januari 18

Succes boeken met Amazon – expert Marco Coninx aan het woord

Marco Coninx is voor de tweede keer te gast bij het eCommerce Cafe. In ons eerste gesprek hebben wij het voornamelijk gehad over Amazon en hoe verover je Europa via Amazon. Marco is een succesvolle Amazon verkoper en geeft inmiddels ook trainingen voor mensen die willen starten met een webshop op Amazon. Naast dat heeft hij ook boeken geschreven. De eerste was Verover Europa via Amazon. En in deze aflevering gaan we het voornamelijk hebben over zijn nieuwste boek, Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon.

Wie is Marco Coninx

  • Naam: Marco Coninx
  • Functie: Expert in Amazon sales, auteur, trainer en spreker
  • Boeken: Verover Europa via Amazon, Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon
  • Website: https://www.verovereuropa.nl/

Shownotes

LinkedIn
Boeken en website

YouTube Index

In gesprek met Marco Coninx over, Alles wat je moet weten over verkopen via Amazon

Wat is het leukste wat je afgelopen week hebt gedaan?

Het leukste is denk ik LEGO gebouwd met de kids. Het was geen kunstwerk het was gewoon uit de boekjes. Van LEGO Techniek krijg je leuke boekjes erbij. In dit geval was het samen met mijn tweede zoon. Hij is vier jaar momenteel en hij doet het al hartstikke goed met LEGO. Ik ben hartstikke trots op hem. Het is ook leuk om te zien hoe trots hij op zichzelf is als het eenmaal af is. Deze keer hadden we een bus gemaakt. Het was leuk om te doen.

Welke impact heeft Corona op je privé leven?

Nou we zitten natuurlijk zoals anderen, veel binnen. We spreken af met andere koppels bijvoorbeeld, ‘s avonds. We zitten hier niet met tien mensen, maar met twee andere. Dus we houden ons netjes aan de regels. Maar je kan bijvoorbeeld niet naar de kroeg of een restaurant. We gaan wel eens wandelen met de kids en vrienden die ook kinderen hebben. Dus het is zeker niet dat we de hele dag tussen deze vier muren zitten, zeker niet. Maar het is wel anders. Gelukkig geen ziektes in de familie.

En zakelijk?

Ikzelf werkte natuurlijk al heel veel van thuis uit. We hebben inderdaad op het werk, zeker tijdens de eerste golf. Werkte bijna iedereen van thuis uit. Nu op dit moment, niet iedereen. We hebben sowieso logistiek die we moeten doen. Dat is een taak die niet vanuit thuis kan gedaan worden. Je zit dan ook met veiligheid, we hebben gezegd dat er nooit maar één persoon op het bedrijf mag zijn. Stel dat er iets gebeurd, dan moet er ook iemand anders zijn. Dus wij zitten altijd met minimaal twee personen in de bezetting. We houden ons ook netjes aan alle richtlijnen, handen wassen en noem maar op. En dat gaat eigenlijk tot op heden prima. Voor de webshop is dit het beste jaar ever. Het is heel dubbel, zakelijk gezien mag het nog wel even voort duren. Het gaat beter dan ooit.

Om over je boek te beginnen. Wat is het verschil met het eerste boek?

Het verschil zit hem in het feit dat het eerste boek al gedateerd was. Het komt uit 2015, dat is inmiddels dik 5 jaar geleden. Ik heb er wel twee keer een herdruk van gemaakt, maar niet echt iets van herschreven. Amazon en de wereld staan niet stil. Het was tijd voor een grondige update. Eigenlijk is het meer dan een update. Er staan wel dingen in die ook in het eerste boek zaten. Omdat ze gewoon blijven zoals ze zijn. Maar ik denk dat drie kwart van het boek, hele nieuwe content is. En past perfect in de huidige staat waar Amazon in staat.

Wat is die evergreen, wat blijft altijd staan?

