maart 22

Essentiële tips voor je webshop!

In deze aflevering van het eCommerce Café zit ik samen met Maarten Soetens. Oprichter van verschillende bedrijven en specialist als het aankomt op webshops. Maarten is een IT-specialist die constant bezig is met het bedenken van nieuwe oplossingen en bedrijven. Zijn eerste webshop had hij al gestart tijdens zijn studies. Hij zal ons tips geven in hoe je jouw webshop succesvol kan beginnen. Waar je op moet letten en welke tools je hierbij kunnen helpen. Maarten is ook lid van het eCommerce Café, moest je vragen hebben naar aanleiding van deze podcast. Wordt lid van onze besloten community en dan kan je in contact komen met Maarten en talloze andere ondernemers.

https://youtu.be/i9y2F1-VSvE

YouTube index

Shownotes

LinkedIn
Website Proud Nerds
Website Finckers

Wie is Maarten Soetens

  • Naam: Maarten Soetens
  • Bedrijven: Eigenaar van Proud Nerds, Co-Founder van Finckers en Founder van Woensdag

In gesprek met Maarten Soetens

Maarten Soetens zit bomvol tips voor je webshop
Maarten Soetens

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

De afgelopen week was het redelijk beperkt met de avondklok en je mag niet veel doen. Ik heb gewerkt en ik vind mijn werk heel leuk. Dus ik hou mijn antwoord op werken. Ik heb een kas staan die ik nog moet bouwen. Maar het is nog iets te koud buiten dus ik wacht er nog heel even mee. Als je in de zomer terug komt dan heb ik een mooie kas staan en kunnen we tomaten gaan plukken.

Wat zijn de gevolgen van Corona?

Dat is wisselend. Privé is het vooral dat het niet zo leuk en gezellig is als voorheen. Je kan niet naar de kroeg met je vrienden. Zakelijk is het wisselend. Online draaien we heel goed en dat is een groot voordeel. Er is een grote vraag voor e-commerce en voor systeem- en netwerkbeheer. Dus wat dat betreft gaat het gewoon goed. Het is alleen geen situatie die wenselijk is. Ik vind het ook gewoon heel vervelend voor ondernemers die dicht moeten omdat ze enkel een stenenwinkel hebben. Wisselende emoties om precies te zijn.

Waar zit een quick win tip voor een startende webshop?

Focus en structuur. Geef jezelf een vaste tijd waarin je gaat werken. Steek er niet teveel tijd in. Hierdoor ga je focus verliezen. En hou je niet bezig  met dingen die niet zo belangrijk zijn. Maak voor jezelf een lijstje, wat moet er gebeuren? Een stukje administratie, een stukje product research, klantcontact maar weet ook wanneer je moet stoppen. Ga niet door met tijd verbranden als je geen focus meer hebt. Als je geen focus hebt kan je beter gaan genieten van je avond.

Hoe hou jij jouw focus?

Ik focus mijzelf op dingen die ik heel erg leuk vind en interessant vind. Zaken waar ik minder goed in ben, die laat ik door andere doen die dat wel leuk vinden. Dat kan iemand binnen de organisatie zijn. Of dat kan uitbesteden zijn aan een andere partij die daar heel goed in is. Je kan niet altijd alles zelf doen. Ieder zijn kwaliteit, doel en interesses. Kijk wat je leuk vindt. Ga desnoods deals aan met andere partijen. Partijen waar je jouw administratie mee kan uitwisselen.

Gebruik je bepaalde tools om je focus te houden?

Neen, ikzelf niet. Ik gebruik wel project management systemen. Sommige partijen gebruiken inderdaad Trello. Maar dat is niet voor mijn time management. Dat is meer voor te zien waar iemand mee bezig is en wat er nog moet gebeuren. Het is meer een reminder dan een tool voor de focus. Het is puur een middel om te zien wat er moet gebeuren. Maar niet een tool om mijn focus op te bouwen.

Waar zit de quick win tip voor een goedlopende webshop?

Kijken naar factoren waar je veel tijd aan kwijt bent en waar je niet goed in bent. Er zijn altijd mensen die het beter kunnen. Het kan je marketing zijn, het kan je administratie zijn, het kan je klantenservice zijn en noem maar op. Kijk naar wat je heel veel tijd kost en waar je niet goed in bent.

Wat moet je wel en niet automatiseren?

Klantenservice moet wel persoonlijk blijven. Maar je moet wel helpen zodat de klant zelf snel tot een antwoord kan komen. Als je een goede klantenservice pagina hebt waar de klant gemakkelijk en snel het antwoord kan vinden. Dat is wel van belang. Je moet weten waar de grens ligt. Ik was toevallig aan het kijken naar een mobiele aanbieder. En die had inderdaad zo een tunnel waar je eerst al je vragen invult. Dan krijg je een chatbot die allemaal verkeerde antwoorden geeft. Ja, dan sla je wel op plankjes. Het moet persoonlijk blijven.

