april 12

Groeien als bedrijf van binnenuit

In deze aflevering van het eCommerce Café zit ik samen met Bas Steenbergen. Bas is een business coach die bedrijven helpt met groeien. Bas is eigenaar en founder van Limestone. Met zijn bedrijf heeft hij heel wat grote namen geholpen. Waaronder Mollie, ASML, Esssent, Rabo en noem maar op. Als iemand weet hoe je een bedrijf kan laten groeien van binnenuit dan is hij het wel. Zijn business coachen richt zich op de binnenkant van een bedrijf. Bas heeft ook een cadeau voor onze luisteraars. Luister de volledige podcast en kom erachter wat het is en hoe je het kan winnen.

​YouTube index

Op onderstaande links kan je klikken om naar de bepaalde sectie van de podcast te gaan.

Wie is Bas Steenbergen?

  • Naam: Bas Steenbergen
  • Bedrijf: Limestone BV
  • Functie: Business Coach

​Shownotes

LinkedIn

​In gesprek met Bas Steenbergen

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Je mag natuurlijk nu niet zo veel. Ik denk toch het strand bezoek met mijn zoontje. Samen met mijn ouders, zijn oma en opa. Zijn we vorige week naar Katwijk gegaan. Dat was wel heerlijk. Even lekker eruit. Vorige week zondag zijn we geweest. Het was wel fris, maar het was lekker gezellig. Het was even gewoon lekker uitwaaien. Het is heerlijk om te zien hoe een ventje van twee op het strand en de zee reageert.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou?

Ik denk vooral het sociale contact wat je mist. En de vrijheid is ingeperkt. Je kan niet meer ruim denken van, “Jongens, we gaan eventjes daar naartoe of ik pak de auto en we rijden ergens naartoe.” Dat kan niet en heeft geen nut. Dat mis je gewoon echt heel erg. In het begin stel je jezelf daarop in, maar het duurt nu zo lang.

We hebben ook een kindje gekregen tijdens de lockdown. Dus het kraambezoek was ook heel anders. Dat was passen en meten om heel beperkt de mensen te kunnen ontvangen. Telkens maar één bezoeker eigenlijk. Wat dan ook vaak voor kwam. Als dan iemand niet kon, omdat die ziek was. Dan schoof het weer een tijdje op.

Zakelijk vooral vorig jaar toen de Corona pas begonnen was. Dan merkte je dat de klanten heel voorzichtig waren. En zelf nog moesten uitzoeken waar ze in beland waren. Wat voor effect heeft dit voor ons. Het is iets rustiger geweest, maar het was niet stil gevallen. Daarna is het eigenlijk alleen maar drukker en drukker geworden. Het is misschien raar om te zeggen, maar het is nu drukker dan ooit. Misschien ook wel niet raar want bedrijven snappen dat ze toch wel moeten veranderen. Eerst kon het nog op zijn dooie gemak doorgaan. Maar nu moet je toch gaan veranderen.

Wat is Limestone precies? 

Limestone is een adviesbureau voor klanten om groei te bewerkstelligen. Groei kan je zien als van de organisatie naar buiten toe. Sales en marketing, maar daar richt ik mij niet zo zeer op. Limestone richt zich voornamelijk op de binnenkant. Dus hoe richt de ondernemer de organisatie in. Hoe draait de organisatie vanbinnen. Hoe is het ingericht en hoe gaan de eigenaars en managers om met de mensen. En op dat vlak proberen wij dan stukken te verbeteren. Het is ook kijken om te zien of het slim is om je organisatie te laten draaien zoals hij nu draait.

Wat doet een lid van de Klankbordgroep Investeerder?

Dat is een groep van individuen die investeerder zijn. En die meedenken over het platform. Hoe bepaalde zaken anders en beter kunnen. Dus ze gebruiken ons eigenlijk echt als klankbord om te kijken hoe mensen de site ervaren. Hoe ervaren jullie het gebruiksgemak. Wat vinden jullie wat anders kan. Gewoon om daarover mee te denken en te sparren. Eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar om met geldvoorelkaar.nl het erover te hebben.

