januari 21

Webshop optimalisatie met eSavvy

In deze aflevering van het eCommerce Cafe ben ik in gesprek met Amanj Hamid. Magento 2 expert en coach. Oprichter van UX Maze. E-commerce en online groeistrateeg bij eSavvy. Kortom een rasechte ecommerce expert waarvan je enorm veel kan leren. Wij gaan het voornamelijk hebben over eSavvy en hoe eSavvy je kan helpen om je ecommerce onderneming te verbeteren. Amanj geeft ook een maand coaching weg aan één van onze luisteraars. Beluister de volledige podcast om erachter te komen hoe je deze kan winnen!

Wie is Amanj Hamid?

  • Naam: Amanj Hamid
  • Functie: E-commerce en online groeistrateeg bij eSavvy, Founder van UX Maze
  • Voorheen: Consulent bij Ecomwise, co-owner van Etail Minds en owner van Jaff Media

Shownotes


Website eSavvy
Website UX Maze
Webshop Leqtro
LinkedIn
Coaching link

Specs van de webshop

  • Platform: Magento 2
  • E-mail marketing: Activecampaign voor de website en Klaviyo voor de webshop.
  • Payment Provider: Mollie.
  • Achteraf betalen: AfterPay.
  • Hosting: een combinatie van eigen vps beheren en Hypex en Byet.
  • Transporteur: PostNL, DHL
  • Marktplaats: Bol.com en aan het experimenteren met Amazon

In gesprek met Amanj Hamid

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan? Privé.

Ik ben met mijn gezin en dochters voor 2.5 uur in het bos geweest. Dat was het leukste. Om met hun te spelen en leuke dingen te gaan doen. De jongste is net twee geworden en de oudste is bijna vier. Het bos is echt super mooi. Vijf minuten lopen van waar ik woon zit ik in een hele mooie ruimte, vol met natuur. Ik probeer minimaal twee keer per week naar daar te gaan. Eén keer alleen voor ongeveer een anderhalf uur en de tweede keer samen met de kinderen.

Wat zijn de gevolgen van Corona voor jouw?

Ik denk persoonlijk was het een reset voor mij. Het heeft mij echt goed geholpen om mijn prioriteiten anders in te stellen in het leven. Dat ik minder ga werken en minder stress ga hebben. Dus persoonlijk was het heel fijn waardoor ik gewoon de tijd heb gehad om rustiger te worden. En mijn aandacht anders ben gaan indelen dan voorheen. Daarvoor was ik constant bezig met mijn werk, de toekomst en problemen oplossen. Ik was niet echt in het NU, om het zo maar te zeggen. En Corona heeft me echt wel geholpen om terug te komen naar het NU. Dat NU belangrijk is in plaats van dat al mijn focus in de toekomst zit. Om een voorbeeld te geven. Soms was ik thuis met mijn kinderen fysiek, maar mijn hoofd was ergens anders.

Dus ik was niet echt aanwezig, omdat ik constant aan het nadenken was. Maar door de situatie ben ik nu wel echt in het NU. En alles wat ik nu doe, doe ik met aandacht. Dus dat was op persoonlijk vlak.

En zakelijk?

Op zakelijk zie ik wel, vooral bij UX Maze. Dat grotere projecten op hold gezet worden. Of dat ze eigenlijk niet doorgaan. Dus dat was wel een spannend moment waardoor ik eigenlijk bepaalde veranderingen moest doen in de manier hoe ik werk. En hoe ik in de toekomst moet gaan werken.

Kan je wat meer vertellen over UX Maze?

Bij UX Maze houden we ons vooral bezig met Magento. En met ons bedoel ik, ons team van ontwikkelaars. Wij bestaan uit 7 mensen. In 2015 ben ik met UX Maze begonnen, vooral om te focussen op Magento. We hebben veel Magento 1 webshops gedaan, om die te helpen switchen naar Magento 2. Maar na de overname van Adobe, zijn we ook aan het kijken naar andere platformen. Zodat we niet enkel Magento doen. Op dit moment zijn we ook aan het kijken naar Shopify en Shopware. Bij UX Maze bouwen we vooral webshops. Dus met andere woorden, het ontwerp en ontwikkelingsstuk bij webshops.

