november 30

CreditClick uitgelegd door Jeroen Mulder

CreditClick is een nieuw betaalmiddel die gebruikt word voor online payments. Deze kan je vinden tegenwoordig tussen het lijstje van Visa, MasterCard, Ideal en After Pay. Het is een betaalmiddel dat primair voor ecommerce gebruikt word. Wij zijn in gesprek met de medeoprichter hiervan, Jeroen Mulder. Hij zal ons hier alles over vertellen.

Wie is Jeroen Mulder

  • Naam: Jeroen Mulder
  • Huidige job: Mede-oprichter en commercieel directeur bij CreditClick, partner bij Explicit Selection en managing partner bij Highland Capital.
  • Voorheen: UL Transaction Security, Capital ICT

Shownotes

LinkedIn
CrecitClick website

In gesprek over CreditClick met Jeroen

Jeroen Mulder Commercieel directeur bij CreditCLick

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Nou dat is eigenlijk wel leuk. Ik heb twee kinderen en mijn zoon van 6 die is net begonnen met wisselen. Dus het leukste wat ik gedaan heb is een Euro onder zijn kussen gelegd. Wat dat is toch wel een mijlpaal. Zijn eerste tand ging er van het weekend uit. En daar heeft hij een euro voor gekregen. Ja dat zijn dingen die je niet meer vergeet.

CreditClick is een betaalmiddel maar betekent het dat je op krediet koopt?

Het betekent letterlijk krediet met een klik. En wat wij met CreditClick hebben gedaan is, als ik even drie jaar terug ga in de tijd. Is dat wij het creditcard aanvraag proces volledig gedigitaliseerd en geautomatiseerd hebben. En daarnaast hebben we dat toegankelijk gemaakt tijdens het betalen. Als we dat visualiseren dan koop je iets in een winkel, laten we zeggen een ecommerce winkel. Je koopt een televisie of iets. Je doet het in je mandje en gaat naar betalen. En dan vind je daar betaal methodes. Het gross van de betaal methodes moet je van tevoren lid van de club zijn. Je kan niet met Ideal betalen zonder een bankrekening te hebben. Je kan niet met Visa of MasterCard betalen als je geen visa of master card hebt. Met CreditClick kan dat wel.

Dus wat wij gedaan hebben. Wij hebben het aanvraag proces van de CreditClick rekening, gekoppeld aan het betaalproces. Dus als de consument op CreditClick kiest bij betalen. Vragen we hem om te identificeren. Kennen we de klant, dan kan die uit zijn bestaande rekening betalen. Kennen we hem niet, dan kan die door het aanvraag proces lopen. En dan krijgt die inderdaad een krediet. Een krediet aanvraag proces is het. En vervolg aankopen kan die uit dat krediet doen. Maar ook direct die ene aankoop die hij wilt doen.

Zijn er bepaalde risico’s voor de consument als ze voor CreditClick kiezen?

Neen eigenlijk niet. Kijk de consument die koopt iets bij de winkel. En sluit met die winkel een koop overeenkomst en daarnaast gaat die consument betalen voor het product of de dienst. En dat doet die in dit geval met een financiële instelling. Het ergste wat de consument kan overkomen en dat is tegelijkertijd ook het beste. Is dat de financiële instelling omvalt. Maar de consument heeft de schuld bij de instelling en niet andersom. Dus in het ergste geval is die zijn schuld kwijt. Nou daar zullen weinig consumenten een probleem mee hebben.

Welke webshops zouden nou niet voor CreditClick moeten kiezen?

Is eigenlijk heel erg simpel. Wij hebben in onze, wat we noemen Rules en Regulations. Dat zijn de spelregels van ons betaalschema. Hebben wij gezegd een aantal merchant categorieën bedienen wij niet. Moet je denken aan pornografie, gokken, crypto’s dat zijn nou niet categorieën waarbij wij zeggen dat het geschikt is voor een gespreid betaal faciliteit. Dus als je hem omdraait, kom je uit bij de categorie duurzame producten. Producten die grote uitgaven in één keer zijn. Maar die je over meerdere termijnen kan spreiden. Omdat het goed zich daar goed verleend, een bank, een televisie, een fiets, een kinderwagen, een telefoon en zo verder.

Een auto primair ook. Waren het niet de kredieten die wij op dit moment doen, lager zijn dan de grens om een auto te kopen. In Nederland gaat volledig geautomatiseerd tot 1000 Euro. In Duitsland tot 5000 Euro. Ja en een auto zit vaak daarboven. Het wil niet zeggen dat het platform daar niet voor geschikt is hoor. Maar CreditClick als betaalmethode, is echt voor de kleinere bedragen.

Is CreditClick al geschikt voor B2B?