Het is een geweldig platform geldvoorelkaar.nl. Als je kijkt naar de projecten die gepubliceerd worden, binnen een paar minuten/uren/dagen zijn die volledig gefinancierd. Een prachtig platform wat dat betreft. Volgens mij zijn zij één van de grootste in Nederland.

Wanneer kloppen organisatie bij jou aan? Als het te laat is?

Neen, meestal niet. Meestal zien ze wel dat er wat gaande is en willen er verandering inbrengen. Meestal is er wel wat aan de hand. Maar te laat zou betekenen dat het vrij drastisch is en dat is niet zo. Maar men wil toch verder, maar het lukt niet. Men voelt dat er meer dingen mogelijk zijn. Maar het lukt ze zelf niet. Dan hebben ze vaak door dat ze een extern iemand nodig hebben. Met een frisse blik en wat ervaring op bepaald fronten. En die kans ons helpen om uit een ander perspectief te kijken naar onze organisatie.

Aan de ene kant, ze halen mij pas binnen als ze zelf pas wat zien en dan merken ze vaak de gevolgen. En ik help hun met het vinden van de oorzaken. Dus in die zin. Er ettert al wat en dat etteren hoef ik ze niet uit te leggen. Dat weten ze zelf. Dus dat ga ik ze ook niet meer benadrukken. Maar ik ga wel vragen wat ze gedaan hebben om de oorzaak te vinden. Hoe kijk je daar naar en ben je er eerlijk over naar jezelf en naar de organisatie toe. Vaak zit daar dan het interessante aspect.

Wat doe je dan met een directeur die eigenwijs is?

Als de opdracht is “los het even op.” Dan zeg ik “bedankt, maar dan mag je een andere zoeken. Daar ben ik niet voor.” Natuurlijk kan ik het gewoon oplossen, maar daar is niemand bij gebaat. Dan is het juist interessanter om een reflectiesessie te doen met zo een directeur. Om te kijken of we hetzelfde zien.

Dat ik afscheid van iemand heb moeten nemen is nog niet voorgekomen. Maar dat komt dan door het intake gesprek. Als ik de opdracht aanneem dan komen we er meestal wel uit.

Wat is het laaghangend fruit in zo een bedrijf om zo snel mogelijk succes te boeken?

De echte quick wins zijn vaak de ideeën die al geopperd zijn. Maar die dan voor wat voor reden de ruimte niet hebben gekregen. En meestal zitten die gewoon bij het personeel. Het is een kwestie van gewoon samen zitten met het personeel en dan komen we er samen uit. Ik heb vaak geen verstand van de inhoud. Dat hoeft ook niet en die mensen zijn zelf in staat om te bepalen dat het gemakkelijk is. “Dat hebben we vorig jaar een keer geroepen, maar het heeft nooit de ruimte gekregen. Als je jezelf daar hard voor maakt Bas dan gaat het best lopen.” En dan kom ik vervolgens met datzelfde plan bij de directie. En dan zeg ik dat we daar aandacht aan gaan besteden. Want dan win je heel veel en dan win je het vertrouwen van je mensen terug.

Wat voor kwaliteiten moet je hebben als manager?

Structuur. De mensen die je inhuurt of aanstuurt die zullen toch afhankelijk moeten zijn van structuur en regels. In de zin van welke afspraken maak je met ze. Wat verwacht je van elkaar? Dat moet je natuurlijk ook vastleggen. Het kunnen los laten. Want het gaat niet werken als je alle touwtjes in handen probeert te houden, door toch die werkzaamheden uit te voeren. Om bijvoorbeeld als er een mailtje binnenkomt en je hebt iemand die je mails behandelt. Maar dan ga je toch zelf de handeling uitvoeren. Dat is best gevaarlijk want dan ondermijn je de kwaliteiten van de andere. Die gaat zich gepasseerd voelen met alle gevolgen van dien. Dan kan het echt ‘tricky’ worden.

Hoe zie jij de toekomst van eCommerce? 

Ik denk enorm in de zin van volgens mij moeten heel veel organisatie die nog niet via het internet bezig zijn, zich zorgen gaan maken. Vorig jaar is dat natuurlijk al duidelijk geworden. Voor mijzelf ook. Vanuit mijn netwerk komen klanten voornamelijk naar mij toe.