Wanneer ga je voor Magento 1 en wanneer ga je voor Magento 2?

Een paar jaar geleden zou ik gezegd hebben, Magento 1 is perfect, je kan er alles mee. Tegenwoordig denk ik niet dat het nog zo is.

Ik denk ook dat het afhankelijk is van type bedrijf en in welke fase ze zitten. Wat zijn hun functionele requirements, wat willen ze hebben? Dan moet je natuurlijk gaan kijken naar de open source platforms. Welke van die platforms bieden die functionaliteiten. Zo kan je een keuze maken. Bij sommige complexe webshops is Magento nog steeds de beste oplossing. Voor sommige B2B bedrijven ook nog steeds Magento. Want als je te maken hebt met verschillende valuta’s, talen en BTW’s. Daarin doet Magento het nog steeds heel goed. Het is wel complex, zwaar en je moet er tijd aan besteden. Maar wat je ervoor terug krijgt, is best veel.

Maar stel je voor, je hebt een webshop die echt gericht is op de Nederlandse markt. En je hebt geen ambitie om naar Europa te gaan. Dan hoef je niet perse naar Magento 2 te gaan. Je kan ook naar andere platforms gaan kijken.

Wat is Leqtro eigenlijk?

Leqtro ben ik gestart in september van 2020. Dat was vooral omdat ik graag mijn klanten beter wilde begrijpen. Dus wat doet Leqtro? Leqtro verkoopt vooral netwerk producten en accessoires voor de B2B markt. Het is een zeer competitieve markt. En voor mij was het een leuke uitdaging om hier de komende tijd iets mee te gaan doen. Netwerk producten zijn dan bijvoorbeeld Patch kasten, Server kasten, netwerk kabels. Alles wat een bedrijf nodig heeft om een netwerk op te bouwen.

Wat is dan eSavvy?

Voordat we naar eSavvy gaan. In 2015 ben ik met UX Maze begonnen. En eind 2018 merkte ik dat ik niet meer dezelfde energie en drive had voor UX Maze. Omdat ik heel lang hetzelfde heb gedaan. Heel veel migratie trajecten en op een gegeven moment had ik behoefte aan iets anders. En tegelijkertijd zag ik dat de behoefte bij bedrijven was om een beter overzicht te hebben van hun e-commerce. Je hebt te maken met verschillende onderdelen en je hebt allerlei specialisten die met één onderdeel bezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan SEO, Data of e-mail marketing. Maar hoe kan jij een overzicht houden tussen al die verschillende onderdelen? En welk onderdeel ga je als eerste doen? En hoe doe je dat?

Van daaruit is eSavvy eigenlijk ontstaan. En het staat voor e-commerce savvy. Savvy is een Engels term voor handig. Je hebt tech savvy. Dus e-commerce savvy is meer van iemand die handig is met e-commerce en jouw op een praktische manier gaat helpen. Om gemakkelijker je doelen te bereiken. Daarom ben ik eigenlijk met eSavvy begonnen. En ik richt mij vooral op het uitbrengen van advies, strategieën bedenken en een e-commerce team vormen van specialisten. Meestal zijn het specialisten buiten bedrijven. Als een bedrijf al die specialisten in huis heeft, zullen ze niet naar mij komen. En dat probeer ik meestal in een bepaalde tijd voor elkaar te krijgen. Wij doen ook een stuk implementeren van e-commerce. En als het allemaal vlot loopt, dan is mijn taak ten einde. Dan ga ik naar de volgende.

Wat is de doelstelling van eSavvy?

De doelstelling van eSavvy was vooral om bedrijven te gaan helpen met het maken van de volgende stap. Alleen door de Corona en de situatie die ik heb meegemaakt, merk ik dat het eigenlijk iets anders gaat dan wat ik had verwacht. Ik heb wel wat klanten. Maar ik merk dat in de fase waar ik nu in zit. Dat er niet veel bedrijven zijn die dat stuk willen uitbesteden. In het begin was het de bedoeling om e-commerce consulting en management te gaan doen. Maar aangezien de situatie nu. Wil ik het de komende tijd gaan veranderen. Om meer te focussen op e-commerce marketing. Een heel specifiek onderdeel. Zodat ik bedrijven kan helpen met hun groei. Esavvy kan je zien als ‘Marketing done with you, for you.’