Wanneer heb je een succesvolle webshop?

Voor jezelf denk ik als je ervan kan leven. Dat je niet meer in loondienst moet zijn of afhankelijk bent van giften. Als je ervan kan leven dat is echt de tap tot succes. En echt succesvol zijn dat is wanneer je bereid bent om te delen hoe je het hebt gedaan. Dat je andere mee kunt nemen in je eigen succes. Dat is denk ik stap twee.

De ingrediënten voor een succesvolle webshop zijn openheid en eerlijkheid. De producten die je hebt dat je die ook kan leveren. Binnen de termijn kan leveren die je zelf hebt opgesteld. Mocht er vertraging zijn weer er dan eerlijk over. Communiceer met de klant. Het komt erop neer dat je informatie op orde hebt.

Stel, je begint morgen een webshop. Op wat focus je het eerst?

Product en product kwaliteit. Je hebt niks aan klanten als je niks kan leveren. Zorg dat je goede producten hebt en dat je erachter staat. En op basis daarvan kan je verder gaan kijken. Ik ga wel eerst een marktonderzoek doen en op basis daarvan zou ik dan een product of producten kiezen. Maar ga geen product verkopen of klanten zoeken voor dat je het product op orde hebt.

Je moet eerst zorgen dat je de webshop hebt. Kijk welke software bij je past. Je hebt 10 verschillende soorten pakketten. Kijk naar welke functionaliteiten je op zoek bent. Ook wat haalbaar is financieel. En ga daarmee aan de slag.

Wanneer start je de ambitie om richting het buitenland te gaan?

Je kan het best redelijk snel doen. Engels is natuurlijk heel makkelijk. De meeste Nederlanders begrijpen goed Engels. Nu is de UK wel uit Europa dus dat maakt het iets moeilijker. Maar het verzenden binnen Europa is niet meer heel duur. Dat kan je goed in je marge verwerken. Als je niet onmiddellijk begint met 100,000 producten kan je prima iemand inhuren voor de vertaling. Dus ga absoluut naar België en Duitsland. Wat zou je tegenhouden? Je hebt je producten, je hebt je shop en de verzending heb je. Natuurlijk moet je wel je marketing doen zoals je in Nederland doet. Het is niet een kwestie van een .de domein aan te maken en klaar.

Hoe herken je een succesvolle e-commerce ondernemer?

Zoals ik daarstraks al aanhaalde. Iemand die er open over durft te zijn. En durft te delen. Anderen durft mee te nemen in zijn succes. Die mensen doen er in het algemeen niet geheimzinnig over. Dat merk je ook in community van het eCommerce Café. Ze delen graag tips en tricks. Ze hebben geen schrik meer van concurrentie. Het is leuk als je het goed doet en je kan andere ook verder helpen. Dat geeft een bepaalde voldoening. Dus het moment dat je het punt hebt bereikt dat je kunt delen. Dat is de bevestiging voor jezelf dat je een succesvolle ondernemer bent.

Hoe zie jij de toekomst van e-commerce?

Het groeit en het zal blijven groeien. Ik geloof niet dat winkels weggaan. Mensen houden van het fysiek contact en om het product vast te nemen. Maar online zal steeds meer groeien. Of het nu om voedsel gaat zoals de voedsel bezorging van Albert Heijn. Tot tegenwoordig komt zelfs carwash en benzine tot aan de deur. In Amerika komen ze met een tankauto langs en tanken je auto vol. Dus daar hoef je zelfs niet meer naar het tankstation. Weet je dat gaat ver, maar het zal steeds meer gebeuren.

Headless e-commerce? Kan je dat uitleggen in Jip-en-Janneke-taal?

Ook weer een interessante tak. Maar ik ben niet goed in Jip-en-Janneke-taal. Headless e-commerce is eigenlijk dat je een bestaand software pakket voor e-commerce, wat vaak toch wat logger kan zijn. Je zet er een laag over heen die sneller is en andere functionaliteiten bevat. Die dan losstaat van je administratie platform. Dat is de korte versie van wat Headless e-commerce is. Twee software systemen eigenlijk. Eentje is gericht op snelheid en functionaliteit. En de andere is vooral gericht op je backend.

Welke tools heeft een webshop minimaal nodig op dit moment?

De software die bij jezelf past. Dat is de basis. En dan is het afhankelijk van waar jouw klanten zitten. Misschien zit je klant bij Bol.com. Dan heb je een tool nodig om met Bol.com te communiceren. Misschien heb je een typisch product wat op marktplaats staat. Zorg voor een koppeling hebt met marktplaats. Als je als online investeerder aan de slag gaat kan je niet zomaar gaan adverteren op Facebook. Dus die valt weer af. Het is echt afhankelijk van het product. Er is geen standaard product waar iedereen wat mee kan.