Neen, nog niet. Wij zien veel met name elektronica winkels die zeggen, “Ja ik verkoop computers, monitors, schermen, randapparatuur aan consumenten. Maar ook veel aan ZZPers. Kunnen die ook met CreditClick betalen?” Neen, nog niet. Maar dat wil niet zeggen dat het niet op de roadmap staat. Dat is een flinke stap die we moeten nemen. Want met CreditClick scoren we op dit moment consumenten. Zit je in een consumentenkrediet. En bedrijfskrediet is echt een andere tak van sport. Dan moet je kijken naar KvK en jaarrekening. Dat is een andere tak van sport. Maar ZZPers en VOF zijn natuurlijk super interessant voor ons.

Gaat er nog veel veranderen in de toekomst met betrekking tot betalingssystemen?

Ja, dat denk ik wel ja. Wij zijn in Nederland best wel verwend. En wat ik daarmee bedoel, in Nederland hebben we iets dat heet Ideal. Dat is niet in veel landen. Wij zijn best wel verwend met de simpliciteit waarmee wij een internet betaling kunnen doen. Maar wat je ziet met de technologieën van de creditcard maatschappijen, de Visa’s en MasterCards van deze wereld. Nu ook in ons land meer en meer gebruikt gaan worden. En dat betekent dat de betaling nog steeds een stuk makkelijker gaan worden. Je komt bij een winkel waar je eerder bent geweest en daar zie je jouw betaalpas. En dan klik je erop en betaal je.

Dat zie je nu al terug met bijvoorbeeld een Apple Pay integratie in veel winkels. Dus het wordt steeds makkelijker. En voor CreditClick is het dan een kwestie om dat te volgen. En Europees breed proberen uit te rollen.

Wij Nederlanders zijn echt Debit Mensen.

Denk je dat CreditClick sneller zou kunnen groeien in een ander land?

Ja dat denk ik wel. En dat is precies omwille van de cultuur die wij hebben. De Ideal cultuur. Wij zijn wat we noemen Debit mensen, wij willen heel graag als we iets kopen ook meteen betalen. Het is uit de portemonnee, klaar, het is gedaan. Liever de korte pijn dan de lange pijn. Andere landen hebben andere betaal culturen erop na gehouden. Ik betaal pas als ik het heb. Sterker nog, ik betaal pas als het mij uitkomt. En dat betekent wel dat we verwachten dat CreditClick in andere landen makkelijker geaccepteerd word. Puur omdat het gedrag anders is. Wij denken ook, als het in Nederland een succes is. Dan zeker. Maar dat klopt, Nederlanders zijn en ik hoor daar ook bij. Wij zijn moeilijke betalers. Of juist heel makkelijk, het is hoe je het wil zien.

Wat is je grootste ‘Fuck Up’ als ondernemer?

Dat is een moeilijke vraag. Ik denk de grootste fuck up is het onderschatten dat sommige dingen die ogenschijnlijk heel simpel en voor de hand liggen. Toch heel moeilijk zijn en heel veel tijd kosten. Ik zal je een voorbeeld geven. Wij zijn gratis voor de winkel. Dat maakt voor een betaaldienst verlener, een heel gemakkelijker sale. Want ik bied betaalmethodes aan en ik heb er eentje en die is gratis. Dus mijn eerste aanname was. Die betaaldienst verlener die hoeft weinig sales inspanningen te doen. Want die verkoopt hem wel. Nou dat is een aanname die bewezen is onjuist te zijn. Want het duurt allemaal veel langer en kost veel meer tijd. Het blijkt dat betaaldienst verleners heel druk zijn. Een lange roadmap hebben. En om daarop te komen, dat is een uitdaging op zich.

Wat is je grootste succes als ondernemer?

Kijk wij zijn nu een organisatie met alles wat we aan het doen zijn met onder andere CreditClick. Met meer dan 20 mensen. En dat betekent dat 20 gezinnen nu gevoed worden door de activiteiten die ik samen met mijn twee partners onderneem. Wij zijn met zijn drieën begonnen. Eén is een heel goede vriend van mij, al meer dan tien jaar. En die andere is a 15 jaar een collega. Ook bij de vorige werkgevers. Met zijn drieën zijn we heel sterk. En met zijn drieën hebben we nu een aantal bedrijfjes gebouwd die een aantal gezinnen aan het voeden zijn. Daar ben ik wel heel trots op.

Wat is het doel met CreditClick voor 2020?

Groeien in Nederland en Duitsland. Hopelijk nog één of twee andere langen, kredietverstrekkers contracteren. Waarna we ze in 2021 kunnen aansluiten. En van daaruit verder in Europa groeien. Er is een zicht op het einde. Het is zeker haalbaar.

Heeft Corona roet in het eten gegooid of heeft het juist goed gedaan?

