januari 14

Wat weet jij van de XYZ generatie?

In deze aflevering zit ik samen met Renske Groenen oprichter en eigenaar van Generatiewijsheid. In deze aflevering komen we alles te weten over generaties. En hoe dit impact heeft op je onderneming. En wat je kan doen om verschillende generaties te behouden als klanten. Renske geeft ook een 1 op 1 coaching aan één van onze luisteraars weg als cadeau. Beluister de hele aflevering om te weten te komen hoe je kan winnen!

Wie is Renske Groenen

  • Naam: Renske Groenen.
  • Onderneming: Eigenaar en founder van Generatiewijsheid.
  • Voorheen: Gast docent bij Fontys, Logopedist bij Novicare, Interim manager bij kinderopvang Joepie.

Shownotes

In gesprek met Renske Groenen

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Ik ben, het is vandaag maandag. Gisteren was het zondag. Was het zo een druilerige dag. En ben ik met mijn man en ons kleintje gaan wandelen. Doen we wel eens vaker. Nemen we meestal de hond mee. En gaan we de hei op. Want hier heb je heel veel heide gebied. Dus dan gaan we lekker op pad. Vind ik altijd wel lekker om even uit te waaien. Deze keer, wilde ik eigenlijk laten zien. Want ik ben de laatste tijd, de laatste jaren eigenlijk veel in Eindhoven. Dat was daar voren helemaal niet het geval. Ik woon in een dorpje vlakbij. Dus ik dacht, laat nou eens zien waar ik nou eigenlijk allemaal kom. Dat was eigenlijk wel leuk. Even gewandeld in het park. Lekker burgerlijk. Beetje samen door de regen banjeren en daarna warme chocomel drinken.

Wat zijn voor jouw de gevolgen van Corona, privé?

Nou, ik vind het platleggen van mijn sociale leven. Dat is wel aardig gelukt. Dus in zekere zin vind ik het ook wel lekker rustig. Dat wel. Dus dat vond ik niet zo heel erg. Dat die verplichtingen er zeg maar af waren. Ik vind het wel leuk om naar live muziek te gaan luisteren. Ja, dat mis ik wel. Ja, ik hou meer een beetje van de rock kant. Hier in de buurt heb je Nirwana tuinfeest. Daar ga ik graag heen. Maar dit jaar niet. Dus ik hoop volgend jaar, als je niet vaccinatieplichtig wordt dat het wel kan. Dus dat vind ik wel echt jammer.

En zakelijk?

Nou ja, zakelijk vind ik het heel lastig. Omdat ik merk dat veel ondernemers in een teringzooi terecht zijn gekomen. En dan kan ik mij echt wel indenken dat het behouden van die jonge generatie. Of überhaupt het authentiek leiderschap waar je het ook over wilde hebben. Dat is dan erg lastig om daarmee aan de slag te gaan. Dan heb je gewoon andere prioriteiten. En dat begrijp ik heel erg goed. Voor mij betekent het wel dat het vrij rustig is. Of in ieder geval rustiger dan ik zou willen. Dus dat heeft wel impact. En aan de andere kant, brengt het wel weer mooie dingen mee.

Want er zijn wel ondernemers die nu merken "Hey, ik heb nu meer tijd. Ik kan nu een aantal dingen aanpakken. Zodat als het dadelijk weer begint te lopen. Want het loop dadelijk wel weer aan. Dan kan ik het meteen goed oppakken." Tot ondernemers die zeggen,"Ja, nou loop ik echt vast." Dus is de urgentie er veel meer om problemen op te lossen binnen het bedrijf of bij hunzelf.

Ik zag op je website dat je op jonge leeftijd de leiding had genomen in het bedrijf van je ouders. Werkte je al voor dat bedrijf?

Ja, dat is kinderopvang. Heeft mijn moeder opgezet toen ik een jaar of 13 was. Dat was Joepie. En die is eerst bij ons thuis begonnen in de huiskamer. Ik heb laatst nog foto's gezien en dat is best een redelijke puinhoop geweest. Daar komt dat huishouden misschien wel vandaan. En uiteindelijk, ze waren bezig met de bouw van een pand. Is dat naar het pand over gegaan. Dat groeide eigenlijk super hard. Dat was in de tijd dat het goed ging. Dat was 2006/2007 nam dat echt wel een flinke vaart. In 2008 is mijn vader daar ook bij in gestapt. En 4 a 5 maanden later overleed hij plotseling. En dat was even een klap.

Voor ons als gezin natuurlijk. Maar ook voor het bedrijf omdat mijn ouders, kende alle ouders, de grootouders, de kinderen zelf, broertjes en zusjes. Dus het was best wel hecht. Dus het was voor de kinderen heel heftig dat er opeens iemand dood was gegaan. Voor het team was het heel heftig. En voor ons gezin ook. Ik werkte daar alleen als zomer-baantje, op de buitenschoolse opvang. In de vakantie tijd maakte ik een dag gezellig en leuk. Maar toen papa weg viel, toen was wel echt ineens het bedrijf in gevaar. Want mama gaf aan", ik kan er nu niet mee door." Zij was zo van de kaart geveegd. Dus toen zei ik", ik zal het doen."

