december 17

Podcast met Cedric Muchall van KeyToe

In de tweede aflevering van het eCommerce Café zit ik samen met Cedric Muchall van KeyToe. Oprichter van Keytoe en Toscani. Een bedrijf dat zich bezighoud met webshops bouwen en alles omtrent ecommerce. Het bijzondere aan deze bedrijven is de bedrijfscultuur die zij geïmplementeerd hebben. Gaande van geen limiet op vakantie dagen, collega’s bepalen elkaars salaris en nog veel meer. Kom hier alles over te weten in deze podcast.

Cedric Muchall (rechts) & Dries de Gelder (links). Wat een heerlijk gesprek.
Dries (links) Cedric Muchall (rechts)

Wie is Cedric Muchall?

  • Naam: Cedric Muchall
  • Functie: Founder van Keytoe en Toscani, Spreker bij Speakers Acadamy, auteur van 99 problems but the boss ain’t one
  • Voorheen: Smart Ass Club
Cedric Muchall

Shownotes

LinkedIn
Website Keytoe
Facebook Keytoe
Instagram Keytoe
YouTube Keytoe

In gesprek met Cedric Muchall van Keytoe

Vertel eens wat over de Smart Ass Club.

Nou, beginnen we meteen met het pijnlijke. Keytoe bestaat ondertussen 8 jaar. Wij zijn begonnen als webshop bouwer. Patrick kon dat goed, ik denk dat we binnen twee jaar één van de beste Magento bouwers waren in Nederland. Maar wij wilden ook laten zien, als je wc papier online kan verkopen, dan kan je alles. En dat was ook vaak onze pitch. Dus wij zijn begonnen als Keytoe en toen zeiden we, online meer verkopen. Wat op zich heel logisch was. Wij hielpen onze klanten meer te verkopen online. Toen hebben we besloten om er zelf ook eentje te doen, om te bewijzen dat we dat kunnen. En besloten om dat met WC papier te doen. Want dat is het meest debiele wat je niet verwacht.

Het was in die periode, we waren het al aan het bouwen en toen kwam net de hype van The Dollar Shave Club. Dat filmpje ging viraal. Gelukkig was het niet met scheermesjes, dat is Boldking toen gaan doen. Tegelijkertijd met Boldking kwamen wij live met wc papier. Dat was dan de Smart Ass Club. Dan kon je op abonnement basis je wc papier laten komen. De slogan was ‘Veeg voor weinig, nooit chagrijnig’. Het was best populair, we hadden er veel media aandacht mee. Best wel wat klanten. Maar we waren een webshop bouwer. Dus het was altijd een sluippost, in de laatste 1% van je tijd optimaliseerde je die omgeving. Maar die 1% was er nooit. Bovendien waren we veel te groot begonnen.

Er zat een megagoed systeem achter, best ingewikkeld om algoritmes goed te kunnen berekenen. En op basis van het verbruik van mensen, echt op de juiste periodiek te gaan versturen. Zodat niemand er nog over na hoefde te denken. Het was veel te groot. Je had evengoed een grote Excel lijst kunnen aanmaken in het begin. Dat was veel simpeler geweest. Dus wij verbrande een shitload aan uren en geld aan dat ding. En daar moet telkens opnieuw weer geld bij. Maar de marches op wc papier via de post is natuurlijk dramatisch. Langzaam aan stierf dat een dode dood. En bleven we nog dagelijks belletjes krijgen van klanten om te vragen of hun wc papier nog kwam. Langzaam aan moesten we toch gaan zeggen dat het niet meer ging lukken.

Smart Ass Club
Smart Ass Club

En Keytoe?

