januari 7

Succesvol via Instagram met kleding webshop

In deze aflevering van het eCommerce Cafe zit ik samen met Anne Marije van der Schee. Zij is eigenaar van de webshop Anelora, een webshop die gespecialiseerd is in dames kleding. Anne is een echte bezige bij. Naast haar webshop werkt ze ook bij Ter Hoek in de Sales en PR afdeling. In deze aflevering kan je leren hoe je jou eigen webshop succesvol maakt.

Wie is Anne Marije van der Schee?

  • Naam: Anne Marije van der Schee
  • Webshop: Anelora
  • Job: PR en communicatie medewerker bij Ter Hoek
  • Shownotes

    In gesprek met Anne van der Schee

    De Tech Specs van Anelora

  • Platform: WooCommerce
  • Betaalsysteem: Klarna en Mollie
  • Transporteur: Post NL
  • Hosting: Mijndomein
  • Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

    Ja weet je, ik doe best wel veel leuke dingen in mijn leven. Maar we hebben laatste pizza's gemaakt. En ik moet zeggen dat ik dat echt heel erg leuk vond. Met zo een pizzaret en dan zes van die kleine pizzaatjes kan je dan in één keer maken. Vond ik echt helemaal top. Ze waren heel lekker dat vond ik echt gewoon heel leuk.

    Wat zijn de gevolgen van Corona voor jou?

    Ja weinig. Nou volgens mij is het in Reise best wel erg wat ik hoor. En in Wierde ook, weet je ik krijg er weinig van mee. Ik heb wel eventjes van binnen geschreeuwd toen ik niet meer naar café mocht. Maar ik en dat is ook het enige zeg maar. Dat vind ik heel jammer. Je mag buiten huis niets meer eten of wat drinken in het café. Of gewoon even ergens wat drinken. Dus dat vind ik best wel vervelend. Voor de rest werk ik gewoon fulltime op kantoor. Dus ik ga gewoon elke dag naar kantoor.

    Als ik thuis kom ben ik bezig met mijn pakketjes. Dan ga ik ze snel weg brengen. Daar moet ik dan wel een mondkapje op en op het werk ook. Voor de rest is Corona voor mij niet echt, ik weet niet. In mijn omgeving zijn mensen ook niet ziek die ik ken. Ja natuurlijk Corona is er en ik doe er alles aan om niet besmet te worden. Maar voor mij is het nu nog niet echt daar.

    En zakelijk?

    Neen ik merk het niet. Ik merk wel dat mensen grotere bestellingen doen. Dus misschien dat mensen nu wel iets meer schoppen en iets meer daar aan uit geven. Vind ik alleen maar mooi natuurlijk. Dat merk ik wel, maar voor de rest neen.

    Het begin van Anelora

    In 2018 toen had ik een bruiloft. En toen dacht ik, weet je, eigenlijk wil ik iets heel anders. Ik wilde een jurkje, maar ik kon het niet vinden. Toen had ik bedacht, dan ga ik het zelf tekenen en kijken of dat wat wordt. En als dat wat is, dan ga ik het laten maken. Zo gezegd, zo gedaan. Uiteindelijk heb ik een jurkje laten maken. Ook heel weinig mensen in mijn omgeving wisten dat het van mijzelf was, zeg maar. En dat jurkje heb ik toen aangehad. En ik kreeg heel veel reacties erop. Heel veel leuke reacties voornamelijk. En toen dacht ik, weet je misschien moet ik het toch maar oppakken en kijken wat het is. Dus uiteindelijk heb ik uit het niets. Dus zonder vooropleiding of iets ben ik gewoon begonnen.

    Mijn valkuil was daarin dat ik heel veel dure stoffen wilde gebruiken. Ik wilde kasjmier gebruiken. Echt zijde heb ik late maken en laten kleuren. Allemaal super tof, maar dat kost gewoon echt heel veel geld. Dus toen dacht ik op een gegeven moment. Toch iets andere stoffen. Toch proberen iets goedkoper te maken. En toen kwam mijn privé leven in een crisis en had ik het even op een laag pitje gezet. En in april dit jaar, ben ik echt begonnen met de webshop. Dus de webshop is sinds april dit jaar echt bezig. Daarvoor he ik er eigenlijk niet heel veel aan gedaan. Ook puur omdat ik de energie er niet voor had. Dus ja sinds Corona.