Ja dat is, wat maakt Amazon geweldig. Dat was vijf jaar geleden zo en dat is nog altijd zo. En waarom consumenten zo van Amazon houden. Het was zo, het is zo en dat zal waarschijnlijk ook nog wel een hele tijd zo blijven. Dat is iets wat blijvend is. Dat Amazon eigenlijk alles uit handen neemt. De hele logistiek, de service,… Dat is gewoon een briljant systeem. Stelt je in staat om je business enorm snel op te schalen. Daarin is niet veel veranderd de afgelopen jaren. Behalve dat ze nog meer magazijnen over de wereld hebben gekregen. Dat ze nog meer zijn gaan uitbreiden naar andere landen, Nederland bijvoorbeeld, Zweden sinds kort, Polen zit eraan te komen. Amazon maakt het zo eenvoudig om over heel de wereld je producten te verkopen.

De zoekmachine van Amazon

Als je kijkt naar de zoekmachine van Amazon. Zijn er twee factoren die het aller belangrijkste zijn. Als ik Amazon moet geloven zijn er meer dan 1000 die invloed hebben. Maar er zijn er twee die het aller belangrijkste zijn. Dat zijn, Relevantie. Dat houd in dat als iemand naar een toilettas zoekt, dat Amazon ook toilettassen laat zien en geen tandenborstels. Die Relevantie beïnvloed je heel eenvoudig, door in de titel van je product de woorden te zetten die jouw product omschrijven. Dat klinkt heel logisch en je denkt vast, “dat doet iedereen toch?” Dat klopt, maar je hebt ook heel veel synoniemen bijvoorbeeld. Daarom zijn lange titels op Amazon vaak ook super goed. Omdat er heel veel woorden inzitten waar je op terug gevonden kan worden.

Zoekwoorden

Dus dat is de basis. En daarnaast draait het om sales. Amazon is een commercieel bedrijf. De producten die het beste verkopen, zetten ze bovenaan in hun zoekmachines. Zo simpel is het. Dus wat moet je voor elkaar gaan krijgen? Je moet op bepaalde zoekwoorden veel sales krijgen. En hoe doe je dat dan? Als je naar Amazon gaat en je typt bijvoorbeeld toilettas in. Je gaat dan naar de URL kijken nadat je op enter klikt. Dan zie je ook in de URL het woord toilettas staan. En als je dan een aankoop doet. Ziet Amazon dat iemand op toilettas heeft gezocht en die heeft die aankoop gedaan. Dus jij bent relevant voor dat zoekwoord, dus we gaan je wat hoger plaatsen.

Als jij in staat bent om op korte termijn een x aantal mensen te laten kopen via het URL met dat zoekwoord erin. Dan denkt Amazon, “hey, weer een toilettas die gekocht is via het woord ‘toilettas’” Dus op die manier gaan ze jouw hoog in die zoekmachine plaatsen, voor dat betreffende zoekwoord. Het draait allemaal om zoekwoorden.

Je hebt een product, we hebben reviews, wat kan je nog meer doen?

Vaak gaat de lancering van je product. En lancering betekent eigenlijk gewoon van pagina 100 naar pagina 1 komen. Vaak is het een combinatie van Sales en Reviews genereren. Vaak gaat dat wel 1 op 1. Als we die Facebook flow doen, om het zo maar even te noemen. Van de 100 mensen die het product gratis krijgen. Twintig procent laat wel een review achter. Dan heb je ook al weer twintig reviews. Als je het Vine programma dan ook nog gebruikt. Kan je vrij snel wat reviews opbouwen. Daarnaast kan je achter de schermen ook om Reviews vragen.

Als consument wordt alles voor jouw geregeld door Amazon. Je kan ze bellen, mailen, chatten. Hoe zit dat met verkopers?