Met e-mail marketing is het natuurlijk de vraag. Mag je e-mail marketing toepassen op het product wat je verkoopt? Je mag altijd mensen informeren. Alleen, is je product daar geschikt voor? Stel je koopt een nieuwe auto. Je gaat niet ieder jaar een nieuwe auto kopen. Nu zijn er wel veel merken die heel veel mails blijven sturen om te laten weten dat ze een nieuw model hebben. Maar het niveau dat iemand een nieuwe auto gaat kopen is lager dan iemand die een nieuwe broek gaat kopen. Dus je moet echt de afweging maken, wat kost het en wat gaat het opleveren.

Wat zijn je doelstellingen voor 2021?

We zitten momenteel in een heel interessante situatie. Maar op zich zien de doelstellingen er nog goed uit. Met Finckers hebben we een Linux-platform ontwikkelt. Op Finckers kunnen mensen een persoonlijke financiering aanvragen. Daar zijn we constant nieuwe ontwikkelingen aan het uitvoeren. Om voor features te zorgen die andere nog niet hebben. Deze tool is nu uniek omdat we het platform kunnen uitrollen op ieder domeinnaam, binnen onze eigen AFM-vergunningen uiteraard. Daar zijn we hard aan het groeien. Het platform is klaar en draait al. Onze doelstelling is om meer websites en partners aan te sluiten.

Vast vragenrondje

Als mensen naar aanleiding van deze podcast met je willen opnemen. Mag dat en hoe doen ze dat?

Uiteraard mag dat. LinkedIn, e-mail, website, sms, whatsapp, bellen. Dat mag allemaal. Of via het eCommerce Café.

Hoeveel is genoeg?

Alles heeft zijn waarde en alles is te koop. Het hoeft niet weg, maar praten kan altijd. Zo simpel is het. Als iemand het over wil kopen en op basis van concurrentie dat ik mij niet meer met hetzelfde mag bezighouden. Dan moet het echt heel veel geld zijn. Want ik moet mij de komende 10 jaar kunnen bezighouden met andere dingen. Dat gaat een hele lastige uitdaging worden denk ik.

Wat is jouw favoriete podcast?

Van het eCommerce Café vind ik het meest interessant van ondernemers die al een tijd bezig zijn. Bij voorkeur ondernemers die langer bezig zijn dan mijzelf. Ik hoor graag de valkuilen van andere. Daar kan je van leren.

En naast het eCommerce Café luister ik graag podcasts over auto’s.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Dat weet ik oprecht niet.

Wat is het best gelezen management boek?

Ook dat zou ik niet weten. Ik weet zelf niet zeker of ik überhaupt ooit een management boek heb gelezen.

Hoe maken we met zijn allen e-commerce een beetje duurzamer?

Retourbeleid. Of eigenlijk het heel verzendbeleid. Er gaat heel veel heen en weer. Ik begrijp als mensen iets niet prettig vinden en het product terug willen sturen. Maar mensen kopen heel veel op de gok omdat ze het toch kunnen terugsturen. Maar het constante heen en weer sturen is heel slecht voor het milieu. Gewoon al afhaal punten waar je met de fiets naar toe kan gaan. Dat zou al een stuk duurzamer zijn.

Heb jij cryptomunten?

Momenteel niet. Sinds twee weken is het gigantisch aan het kelderen. Mijn traden gaat automatisch. Als het dipt dan verkoopt het automatisch.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die da was in gaat?

Als hij vies is gaat hij de was in. Hij moet echt niet elke dag gewassen te worden. Levi’s stelt voor dat hij maar één keer in de vijf jaar gewassen moet worden als ik mij niet vergis. Wassen is heel slecht voor je spijkerbroeken. Maar laten we eerlijk zijn af en toe moet het gewoon gewassen worden.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Ik zou het leuk vinden als je een vrouwelijke gast hebt die heel erg op crypto zit. Er zijn er niet zoveel. Er zijn een paar en die hebben een heel andere kijk op de markt dan mannen. Ik weet wel iemand die zich daar bij bezig houd, maar ik weet niet onmiddellijk de naam.

https://soundcloud.com/user-356812375/essentiele-tips-voor-je-webshop

Vorige Podcast

Tips om succesvol op marktplaatsen te handelen

Volgende Podcast

Groeikracht


Tags

Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce consultant, ecommerce experts, eCommerce Ondernemers, headless eCommerce, Lid eCommerce Café, Maarten Soetens, marketing platform, online platform, Toekomst eCommerce, Webshop, webshops, webwinkel, Webwinkels


You may also like

Een andere manier van business coachen met Tibor Olgers.

Klanten belonen met een loyaliteitsprogramma

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!