Wat is het belang van Google Analytics?

Ik denk dat het heel belangrijk is in de zin van, je hebt tegenwoordig zoveel dingen die je moet doen. Maar de vraag is altijd, wat ga je als eerste doen? En Google Analytics kan je echt helpen om de juiste data te verzamelen. Over wat mensen juist op je website of webshop doen. Als je Google Analytics op de juiste manier inricht. Naast de basis informatie als bijvoorbeeld het aantal bezoekers en cetera. Je kan een laag dieper gaan om op event niveau te gaan kijken. Welke categorieën van mijn webshop worden het meeste bezocht. Wat is de click rate van de categorie pagina naar de product pagina. Dus Google Anaytics kan je heel goed helpen om het e-commerce verhaal in kaart te brengen. En het helpt ook bij het optimaliseren ervan. E-commerce zonder Google Analytics, is niet meer van deze tijd.

Hoe ziet jouw webshop funnel eruit?

Wij zijn aan het optimaliseren. Maar ja, hoe ziet die eruit. Elke webshop bestaat uit verschillende pagina’s. Als we kijken, zien wij de home de home pagina, de categorie pagina, de winkel wagen en de check out. En natuurlijk de bedank pagina. Hoe ik het zie is, je kan er vanuit gaan dat niet iedereen op de home pagina terecht komt. Of op de categorie pagina. Ze kunnen soms op de product pagina landen. Dus hoe ziet het e-commerce funnel er voor mij uit? Elke pagina waar je op komt, wil ik alles zo duidelijk mogelijk communiceren. Zodat de klant of de bezoeker geen vraagtekens heeft. En ik probeer hun te motiveren om de volgende stap te nemen. Dus als zij bijvoorbeeld in de categorie pagina zijn, mijn enige doel is dat ze producten toevoegen aan het winkelmandje of dat ze naar de product pagina gaan.

Zitten er nog stappen tussen?

Dat is een heel goede vraag. Bij de categorie pagina zag ik bijvoorbeeld bij Eleqtro en dat is B2B. Dat veel mensen twijfelden over wat product ze moeten kiezen. En daarom hebben we bij de categorie pagina een tekst toegevoegd. “Heb je twijfels of wil je weten welk product voor jouw geschikt is.” Omdat het best wel complexe producten zijn in de B2B. Dus hebben wij daar een foto en een telefoonnummer bijgezet. Zodat ze contact kunnen opnemen met een medewerker van de webshop. Of in sommige gevallen kan je kiezen en dat gaan we ook zo meteen doen. Dat wij een soort server kast configurator gaan inzetten. Dan moeten klanten een aantal vragen beantwoorden. En afhankelijk van hun antwoorden, komt er een selectie van producten waarvan wij denken dat het beste met hun past.

Wat heel belangrijk is als je complexe producten verkoopt. Is dat je heel veel informatie geeft. Maar in fases. Dus in het bovenstuk probeer je de belangrijkste informatie te hebben en de knop voor je winkelwagen. En als je in het midden stuk komt. Geef je wat meer informatie, zoals technische specificaties en wat verzend informatie. En als je naar beneden gaat kan je documentatie erin zetten of 3d modellen. Dan wordt je pagina misschien wel wat langer. Maar als iemand twijfels heeft, moet die product pagina alle twijfels wegnemen.

En waarom moet je jouw funnel constant optimaliseren?