En mijn ma zei nog ja ook. Dat had ik helemaal niet gedacht. Ik dacht eigenlijk dat ze ging zeggen, neen gaan we niet doen. Slaat nergens op. Maar ze vond het een heel goed idee. En blijkbaar het team en de ouders ook. Want ik heb daar eigenlijk nooit reactie op gehad dat iemand daar moeite mee had. Dus toen had ik ineens ene hele andere baan, want ik was net afgestudeerd als logopedist.

Wilde je altijd al ondernemer worden?

Neen eigenlijk helemaal niet. En nog steeds niet eigenlijk. Er zijn een aantal aspecten van het ondernemen wat ik heel leuk vind. Maar neen. Het social media bijvoorbeeld niet en de sales. Heel wat cruciale onderdelen van het ondernemerschap. Ik zie mijzelf meer als ondernemer die de inhoud van haar vak heel leuk vind. En genoodzaakt is om te ondernemen. Dus zodra ik iets van marketing of sales kan afgeven, graag.

Hoe ben je op het idee gekomen van de generatie coach?

Dat had meer met mijn eigen beweging te maken. Ik merk dat ik 10 jaar bij Novicare heb gewerkt. En bij de zorg zijn heel veel reorganisaties. En hoewel bij Novicare heel prettig was. Merkte ik wel, de wereld veranderd continu. En als bedrijf moet je daar in mee. Op een gegeven moment werd het steeds moeilijker. Toen dacht ik. Hoe kwam dat nou. Als we met zijn allen wel graag mee willen met wat gevraagd wordt. Maar het wordt steeds moeilijker, waar zit dat nou in. En dat ben ik gaan onderzoeken. Toen ben ik erachter gekomen dat het te maken heeft met verschillende manieren van organiseren en leiding geven.

En hoe ouder die werkwijze is. Hoe moeilijker het wordt om mee te gaan in de veranderingen van deze tijd.

Wat is nou eigenlijk die XYZ generatie?

Nou, generaties is niet echt helemaal afgeschermd. Als in dit is precies millenials generatie bijvoorbeeld. Iedereen heeft daar andere ideeën over. Maar ik hanteer het idee wat Aart Bontekoning, die dat onderzoek had gedaan, aanhoud. En om te beginnen met die Millenials. Daar zijn de meeste vragen over. Die zijn om dit moment tussen de 20 en de 30 jaar. Dus dat is de generatie van 15 jaar ongeveer. En dat is de Y generatie.

De generatie geboren tussen 1970 en 1985 noemen we wel eens de patat generatie. Ook wel de pragmatische generatie genoemd. En de oudere generatie is dan generatie X. Dan heb je generatie Y. Die is van 1985 tot 2000.vEn generatie 2000 - 2015, die komt nu op de markt. En dat is dus generatie Z.

Waarom zou een ondernemers zich meer moeten focussen op de Z generatie?

Ja, dat vind ik voor zich spreken. Dat jonge talent. Dat is wat er voor zorgt dat jij een toekomst heb in je bedrijf. Met zijn innovatieve ideeën. Maar ze zetten je echt wel een spiegel voor als mens ook. En waarom eerder Z dan Y. Nou, het heeft niet zozeer met generatie Z te maken of generatie Y. Jongens die begin 20 kunnen zijn. Maar meer zoals jij ooit net een bedrijf binnenkwam. Kwam je dus uit je ouders nest. En dan kom je in een bedrijf terecht. Heb je allerlei ideeën over met wat er allemaal beter kan. En vaak had je het bij het rechte eind.

Wat zo mooi is. Als je als bedrijf daar gebruik van kunt maken. Het lastige is, het zijn groentjes die je bedrijf binnenkomen. Vaak zijn hun hersenen nog helemaal niet ontwikkeld. Dat duurt met jongens tot 25 jaar. Voor dat die hersenen petjes teveel worden zeg maar. Ze zitten ook in een leeftijd om zich af te zetten tegen alles en nog wat. Dus het is echt helemaal geen makkelijke leeftijd. Ze weten eigenlijk nog niet, "wie ben ik als volwassene." Dus dat zoeken ze uit bij jouw op de werkvloer. Dus dat maakt het voor jouw als werkgever heel lastig. En dat merk ik wel vaak bij bedrijven. Dat is er eigenlijk een beetje uitgeslagen dat jeugdige enthousiasme. Of Het is nooit overgenomen geweest.

En daardoor zijn zij eigenlijk verouderd. Dus heb je een heel oud systeem. Wat niet meer in de huidige maatschappij mee kan. Dus als jij een bedrijf hebt en je wil toekomst bestendig zijn. Dan zul je naar de geluiden van de jongere generatie moeten luisteren.

.

Wat is typerend voor de generaties?

Voor jouw generatie is het pragmatische heel typerend. Het rationele denken. De generatie Y of de Millenials. Daar merk je het tegenovergestelde van. Die zijn veel intuïtiever. Dus als je daar leiding aan geeft. Of je hebt die in dienst. Is het veel logischer om hun gevoel aan te spreken. Je zult ook merken dat die veel minder op dat pragmatische gericht zijn. De ideeën die ze hebben of de veranderingen. Zijn veel intuïtiever. Veel minder berekent.

