. Heel teams en organisaties realiseren zich dat de wereld niet meer hetzelfde zal zijn als vroeger. Wij moeten anders gaan denken en doen. Wij moeten onszelf opnieuw gaan uitvinden. Wat kan wel, wat kan niet en wat kan anders. Dus op een andere manier groeien. Daar ben ik heel druk mee bezig.

En privé, heel weinig onderweg. Wij zijn best wel uitbundige levensgenieters in de zin van dat we veel vrienden hebben en dat we graag links en rechts naartoe gaan. Maar dat doen je nu dus niet. Dat doe je bewust niet. Je moet andere of jezelf niet in gevaar brengen. Dus je bent wat meer op jezelf aangewezen. Maar goed, go with the flow. We kunnen er allemaal wel wat vinden. Maar zo zit ik niet in elkaar. Ik ga gewoon mee en hopelijk zal het zichzelf oplossen.

Wat is groeikracht eigenlijk? 

Groeikracht is iets wat je op heel veel manieren kan benaderen. Het is een combinatie van in jezelf geloven en een heel helder doel hebben waar je als bedrijf naar toe wil. Het is niet alleen de stip op de horizon. Het is ook ‘waar wil ik staan over 3 a 5 jaar’. Dat moet je dan samenbundelen in de elementen die ik net noemde. Dus wat moet je houden, wat moet je stoppen, wat moet je verbeteren en wat moet je toevoegen om daar te komen. En welke elementen spelen daarin mee. Dat kan te maken hebben met standaardisatie of kernwaarden. Zo heb ik acht elementen gedefinieerd op basis van wat ik ervaren heb de afgelopen jaren.

En als je die snapt en goed met elkaar verbind. Dan ben je goed op weg om Groeikracht te realiseren. En groeikracht is eigenlijk de mogelijkheid om op de lange termijn succesvol te kunnen versnellen en groeien.

Standaardisatie en de zoutkorrel? 

Ja dat gebruik ik wel eens als voorbeeld. Standaardisatie is één van die acht elementen waarvan ik zeg “Die heb je nodig.” Die kan je heel goed gebruiken om je groeikracht te optimaliseren. En vaak gebruik ik als voorbeeld Mc Donalds, ik heb nog steeds ketchup in mijn bloed na al die jaren. Die gingen zelfs zo ver dat ze de grootte van de zoutkorrel gestandaardiseerd hebben en de mix tussen zou en peper. In mijn tijd was dat althans zo. Ik neem aan dat het nog steeds zo is. Het personeel heeft meer vrijheid nu om hun eigen ding te doen. Vroeger hadden ze een 7-stappenplan om de klant te begroeten. Dat is nu niet meer.

Maar als het om het product gaat hebben ze een hele strakke standaard en die wordt ook heel nauwkeurig uitgevoerd. En één daarvan is de grootte van de zoutkorrel. De mix tussen zout en peper. En het aantal gaatjes in de zoutstrooier. Maar ook de diameter van die gaatjes. Dat geeft aan hoe ver Mc Donalds gaat in zijn specificaties en standaardisaties.

Dat is één van je stappen. Dan heb je nog partnerships en people focus. 

Dat zijn eigenlijk de drie hoofdelementen. Partnership, als je wil gaan groeien. Doe het niet allemaal zelf. Probeer je organisatie voor langere tijd zo klein mogelijk te houden. Maar verzamel allemaal groeipartners  om je heen. Bedrijven en leveranciers die jouw kunnen helpen met groeien. Niet alleen omdat die bedrijven goed zijn in wat ze doen. Maar ook omdat je een lange termijn partnership met ze aan wil gaan. Dan gaan ze kijken wat zie ik voor opportuniteiten of barrières vanuit hun specialisme in de markt.

Standaardisatie is belangrijk. Want dan ben je veel efficiënter bezig. Je voorkomt verrassingen. Dat zijn allemaal zaken die belangrijk zijn als je wil groeien.

En people focus. Ik heb dat een keer als een kerstboom neergezet. Dat heeft te maken met het ontketenen van je organisatie, je kernwaardes, met mensen die elkaar vol energie helpen. Mensen die snappen dat ze in dienst staan van interne klanten. En dat ze in feite direct met de externe klanten van je organisatie te maken hebben. Je verkoop afdeling is bijvoorbeeld zo een interne klant. Alles staat in feite in dienst van de verkopers. Om ervoor te zorgen dat de eindklanten 100% tevreden zijn. Of de monteurs die bij de klanten thuis komen. Die moet jij helpen zodat zij dat optimaal kunnen doen.

50% beter presteren. Hoe doe je dat?

Wat ik wel eens zeg tegen mensen. Want ik kom zelf organisaties tegen en ik snap het ook nog. Die het heel erg moeilijk hebben gemaakt. Met allemaal nieuwe projecten en initiatieven. Mensen lopen over en er is geen focus meer. Ik zeg wel eens, “stop met 50% wat je doet en doe de andere 50% twee keer zo goed. Dan ga je misschien drie keer zo snel. En misschien is het ook wel vier keer zo leuk.” Dus dat 50% stoppen, eigenlijk zouden heel veel bedrijven eens een stopsessie moeten organiseren.

Even heel eerlijk naar onszelf kijken. Welke dingen hebben we altijd gedaan of vinden we dat bij ons hoort. Die eigenlijk niets toevoegen. Het kost teveel tijd en energie. Kost wellicht teveel geld. Het is heel bizar wat daar altijd uitkomt als mensen even heel eerlijk met elkaar zijn. Ik heb sessies gehad met grote verzekeraars en daar kwamen na tweeënhalf uur tot de conclusie met alles wat we besproken hadden en wat ze zouden gaan stoppen. Dat zou 20 tot 25% tijdsbesparing opleveren.