Heel anders. Een frustratie punt van mij persoonlijk. Maar ook van heel veel andere verkopers. Dat is het contact met de verkopers service. Want dat is gewoon een drama. Eigenlijk als je een ticket inschiet. Dat krijg je 9 van de 10 keer een copy paste antwoord vanuit hun richtlijnen. Je komt zelden of nooit door de eerste lijn. Vaak worden de tickets opgepakt oor mensen vanuit India of Pakistan. En daar bedoel ik niets verkeerd mee. Maar die mensen zijn vaak niet beslissing bevoegd. En die kopiëren gewoon letterlijk iets wat ze in de richtlijnen zien. Wat totaal niet een antwoord op je vraag is. Dat is super irritant, want dan moet je weer gaan replyen. Dan krijg je weer een antwoord terug waar je ook niets mee kunt. Dat is gewoon super irritant.

Heb je een beeld met wat er nog allemaal gaat veranderen of op de roadmap staat bij Amazon.nl?

Op Amazon.nl moet er nog heel veel komen. Waar ik verbaasd van was, was dat de start van Amazon.nl heel amateuristisch was. Ze zeggen zelf, dat het voor een groot deel door Corona kwam. Dat Corona roet in het eten heeft gegooid. Je kunt bijvoorbeeld op dit moment op het platform nog niet adverteren. De zoekmachine werkt nog niet zoals hij in andere landen werkt. We hebben meerdere testen uitgevoerd. En ze geven gewoon niet hetzelfde resultaat als in andere landen. Het is nog allemaal vrij karig. Ik hoop dat ze op korte termijn die advertentie mogelijkheid opengooien.

Wat voor marges moet je hebben om op Amazon succesvol te zijn?

Vanuit gaande dat je met je eigen merk product begint. Ik zeg altijd, probeer 30% marge als minimum aan te houden. En 100% procent op return of investment. Dus als ik mijn analyses ga doen. Eerst ga ik kijken naar het product, dat is natuurlijk de basis. Dan ga ik kijken, wat is de inkoop prijs. En dan moet er 30% marge overblijven, na Amazon fees. Dat is exclusief marketing. Die moet ik wel nog doen. Maar voor de rest, alle kosten inbegrepen. De inkoop in China, de warehouses van Amazon en de fees die ik betaal voor een verkoop.

Vast vragenrondje

Als mensen contact met je willen opnemen naar aanleiding van deze podcast. Mag dat? En hoe doen ze dat?

Ja uiteraard. Ik ben best wel actief op LinkedIn. Dus dat is aan manier om mij te bereiken. Of gewoon via de website. Dan komt de mail ook wel bij mij terecht. Dat zijn de meest eenvoudige manieren.

Tegen wie heb je het laatst ‘sorry’ gezegd en waarom?

Nou waarschijnlijk tegen mijn vriendin. Ik heb niet gelijk een voorbeeld voor handen. Ik zeg genoeg sorry, maar ik heb niet gelijk een concreet voorbeeld.

Wat is je laatst gelezen management boek?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd weinig heb gelezen. De laatste boeken die ik open heb gehad zijn Influence van Robert Cialdini. Dat is eigenlijk het laatste boek dat ik dit jaar gelezen heb.

Welke app gebruik je het meest op je telefoon?

Welke app het meeste? De laatste tijd best wel veel spotify. De podcast app, die gebruik ik het meeste van allemaal.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Ik heb niet gelijk iemand waarvan ik denk, dat het iemand is die je moet interviewen.


Tags

Amazon, Amazon Fresh, Amazon Sales, Amazon US, Amazon.de, Amazon.nl, Amazon]Bol.com, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, Marco Coninx, Succes, Succesvol verkopen op Amazon, webwinkel, Webwinkels


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

    1. Hallo Mitchel,

      Dank je voor je reactie.
      Ik weet niet precies wat je bedoeld maar volgens mij betekend dit dat je advertenties maakt op Facebook en deze stuurt naar jouw product of dienst.
      Als je meer wilt weten over Facebook flows. Dan kan ik je wel doorverwijzen naar een expert.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!