En de generatie Z is nog wat jong om daar echt iets over te zeggen. Maar wat met hun heel erg opvalt. Het is de eerste generatie die volledig met internet is opgegroeid. Waar de Millenials nog wel de overschakeling weten. Van dat je eerst internet kreeg en toen een mobieltje en toe neen mobieltje met internet. Die zijn daarmee opgegroeid. Die kunnen beter met een tablet omgaan dan de opa's en oma's.

Hoe ziet generatiewijsheid er over 10 jaar uit?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Mijn goal is wel. Ik ben me erg bewust dat de meeste dingen die ik roep. En ver van mijn bed show is voor de meeste ondernemers. Dus dat ik hier echt de pioniers mee aanspreek van jouw generatie zeg maar. Dus dat betekent ook dat de start van mijn bedrijf veel langzamer zou gaan. Dan je eigenlijk zou verwachten. Dus ik hoop wel dat dit binnen 10 jaar meer een gemeen goed is. Dat het veel logischer is. Zoals het nu veel logischer is om samen te werken en duurzamer te zijn. Omdat dat uiteindelijk de welvaart ten goede komt.

Hoe wordt je nou die authentieke leider?

Ja daar heb ik het over. Dat authentieke leiderschap. Nou in eerste instantie. Om te weten wie je bent. Wat zijn je zwakke punten en wat zijn je sterke punten. En om dat dus ook te uiten. Dat mensen ook weten hoe je in elkaar steekt. Waar je angsten of je twijfels liggen. Waar ze niet liggen is meestal wel duidelijk. Want daar zijn we gewoon heel erg goed in. En dat je combineert wat je met je hoofd weet. Dus jouw generatie weet heel veel dingen. En beredeneerd heel veel dingen. Maar dat je ook luistert naar je lijf. Welke signalen geeft het. Als logopedist ben ik daar ook altijd heel erg op gericht geweest. Non verbaal zend je vanalles uit. Eigenlijk zijn wij non verbaal meer in gesprek met elkaar dan verbaal. Dus het is ook heel interessant om je daar veel bewuster van te zijn.

Van hoe zit mijn ademhaling. Waar voel ik spanning. Wat zegt dat? Want dat leid namelijk veel meer het gedrag van anderen. Dan de dingen die je zegt. Dus als je het hebt over authentiek leiderschap. Is dat voor mij, je daar bewust van zijn. Ook dingen durven niet te weten. Dat is essentieel om een authentieke leider te zijn.

Vast vragen rondje

Mogen mensen naar aanleiding van deze podcast contact met je opnemen? En hoe?

Ja dat mogen ze. En dan kunnen ze heel ouderwets doen door te bellen. Of te mailen. Of een appje te sturen of LinkedIn.

Hoeveel is genoeg?

Hoeveel geld is genoeg? Nou voor mij zou ik het wel mooi vinden als ik uiteindelijk tussen de 70.000 EURO en een ton verdien op een jaar. En wat ik dan wel wil doen. Ik vind het leuk om ook dingen te geven. Dan ga ik wel kijken hoe ik met een deel daarvan de samenleving kan gaan helpen.

Wat is jouw favoriete podcast?

Geen. De jouwe is de eerste en de enige die ik geluisterd heb. Ik ben een dromer. Ik vind het getetter van mensen in mijn oren gewoon helemaal niet fijn.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Dat was systemisch transitie management. Een volle mond. Leuk boek. Vooral voor diegene die in bedrijven werken. Die graag verandering zien en zien dat het veranderen moeilijk gaat.

Wat is het best gelezen management boek?

reinventing organizations van Frederic Laloux de geïllustreerde versie. Het is 300 pagina's dik en hier staan plaatjes in. ik vind die mooi omdat de meeste management boeken gaat over manieren die er al zijn of waren. En deze gaat over een nieuwe manier van organiseren.

Hoe maken we met zijn allen ecommerce een beetje duurzamer?

Ja dat vind ik een goede vraag. Wat ik zo grappig vind is dat ik zo weinig weet over e-commerce. Waar ik wel mee zit als consument. Als ik dan iets bestel, dan denk ik dat het in één pakketje komt. Maar dan komen er opeens vijf pakketjes binnen. Dat ik denk, het was dus blijkbaar bij verschillende partijen dat wist ik helemaal niet. Dus dat vind ik niet heel duurzaam en vind het jammer. En als ik iets terug wil sturen, kan dat ook niet wat logischer. Dat vind ik het lastige van online bestellen. Dat er iets weinig duurzaam in zit. Hoe we dat oplossen, geen idee.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Anne van Gerwen. Heeft haar eigen bakkerij gestart. Bakkerij Meelmuts. Ik vind dat zij dat heel mooi doet. Op die huidige manier organiseren.


Tags

Cedric Muchall, coaching, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, generatie, generaties, generatiewijsheid, generatiewijsheid.nl, leiding geven, logopedist, Management, Novicare, Renske Groenen, vernieuwing


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!