Patrick en ik zijn acht jaar geleden begonnen met Keytoe. Hij kon webshops bouwen en ik had mensen die iets wilde met online. Ik was marketing zelfstandige en had een tiental klanten. Die klanten wilden steeds vaker iets met digitaal. En ik zei altijd, “Offline lukt ook nog wel.” Maar dat kwam omdat ik de grootste digabeet van Nederland was, zo voelde ik me. Toen heb ik Patrick gebeld om te kijken wat hij er van vond. Hij werkte op dat moment bij Tamtam. Hij had daar een goede rol en Tamtam was nog niet zo groot als nu.

Maar ik belde Patrick en Patrick zei gelijk ja. Binnen een week was hij gestopt bij TamTam. Toen zijn we naar de Kamer van Koophandel gegaan, je kent het wel de usual bullshit. Wij hebben toen bij elkaar gezeten en gezegd “Wij willen een bedrijf creëren, waar we zelf in willen werken.” En dat is achteraf gezien misschien wel één van de meest bijzondere dingen. We zeiden ook nog wel andere dingen zoals “Win-Win-Win, we willen een win situatie creëren voor klanten, collega’s en blablabla…” Het was heel abstract. We gaan zelf het gouden ei vinden, maar we weten nog niet welke.

Wij zijn begonnen als webshop bouwer. Maar na verloop van tijd is er van alles bijgekomen. Ondertussen doen we ook Marketing, Advertising en noem maar op. Wij zijn momenteel ook één van de meest experimentele bedrijven als het aankomt op bedrijfscultuur. Wij streven echt om een bedrijf te zijn, waar we zelf voor willen werken. Als we moeten omschrijven wat we doen, dan zijn er 3 woorden. Wij verleiden, verleuken en versimpelen. Dat is wat wij voor klanten doen.

Heb je leuke praktijk voorbeelden hoe de bedrijfscultuur bij Keytoe vorm heeft gekregen?

Je laat alles stap voor stap landen. Lennard heeft dat soms groot aangekondigd, zoals “We gaan binnenkort elkaars salaris bepalen.” Het verschilt per BV. Er is één bedrijf waar de salarissen wel bekend zijn onderling. En waar de salaris pot mede wordt bepaald door de aandeelhouder. Maar de BV Keytoe met 25 man, daar bepalen ze ook zelf de salaris pot op basis van de prestaties. Iedereen heeft overal inzicht in. In de prestaties van het bedrijf uiteraard. Waarom zouden ze dan ook niet de salaris pot zelf bepalen. En dan bepalen ze elkaars salaris.

Je hebt Keytoe Y, daar bepaal je helemaal zelf je salaris. Daar heb je ook inzicht in de cijfers. Dus je mag zelf bepalen wat je doet. Nu is er iemand, die is zichzelf aan het aannemen. En die laat volgende week zijn contract opstellen. Ik weet nog niet wat erin gaat staan.

Het verhaal van de salaris bepaling.

En dit is wel een grappig verhaal om te vertellen. Ik ben met dit soort dingen niet de grootste lefgozer. Ik ben een beetje een angsthaas. Lennard bedacht dat collega’s hun eigen salaris zouden bepalen. Dat was zijn eerste idee een paar jaar geleden. En dat is uiteindelijk geworden, collega’s bepalen elkaars salaris. Ik weet nog goed, dat we voor een grote groep studenten stonden in een grote aula. En daar zegt Lennard midden in die presentatie uit het niets, “Aan het einde van het jaar gaan we ook ons eigen salaris bepalen.”

En ik wist dat niet. Dus ik trok helemaal wit weg en ben op dat moment in een hoekje gaan staan op het podium. Ik voelde me slecht. En toen was er één student in die groep en die zegt, “Hey meneer, dat wist jij niet of wel?” Ik zeg, “Neen, dat wist ik niet. Maar daar gaan we het op de terugweg uitgebreid over hebben.” Dus we hebben het erover gehad op de terug weg en ik zei, “ik vindt het wel spannend.” Hij zei, “het komt echt wel goed, geloof me maar. En maak je niet zo druk.” Ik was bang voor misbruik en dat mensen veel te veel zouden vragen. En dat de tent daardoor naar de klote ging.