Maar ik snap ook dat het op een gegeven moment kan opdrogen. En zal ik toch online bekendheid moeten krijgen. Dus volgens mij is dat de toekomst al. Volgens mij wordt het alleen maar groter. Dus het is heel belangrijk voor ondernemingen om na te denken over hoe ze de verkoop kanalen online kunnen inzetten om zo hun klanten te bedienen.

Vast vragen rondje

Als mensen naar aanleiding van de podcast met je willen opnemen. Mag dat en hoe doen ze dat?

Jazeker, ik ben veel op LinkedIn actief. Dat vind ik ook een mooi medium. Als mensen Bas Steenbergen in tikken dan hebben ze mij vrij snel te pakken. Daar staan al mijn contact gegevens. Feel free to connect.

Hoeveel is genoeg?

Ligt eraan in welke context je het bedoelt. Volgens mij voelt iedereen dat voor zichzelf. Zolang ik kan blijven groeien en ontwikkelen dan vind ik het fijn. Voor mij is een stijgende lijn fijn. Als ik op een gegeven moment vast zit, werk of privé dat maakt niet uit. Of ja het maakt wel uit. Het moet allebei blijven groeien. Ik heb uitdaging nodig.

Wat is jouw favoriete podcast?

Om eerlijk te zijn ben ik meer voor blogs lezen of YouTube filmpjes kijken. Ik heb niet een specifieke podcast. Sinds vorig jaar kijk ik heel veel naar de artikelen van de IMU. De Internet Marketing Unie. Die vind ik gigantisch interessant.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Dat was ‘the model generation’. Hoe richt je je organisatie in en uit welke onderdelen bestaat dat.

Wat is het best gelezen management boek?

Ik heb geen best gelezen. Dat hangt voor mij af van de periode waarin ik zit en wat ik interessant vind. Vorig jaar het boek van Tonny Loorbach, de online marketing tornado. Daar blijf ik telkens weer aan terugdenken. Het is geen ingewikkeld boek, maar dat maakt het juist toegankelijk.

Hoe maken we met zijn allen e-commerce een beetje duurzamer?

Ik denk dat het voornamelijk zit in “met zijn allen.” Ik vind niet dat we afhankelijk moeten zijn van een overheid die het bedenkt en dat we het dan maar moeten doen. Het is ook belangrijk dat de ondernemer voor zichzelf gaat bepalen hoe ze omgaan met het milieu. Maar ook kijken hoe de klanten omgaan met de producten die ik verkoop. En dan denk ik aan verpakkingsmateriaal en dozen. Daar valt nog heel veel in te winnen.

Heb je crypto munten?

Zeker. Ik ben er een drie jaar geleden ingestapt. Toen was het heel interessant heel veel muntjes te kopen. Iedereen dacht als Bitcoin het kan dan kan de rest het ook. Nu zijn we drie jaar later en zien we dat het niet zo werkt. Dus ik heb afscheid van heel veel muntjes genomen. Ik heb Bitcoin, Ethereum. Dat zijn de grootste die ik heb. Ik weet niet of het geld gaat vervangen. Maar ik vind de techniek die erachter zit wel geniaal. Je hebt geen bank nodig.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Tijdens Corona wat langer dan voorheen. Ik hou het niet bij. Dus een paar dagen.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Daar heb ik over nagedacht. Ik werk de laatste tijd veel samen met een grafisch designer. En ik ben erachter gekomen dat die veel van organisaties kennen. Want een goede grafisch designer die denkt met jouw mee en die wil weten waar jouw doelgroep zit. Wat is je doelgroep en hoe wil jij jouw bedrijf neerzetten. Dat zou heel interessant zijn. Dus een podcast met mijn grafisch designer zou ik zeker aanraden. Jaap Relou.

​Vorige podcast

Bakkerij Meelmuts


Tags

Bas Steenbergen, Bedrijfscultuur, Business coach, business coaching, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce consultant, ecommerce experts, eCommerce Ondernemers, Toekomst eCommerce


You may also like

Een andere manier van business coachen met Tibor Olgers.

Klanten belonen met een loyaliteitsprogramma

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!