    Waar liep je zoal tegenaan toen je begon als ondernemer?

    Oh, heel veel. Weet je, ondernemen is echt wel een vak apart. Ik kom uit de ondernemers familie. Dus ik wil niets liever dan mijn eigen onderneming. Ik vind het ook heel tof om te doen. Maar het kost gewoon wel heel tijd. Ja, ik zou er nog meer tijd in willen steken. Maar dat kan niet.

    Het eerste struikelblok.

    Je werkt met mensen. En dat vind ik af en toe erg last. Ik doe wel echt wat ik zelf leuk vind. Mijn eigen stijl en mijn eigen dingetjes. En nou ja, dat vind je leuk of dat vind je niet leuk. Daar kreeg ik op zich wel heel leuke reacties op. Dus dat is prima, alleen je moet alles wel goed ingericht en doordacht hebben. Voordat je begint. En weet je, ik ben wel iemand die daar niet altijd even goed over nadenkt.

    Implementatie van Mollie

    Dus bijvoorbeeld bij Mollie. Prima systeem, niks tegen Mollie. Maar als je dus Mollie hebt. En je koopt voor een X bedrag en dat gaat op een gegeven moment retour. Dan moet je ook dat bedrag of meer op je rekening krijgen. Wil je het terug kunnen storten. Daar moest ik eigenlijk een beetje inkomen. Ik denk dan van als ik zeg, ik wil dat retour doen aan die mensen. Ik denk dan van ik wil dat retour doen aan die mensen. Dat als ik dan, ik zeg maar wat, als ik dan 30 Euro binnen krijg. Dat het dan vast gehouden wordt op Mollie en als daar dan 60 Euro bij komt. Dat er 90 euro weer naar die mensen gaat. Maar zo is dat niet. Dat zijn echt kleine dingetjes waar je echt wel op moet letten.

    Je moet je fotografie spot on hebben. En ik wilde zelf niet op de foto. Dat was ook wel een dingetje. En ik wilde overal modellen voor inzetten en zelf zoveel mogelijk achter de schermen blijven. Zoals een Ted Baker of ja weet je, name it. Die is ook niet te zien. Of een Tommy Hilfiger is ook niet te zien. Maar goed dat ging niet helemaal op. Omdat mensen op een gegeven moment zeiden. Ja, maar het is branding, Anne. Je moet zelf foto's maken, je moet zelf voor de camera gaan staan. Dus ik ben nou overal te zien p mijn website. Dat is niet helemaal wat ik in gedachten had.

    Hoeveel tijd besteed je aan social media?

    Is zo verschillend. Maar ik denk wel dat ik zeker twee uur dag besteed aan social media. Het is heel grappig want op mijn Instagram heb ik twee accounts. Dus van Anelora en van mijzelf. En als ik op die van mijzelf zit dan klik ik door op Anelora. En van Anelora op die van mijzelf. Het loopt inderdaad door elkaar heen. En ik denk dat ik zeker vier uur, misschien wel meer, besteed per dag. Maar weet je social media is wel mijn werk. En dan heb ik niet alleen over Anelora. Weet je social media bestaat voor mij niet alleen uit Instagram. Ik ben ook heel erg bezig met Pinterest. En Facebook doet iets minder. Daar besteed ik ook iets minder aandacht aan.

    Hoeveel tijd besteed je aan je foto's?

    In het begin was het heel veel. Want je wil toch mooi uitzien op de foto's. En is dat allemaal iets interessanter. En is het ook heel erg lastig met hoe je moet staan of zitten. Nu als ik tien foto's heb gemaakt. Heb ik er twee die bruikbaar zijn. Dus nu gaat het allemaal ietsje sneller. En dan denk ik dat ik binnen 20 minuten wel klaar ben. Ik bewerk ze trouwens wel altijd achteraf. Met mijn Lightroom app. Niet teveel hoor. Niet dat de kleur anders wordt.