Toen zei ik, als de collega’s het hebben bepaald wil ik wel een Excel lijst krijgen met die salarissen. En als het mij niet bevalt wil ik wel dat Patrick en ik een veto kunnen geven. Dan gaat er een dik kruis doorheen en het gaat niet door. Toen zei Lennard “Goh, dan krijg je toch lekker je veto.” In de zin van, het komt wel goed. Toen kregen wij de salaris lijst. En ik zei tegen Patrick, “Dit kan toch niet waar zijn?” Wij zouden meer gevraagd hebben. Maar de groep zei, “Neen, dit is wat het moet zijn.” Toen heb ik mijn veto weg gegooid en sindsdien is het zo.

Jullie manier van werken, is dat voor elke organisatie haalbaar?

Neen. Of ja, het is voor elke organisatie haalbaar. Maar het is niet voor elke organisatie wenselijk. Als je gewoon begint, kan ik het je wel aanraden. Zeker met een mannetje of 5 a 6. Dan kom je al snel op die crossroads van “Ga ik nu iemand aannemen voor HR die dan de vacature teksten maakt.” Welke vacature? Welke HR? Wij gaan toch gewoon mensen zoeken die bij onze missie passen. En dan gaan we kijken wat ze kunnen. Het zijn hele kleine keuzes in het begin, met hele grote gevolgen aan het eind.

Zeker als jij daarmee begint kan het heel erg goed helpen. Maar de manier van Keytoe is niet de manier voor iedereen. Maar de gedachtes achter onze manier, dat zijn eigenlijk maar een paar. Denk bijvoorbeeld aan vertrouwen, goede gesprekken, transparantie. Heel belangrijk, dus transparantie van cijfers en informatie. Niet alles is transparant, zeker niet. Maar het gevoel van transparantie is heel belangrijk. Zij weten bijvoorbeeld wel wat mijn salaris is. Zelfs de cijfers van Keytoe worden op Instagram live en Facebook live besproken.

Iedere maand doen we een journaal. En dat journaal is zodat de 50 aandeelhouders, iedere maand een update hebben. En toen dachten we “Fuck it”, dan gooien we hem ook op Insta Live. In het vorige journaal is er volgens mij nog gegild “Iedere BV staat op een kwart ton winst ongeveer. Het zal wel redelijk goed eindigen dit jaar.” Waardoor er veel investeringen zijn gekomen. Dan zullen er mensen zijn die denken, maken ze maar een ton winst met zo een groot bedrijf. Sterker nog, ik denk zelfs niet dat we dat halen. En nu ook in deze video, het interesseert mij geen reet wat iemand daarvan vind. Die transparantie is wel handig. Maar het is niet altijd handig. Niet iedereen wil altijd alles weten.

Keytoe heeft heel veel gezichten.

Je hebt het rustig en timide gezicht van de mensen die wat rustiger en stiller zijn. Je hebt het gek gezicht omdat ik soms gek op de radio of de podcast ben. Je hebt wijze gezichten van mensen die echt iets kunnen. En daardoor snappen mensen Keytoe vaak niet. Dan moet ik dat uitleggen. Ik kan dat niet perse heel goed uitleggen. En dat vinden sommige mensen dan weer heel raar. “Je moet wel een betere elevator pitch hebben.” Dan denk ik, “Flikker op met je elevator pitch.” Ik ben Cedric en ik ben lief en creatief. En Keytoe is een optelsom van allemaal gekkies. Als ik zeg ik ben Cedric en ik ben lief en creatief. Dat is een hele simpele samenvatting van mij. Ik ben best een lieve jongen en ben best wel creatief.