Het gekke is dat we een beetje de corona golf volgen. In die zin, in de eerste golf zag je het aantal ecommerce transacties door het dak gaan. Toen stokte de leveringen, toen liepen ze weer wat terug. En nu zie je het weer oplopen. Maar dat heeft niks met CreditClick te maken. Dat is gewoon wat er door de ecommerce wereld bewogen heeft de afgelopen maanden.

Wat zijn de doelstellingen voor het bedrijf op zich?

Groeien. Stabiliseren en groeien. Wij zijn net begonnen, in die zin. Dat betekent dat het allemaal kleine organisaties zijn. Wij en dan bedoel ik, ik en mijn twee partners. Wij houden erg veel van structuur en standaardisatie. En daar zijn we nu druk mee bezig. Om alles standaard te maken zodat we vandaar uit een goede basis hebben om uit te groeien.

En wat doe je zelf over 5 jaar?

Hetzelfde als wat ik nu doe eigenlijk. En dan op een iets grotere schaal. Kijk, wat ik doe vind ik ontzettend leuk. Met dingetjes bezig, CreditClick proberen groot te maken. En daar over 5 jaar nog steeds actief mee bezig te zijn.

Vast vragenrondje

Hoe nemen mensen contact met je op?

LinkedIn
CrecitClick website

Hoeveel is genoeg?

Hoeveel is genoeg? Nou in Euro’s is dat moeilijk uit te drukken. In die zin, ik heb een mooi huis, ik ben gelukkig en dat hoeft niet groter. Dus het is niet een Euro kwestie. Genoeg is gelukkig zijn in wat je doet. En dat ben ik op dit moment. Als we dat kunnen vasthouden en uitbouwen naar andere mensen. Dan denk ik dat ik daar erg blij van word. Zoals ik eerder al zei, we hebben mensen die mede dankzij ons hun boterham kunnen verdienen. Dat is mooi. En dat is geen Euro kwestie.

Wat is jouw favoriete podcast?

Dat is moeilijk te zeggen. Want ik moet heel eerlijk zijn, ik luister niet genoeg podcast. Ik zie er eentje natuurlijk, het eCommerce Cafe. Neen, ik luister het niet genoeg. Ik stap heel vaak ‘s ochtends in de auto en doe ik BRM aan en dan gaat het eerste telefoon gesprekje. En dan kom ik op kantoor. En als ik naar huis rij dan heb ik hetzelfde patroon. Je doet de radio aan, je krijg een telefoontje en je bent thuis. Dus dat gebeurt te weinig.

Wat is jouw laatst gelezen management boek?

Oef, dan moet ik even terug. In de afgelopen drie en half jaar heb ik daar te weinig tijd voor gehad, moet ik eerlijk zeggen. Dus dat is echt in mijn vorige rol. En bij mijn vorige werkgever. Met management training en leadership training. Toen we dat allemaal deden. Dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven, dat is niet recent genoeg om terug te halen.

Wat is het beste gelezen management boek ooit?

Weet ik niet. Ik geloof niet zo zeer in lezen is leren. Ik geloof meer in doen is leren.

Hoe maken we met zijn allen ecommerce een beetje duurzamer?

De grootste uitstoot is onnodige uitstoot doordat je dingen besteld en weer terug stuurt. En daar hebben we natuurlijk een hele rare cultuur gecreëerd in Nederland. Dat je drie paar schoenen besteld en er weer twee terug stuurt. En dat dat allemaal gratis maar kan. En dat heeft natuurlijk niks met CreditClick te maken. Maar duurzamer is wel meer slimmere aankopen doen en bewust zijn wat je koopt en daardoor minder terug stuurt.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor die de was in gaat?

Een paar dagen. Een dag of twee drie. Ik heb jonge kinderen. Dus de wasmachine draait elke dag.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Nou ik zou zeggen. Een oprichter van PSPer. Vind ik wel interessant. Adriaan Mol van Mollie is vrij veel in het nieuws. Dat zou ik interessant vinden om in een podcast te horen. Of een Pieter Zwart van CoolBlue.

Gerelateerde podcasts

Crowdfunding met Simon Douw
De toekomst van digital identity met Rick Maresch
Hoe maak je van een bezoeker een betalende klant met Youri Meuleman

Klinkt dit interessant? Abonneer je dan op de podcast, zodat je geen enkele aflevering mist. 


Tags

betalingsmethodes, CreditClick, Dries de Gelder, Duitsland, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, Explicit Selection, financiële instellingen, Highland Capital, Jeroen Mulder, krediet, krediet verstrekkers, Nederland, payment providers, payment service providers, PSP, webshops


You may also like

Pinterest als marketingtool voor ondernemingen

eSavvy, verbeter je ecommerce onderneming.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!