Ruil je MBA in.

Ik heb wel eens geroepen. “MBA is dat nu een Master of Business Administration of is dat een Master in Business Acceleration.” Het zijn zwart/wit begrippen dat snap ik wel. Maar administratie of acceleratie. Ik snap dat je niet zonder administratie kunt. Maar op zich vind ik dat een ouderwetse kreet. Ik snap dat het een algemene kreet is. En in mijn beleving, bedrijven hebben veel meer behoefte aan acceleratie. Nogmaals de wereld beweegt ontzettend snel en gaat alle kanten op. En als je daar niet voldoende slagkracht in hebt. Dan ben je weg.

Dus administreren is belangrijk, maar voor groeikracht is accelereren nog belangrijker. Dus vergeet even administratie en maak er acceleratie van. Dan kan je nog steeds een MBA hebben. Maar dat zijn volgens mij de dingen die we moeten doen.

Wat raad je bedrijven aan die nu een enorme groei hebben gemaakt?

Wat ik eigenlijk de laatste tijd heel vaak doe. Ik noem dat groeikracht sessies houden. Ik raad ze aan eigenlijk om met een groep te gaan zitten.  En dan inzoomen op de punten die ik daarstraks opnoemde. Wat gaan we stoppen, wat gaan we houden, wat gaan we verbeteren en wat gaan we toevoegen. Wel vanuit je grote doel ‘waar willen we heen?’ En om dat te bereiken, wat moeten we doen. En als je daarop focust met een brede groep aan mensen. Dan komt er heel veel energie vrij. Mensen vinden het ontzettend leuk om daarover met elkaar in gesprek te gaan. Eigenlijk komen er steevast fantastische dingen uit. Dat zou ik ze dus aanraden, om daarop te gaan focussen.

Waar herken je een succesvol bedrijf aan die bezig zijn met groeikracht? 

Ik weet niet of succes en groei altijd 1 op 1 samen zijn. Want het ligt er een beetje aan wat je een succesvol bedrijf noemt. Je kan ook zeggen dat een bedrijf met een hele hoge medewerkers retentie een succesvol bedrijf is. Als je groei als succesvol ziet. Waar je het aan herkent? Ik denk aan de organisatie en de mensen. Het energie in het bedrijf, het positivisme. Toch de wendbaarheid. De wil en de kunst om samen te werken. Het teamgevoel. Dat soort zaken zijn in mijn beleving heel erg belangrijk. Maar ook belangrijke ijkpunten om te kijken of een bedrijf succesvol is.

Wat doet René Savelberg over 10 jaar?

Ik hoop dat ik nog steeds en daar ga ik ook wel van uit, bedrijven kan helpen met groeikracht. Presentaties geven, meedenken, brainstormen, er is niks leukers dan dat. Afgewisseld met toch best wel vaak op reis gaan. Over tien jaar dus ik mag het wel zeggen. Gewoon lekker genieten van het leven. Dat doe ik nu trouwens ook, ik probeer altijd een goede balans te hebben. Maar ik zal nooit afscheid nemen van wat ik nu doe.

Vast vragenrondje

Als mensen contact met je willen opnemen. Mag dat?

Ja zeker. Dat is altijd leuk. Via LinkedIn kunnen ze mij bereiken. Als je René Savelberg intikt dan kom je er wel uit.

Hoeveel is genoeg?

Liever optimaal dan maximaal. Kijk, mensen zeggen wel eens “We moeten het maximum eruit halen.” Mijn stelling is altijd, je moet voor het optimum gaan in plaats van het maximum. Als je als winkel bijvoorbeeld je prijzen met 200% omhoog gooit. Dan ben je maximaal aan het groeien in een korte periode. Maar op de lange termijn gaat dat niet lukken.

In mijn beleving moet je altijd voor het optimum gaan. Dat betekent in balans zijn. Zodat je op lange termijn die groeikracht kan vasthouden.

Wat is je favoriete podcast?

Ik luister geen podcasts.

Wat is je best gelezen management boek?

Dat is een Amerikaans boek die ik had gekregen van een Amerikaan. Het ging over managers die veronderstellingen hadden over hun personeel die niet bleken te kloppen. Daar heb je niets aan want ik weet de naam van het boek niet meer. Een ander boek is ‘How to swim with the sharks without being eaten alive.’ Dat ging over hoe kan je als kleine bedrijf manifesteren tussen de grotere jongens.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Dat is echt al een hele tijd geleden. Dat ging over high performance organisaties en dat ben ik even vergeten hoe het boek noemde. HPO is zelf ook een zeer interessant onderwerp natuurlijk. Dat is ook een beetje waar ik mee bezig ben.

Hoe maken we e-commerce met zijn allen een beetje duurzamer?

In ieder geval door je bewust te zijn dat het gebeurt. En dat je een rol speelt en de verantwoordelijkheid hebt om het te voorkomen. Ik denk dat dat heel belangrijk is. Het moet in de haarvaten van de organisatie zitten dat we hier een verantwoordelijkheid voor hebben. En dat we hier mee bezig moeten zijn.

Heb je crypto coins?

Neen, helaas niet. Niet zozeer voor het geld, maar om de rit mee te maken.

Wie zou mijn volgende gast moesten zijn?

Misschien iemand van de auto-industrie.

Vorige podcast

Essentiële tips voor je webshop

Volgende podcast


Tags

Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce consultant, ecommerce experts, groeien, Groeikracht, Rene Savelberg


You may also like

Een andere manier van business coachen met Tibor Olgers.

Klanten belonen met een loyaliteitsprogramma

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!