Dan heb je de optelsom van al die gasten bij elkaar. Dat is een groep mensen en die heet toevallig Keytoe. Wat kan jij er niet aan snappen denk ik dan. Maar het grappige is, omdat je zoveel gezichten hebt. Zijn er ook juist heel veel mensen die ons heel erg waarderen. En vinden dat meer bedrijven dit moeten doen. Dat zorgt voor meer aandacht. En die aandacht is dan weer goed voor je handel. Maar… Wij moeten wel gewoon keihard euro’s verdienen voor onze klanten. En dat spel hebben we gelukkig vanaf het begin erin zitten, omdat we begonnen zijn al ecommerce partij.

Dus het spel van ROI (Return On Investment). Dat kunnen we heel goed. Niet als de beste, maar daar zijn we mee opgegroeid. Schaarse middelen, heel veel laten renderen. En als het grote middelen zijn, gelijk zeggen, “Kan het niet iets minder?” En dat gefragmenteerd gaan toepassen.

Wat denk jij dat de toekomst is voor ecommerce?

Ik denk dat je een aparte podcast zou kunnen opnemen met Joerie of Patrick, als het om Keytoe gaat. Maar als je het aan mij vraagt voor ieder bedrijf. Dan zou het authenticiteit zijn. Als je ziet hoe gemakkelijk en met dezelfde artikelen een Cool Blue een merk wordt. Door gewoon een focus te houden op klant tevredenheid en een paar grapjes te maken. Die zijn zo snel onderscheidend geworden, gewoon omdat ze het durven. En die eigenaren zijn een beetje anarchistisch. Of in ieder geval Pieter Zwart is een typetje. En die heeft gezegd, “Fuck it, we doen het gewoon.” Waar een ander twijfelt zegt hij, “We doen het gewoon.”

Dus extreem dicht bij jezelf blijven. Dat er dan vervolgens een marketingsaus over wordt gegooid, een dikke vette prima. Maar het begint bij de authenticiteit en het lef om het te doen. En dat is in twee woorden, ‘Fuck it’, als het gaat om marketing. En als het gaat om organisatie, zou ik zeggen, ‘Let it be’.

En bij start-ups?

Allereerst, die fuck it mentaliteit is heel belangrijk. Het betekend vaak gewoon doen. En als je het doet, doe het dan leuk. Alles wat je doet, hou het simpel. Smart Ass Club is deels kapot gegaan omdat we het te ingewikkeld gemaakt hadden aan het begin. Smart Ass Club was voor een deel een succes omdat het gewoon leuk was om te doen. En we deden het gewoon. Je kon heel lang nadenken over wc papier. Maar we hadden het idee en dezelfde namiddag zijn we nog gaan bellen naar fabrikanten. Dus het is een combinatie van gewoon doen, verleuken en versimpelen.

En alles rondom ecommerce. Als jij het spelletje verleiden niet snapt. En je kent de wetten van Giraldini niet uit je hoofd. Of je gaat niet op pain and gain zitten van customer journeys. Dan heb je, je basis vaardigheden Nederlands en Engels niet begrepen. Dat zijn allemaal basics. Maar buiten die basics van ecommerce zou ik echt zeggen, ‘Fuck it’. ‘Let it be’ als het om de organisatie gaat, is heel erg belangrijk. En vooral doorzetten.

Vast Vragenrondje.

Hoeveel is genoeg?

Keytoe de mazzel, ga ik niet snel zeggen. Zelfs als ik vijf miljoen zou winnen in de staatsloterij, dan zou ik dit blijven doen. Net zoals ik het nu doe, alleen zou ik dan een zwembad op de zaak laten bouwen. Voor mij persoonlijk genoeg zou een 70.000 management fee zijn op jaarbasis. Dat zou ik wel lekker vinden, daar zit ik nu niet aan. Maar dat zou wel genoeg zijn.

Wat is jou favoriete podcast?