    Wat is de doelstelling voor Anelora voor 2020, 2021 en over vijf en tien jaar?

    Ik had minder verwacht dan dit. Dus ik heb uiteindelijk meer verkocht dan dat ik had verwacht. Dus dat is mooi. En doelstelling voor volgend jaar is toch wel terug komen is zeg maar een X aantal winkels. En binnen vijf jaar zou het mooi zijn om ook in meerdere landen te verkopen. Ik hou wel gewoon hoge doelstellingen voor mijzelf aan. Dat moet natuurlijk ook. Maar dat zou wel heel tof zijn. En over tien jaar een eigen modeshow. Dat lijkt me wel heel tof.

    Wat is het laaghangend fruit voor Anelora?

    Nou ik denk dat jij die heel mooi in kunt vullen. Neen ik denk dat ik vrij veel groei kansen heb. Maar als ik dan moet beginnen met iets. Zijn het toch wel die teksten. En betere vindbaarheid op Google. Ik denk dat dat mijn laag hangend fruit is.

    Vast vragen rondje.

    Als mensen contact met je willen opnemen naar aanleiding van deze podcast. Mogen ze dat en ja, hoe doen ze dat?

    Jazeker. LinkedIn. Je kan me ook mailen op info@anelora.nl

    Hoeveel is genoeg?

    Ja dat vind ik een lastige. Hoeveel is genoeg. Ik doe het eigenlijk altijd met heel weinig. Met heel weinig kan ik heel blij zijn. Als die kroegen maar weer open gaan. Dan heb ik genoeg. Neen, ik heb in de tussentijd een relatie gekregen. En dan klinkt het of ik naar het café ga voor jongens. Dat is absoluut niet waar. Maar ik vind het nu ook wel gezellig om gewoon op de bank te zitten. Elke dag een compliment is voor mij genoeg.

    Wat is jouw favoriete podcast?

    Als ik heel eerlijk ben luister ik weinig podcasts. Ik heb er zelfs nog nooit één geluisterd. Ik weet het, dit antwoord is heel erg.

    Wat is je laatst gelezen management boek?

    Ik weet de namen niet. Ik vind die boeken altijd wel interessant. Een boek van Kelly Weekers vind ik altijd wel leuk. Dat is echt leesvoer voor mij, dat vind ik echt heel interessant.

    Wat is het best gelezen management boek ooit?

    Ik lees niet zo heel veel. Ook al niet. Ja dat vind ik een heel lastige. Ik vind wel, op mijn vlak. Ik lees veel over socialmedia-experts. Social Selling van Carola Rodrigues. En als het echt over iets is wat elke ondernemer gelezen moet hebben. Dan zou ik voor Kelly Weekers gaan.

    Hoe maken we met zijn allen e-commerce een stukje duurzamer?

    Wat een lastige vraag. Ik denk dat als iedereen daar op gaat letten. Maar de mensen die lid zijn van e-commerce. Wij kunnen er allemaal wel wat aan doen. Kijk alleen al naar het plastiek wat weg gaat. Als ik dat dan zie. Weet je, ik doe er best wel lang over voor ik mijn oranje container vol heb. Als ik dan naar andere mensen kijk, die gooien zoveel in hun oranje container. We kunnen met zijn allen echt wel iets meer doen daaraan.

    Hoelang draag je een spijkerbroek voor dat je hem in de was doet?

    Nou, ik zal je vertellen. Ik draag elke dag andere kleren. En geen één dag per week is hetzelfde. Dan duurd het met mij iets langer. Want ik draag één spijkerbroek om de drie a vier weken. Dus na vier weken doe ik hem in de was.

    Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

    Ik zou gaan voor Kelly Weekers. Ik zou het nog een keer proberen, de aanhouder wint.


    Tags

    Anelora, Dames kleding, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, Kleding winkel, sales, Social media, Verkoop, Webshop, webshops


    You may also like

    Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

    Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
    Leave a Reply

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

    {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Subscribe to our newsletter now!