Uiteindelijk, je bent eigenlijk als webshop eigenaar bezig om meer bezoekers naar je webshop te trekken. En dan ben je flink aan het investeren in allerlei kanalen, zoekmachine optimalisatie, ad words en social media. De reden waarom je jouw funnel moet optimaliseren. Is omdat al die harde investeringen wat je doet. Ze komen daarop terecht. En de optimalisatie die je in je funnel steekt, kan echt flinke resultaten opleveren. Want stel, je hebt 10.000 bezoekers met een lage conversie ratio. Als je jouw funnel optimaliseert en dat omhoog gaat. Dat kan gelijk betekenen dat je omzet met 30, 50 of misschien zelf 100% omhoog gaat. Het is wel voor een webshop die al genoeg bezoekers heeft en al een tijdje loopt. Dat kan heel veel opleveren.

Is een funnel hetzelfde als een customer journey?

Neen. Een customer journey is wat breder. En een funnel is vooral vanaf wanneer je op je webshop terecht komt. En vanaf dan begint je funnel. Je kan je funnel ook breder zien, dat je mensen van een andere website naar jouw webshop krijgt. Maar ik ziet het vooral dat het te maken heeft met je webshop zelf. En een customer journey is veel breder. Dat heeft te maken met alle touchpoints en alle momenten dat de mogelijke klant met jouw webshop te maken heeft. Dus het kan bijvoorbeeld zijn dat ze een advertentie zien of jouw op social media tegenkomen. Dus de customer journey is wel wat breder dan de funnel.

Hoe ziet de ideale customer journey eruit?

Ik kan je een antwoord uit de theorie geven of uit mijn eigen ervaring. Het is afhankelijk van type bedrijf een B2B of B2C. Maar uiteindelijk waar het eigenlijk omgaat. Is jouw klanten of mogelijke klanten. Die hebben allemaal bepaalde behoeftes, vragen en verlangens. In mijn optiek is de ideale customer journey. Is dat op elk moment dat de klant een behoefte heeft naar bepaalde informatie. Dat het ook toegankelijk is voor die klant. Maar niet in een spammy manier. Maar juist wanneer iemand iets wil weten, dat die informatie ook toegankelijk is.

Hoe bepaal je de beste e-commerce strategie?

Ja dat vind ik een lastige. Want om dat te bepalen is er wel meer onderzoek, tijd en aandacht voor nodig. Maar wat ik vooral doe in het begin. Probeer ik zoveel mogelijk te analyseren. Dan kijk ik naar wat de klant op dat moment heeft. In dit geval is de klant, de webshop eigenaar. Dan kijk ik vooral naar de data in Analytics. We kijken naar de conversie ratio’s om te bekijken hoe de webshop het doet. Ook kijken we naar organisch verkeer en dan kijken we ook gelijk naar de concurrenten. Wij kijken ook naar verschillende kanalen die het goed doen en minder goed doen. Je kan niet in 1 2 3 zeggen wat de beste strategie is. Wat wij proberen te doen is om iets te vinden dat niet heel veel geld kost. Maar toch veel resultaten kan leveren.

Hoe zie jij de toekomst van e-commerce?

Er gaat volgens mij veel veranderen. De toekomst van e-commerce is sneller aan het veranderen dan ik had verwacht. Je ziet verschillende onderdelen die wij vroeger niet hadden. Zoals de marketplaces, dat ze echt sterker worden. Maar ook dat er steeds meer concurrentie is. Het wordt steeds lastiger om een niche te vinden, waar je veel winst kan pakken. Wat ik wel denk, als je op een gegeven moment zoveel aanbieders hebt van hetzelfde product. Dan is de toegevoegde waarde die je al webshop aanbied heel belangrijk. Dat zien we bij CoolBlue bijvoorbeeld. Maar dan denk ik dat ook je branding interessant kan zijn. En een andere mogelijkheid is je eigen producten lanceren. Maar het wordt lastig om een A merk op de markt te brengen.

Maar je zal wel een B merk of een ander merk van jezelf gaan neerzetten. En dan vooral in de B2B wereld. Of dat je complexe producten gaat aanbieden, die niet gemakkelijk zijn om na te maken. Maar het oude model van inkopen bij groothandels en dan door verkopen met een marge. Dat model wordt heel lastig.

Waarom is een B2C heel anders dan een B2B strategie?