‘Hoe dan’ Dat is die van mijzelf. Ik luister verder geen podcast. Ik neem er de tijd niet voor. En ik kan ‘s avonds heel moeilijk in slaap vallen omdat er heel veel in mijn hoofd zit. En mijn slaapmiddel is Netflix. En dan niet series. Maar ik heb al 8 keer de conference van Theo Maassen gezien. Ik heb al negen keer de laatste conference van Bill Burr gezien. Echt een aanrader. Maar ik kijk dus naar comedy en dan val ik binnen de 20 minuten in slaap. Want dan praat er vaak één iemand en vaak met hetzelfde stemgeluid. Dan ga ik happy mijn bed in. En dat is het enige wat mij lukt. Podcasts luister ik niet. Boeken lees ik niet. Ik neem podcasts op en ik ben bezig met mijn tweede boek. Dat lukt me wel, ik wil alleen maar zenden en niet ontvangen.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Zero to one van Peter Thiel.

Amazon naar Nederland. Bang of kansen?

Kansen. Hardcore kansen. Wij zijn al bezig voor onze klanten met Amazon.nl. Je bent gek als je het niet doet. Het hangt wel af van je content. Maar er zijn weinig ecommerce partijen aan wie ik het niet zou adviseren.

Hoe kunnen mensen naar aanleiding van deze podcast contact met je opnemen?

LinkedIn. Ik accepteer bijna iedereen, behalve vreemde figuren en mensen die gelijk sales dingen naar mij sturen. Maar mijn telefoon nummer staat ook in mijn profiel. Je kan gewoon bellen.


Durf jij op deze manier te ondernemen?

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. Durf jij jouw personeel zelf het salaris te laten bepalen? Geef jij alle verantwoordelijkheid zo maar uit handen. Onbeperkt aantal vrije dagen?

Kijk je liever dan dat je luistert. Dat kan ook hieronder hebben we de hele opname staan. Een geweldig uur en 6 minuten genieten van Cedric Muchall.

Cedric onwijs bedankt!! Ik kom snel weer koffie drinken uit een champagne glas. Volgende gast is Remco Verwaaijen.

Boek “99 Problems but the boss ain’t one” hebben?

Als jet het boek “99 problems but the boss ain’t one” gratis toegezonden wilt krijgen. Dat kan kan dan moet je 2 dingen doen.

  1. Een eerlijke review schrijven in Apple Podcast!
  2. Onderaan dit bericht een reactie plaatsen, met een een kopie van je eerlijke review. (alleen tekst kopie is voldoende).

Als je aan deze 2 zaken voldoet dan sturen we een boek toe. Laat wel weten waar naartoe.

Het boek is een echte aanrader! Het geeft heel veel inzicht hoe een bedrijf in 7 jaar is verandert en gegroeid.


Tags

Cedric, Cedric Muchall, Directief, eCommerce, fuck it, Hip, KeyToe, KeyToeY, Lennard, Lennard Toma, Let it be, Liberaal, Maassluis, Marketing, Patrick, Patrick Steenks, Personeel, Podcast, schijnveiligheid, Smart Ass Club, Vaas, verleiden, verleuken, versimpelen, webshops


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

  1. Cedric en Dries! Mooie combi mannen, goed verhaal ook! Hierbij mij review, staat ook in iTunes:

    Wat geweldig om de verhalen van andere ondernemers en e-commerce specialisten te horen. Een goed communicatiekanaal voor een community als deze. Ben erg benieuwd naar de komende afleveringen!!

  2. Mooi en eerlijk gesprek! Leuk om naar te kijken en luisteren, juist omdat het niet te gepolijst is. Keytoe is van buitenaf bekeken onorthodoxe en ook anarchistische club, maar wel met realiteitszin, is mijn conclusie. De nuchterheid en zelfrelativering van Cedric draagt daar ook aan bij. Hoe Keytoe georganiseerd is en zijn HR vormgeeft (door de afwezigheid van HR), zal zeker niet bij iedere organisatie in deze vorm passen. Maar deze podcast kan wel aanzetten tot nadenken over de balans controle en vertrouwen en daar bewuste keuzes in maken. Niet alleen boeiend voor e-commerce bedrijven om naar te luisteren 😉

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!