Er zijn verschillende redenen waarom dat zo is. Ik denk dat het vooral uit de motivatie van diegene die het koopt anders is. Ook het type product bijvoorbeeld. Bij B2B kopen mensen vooral omdat ze het nodig hebben. Maar niet perse omdat ze het leuk vinden om te hebben. De noodzaak is anders. Bij B2C kan het zo zijn dat je het helemaal niet nodig hebt. Sterker nog je hebt er al heel veel van. Maar je wordt toch getriggered om het wel te gaan doen. Ik denk dat dat vooral een groter verschil maakt. Bij B2C is het gemakkelijker om mensen te triggeren om iets te kopen. Voor B2B zijn het meestal duurdere producten, complexere producten en producten die ze echt nodig hebben. Dat zijn producten die niet vatbaar zijn voor impuls aankopen.

Hoe ziet eSavvy er over 10 jaar uit?

Omdat ik met verschillende dingen bezig ben. Ik heb UX Maze, ik heb eSavvy en ik heb Leqtro. In eerste instantie was het te bedoeling om mij te focussen op eSavvy. Maar nu heb ik besloten om mij meer te focussen op mijn personal brand. Dus de komende 10 jaar wil ik mij vooral focussen op mijzelf als persoon. Maar als ik naar eSavvy kijk zou ik zeggen dat wij op een slimme manier marketing doen voor onze klanten. En tegelijkertijd in dat proces onze klanten slimmer maken en beter leren hoe ze met die wereld moeten omgaan. Dat zou ik vooral voor eSavvy willen doen.

En wat doet Amanj Hamid over 10 jaar zelf?

Meestal dacht ik aan vijf jaar. Tien jaar is ook goed, dan ben ik 43. Mijn droom is en is ook altijd geweest. Ik wil graag een product hebben. En dat kan een fysiek of digitaal product zijn. Want ik ben een bouwer. Dus ik zou zeggen, over 10 jaar heeft Amanj Amid een heel goed product op de markt gelanceerd. Waardoor voor heel veel mensen een onderdeel van het leven beter wordt. Door het product of dienst wat ik neergezet heb. Wat dat precies is, weet ik op dit moment nog niet.

Vast vragen ronde

Mogen mensen naar aanleiding van deze podcast contact met je opnemen en hoe doen ze dat?

Dat mag. Zeker weten. Het gemakkelijkste is via amanjhamid.nl of via LinkedIn.

Hoeveel is genoeg?

Genoeg is genoeg. Ik moet eerlijk zeggen, het hangt af van welke fase en onderdeel. maar op dit moment denk ik ‘genoeg’. Vroeger wilde ik altijd maar meer. Maar nu heb ik genoeg. Zowel privé als zakelijk.

Wat is jouw favoriete podcast?

Het eCommerce Cafe, natuurlijk. Ik luister naar veel podcasts en ook veel Engelse podcasts. Op het vlak van ecommerce luister ik vooral naar het eCommerce Cafe. Ik heb ook geluisterd naar Engelse varianten. Maar die vond ik niet zo goed.

Wat is je laatst gelezen management boek?

The psychology of money. Ik weet niet of het echt een management boek is, maar het is wel heel interessant om te lezen. Het gaat over investeren en over hoe mensen naar geld kijken.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Voor mij is dat ‘The seven habits of highly effective people‘. Dat boek heeft mij echt veranderd.

Hoe maken we met zijn allen e-commerce een beetje duurzamer?

in het proces van verzenden. Daar moeten wij proberen de juiste materialen te gebruiken. En niet kopen om te kopen, betere producten maken. Zodat mensen meer gerichter gaan kopen. Producten maken met een langere levensduur, zodat er niet om de zoveel tijd een nieuwe besteld moet worden.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Dat is een goede. Twee a drie weken.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Nico Oud. Ik denk dat die ook veel te vertellen heeft. En goede ideeën heeft.


Tags

Amanj hamid, customer journey, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, ecommerce consultant, eCommerce Ondernemers, ecommerce strategie, eSavvy, Groei strategie, Leqtro, UX Maze, Webshop, webshop funnel, webshops


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!