februari 22

Het succes van “a fish named Fred” mede door storytelling

In deze aflevering zit ik samen met Rob Schalker van A fish named Fred. Rob is een ondernemer waar ik heel veel inspiratie uit haal en veel respect voor heb. Hij is al jaren actief als ondernemer en heeft ontelbare tips over hoe je, je eigen bedrijf succesvol maakt. In 2011 is Rob begonnen met zijn merk, A fish named Fred. Dit fashionmerk zal de wereld veroveren. Het is echt een merk met een verhaal en wat dat verhaal inhoud kom je in deze aflevering te weten!

Wie is Rob Schalker?

  • Naam: Rob Schalker
  • Bedrijf: CEO, founder en owner van A fish named Fred
  • Functie: Dutch importer bij Fred Mello, Board member van NVKT, Initial set up van internationale sals en marketing voor NZA, New Zealand Auckland, Owner van Transit Textiles Agency BV, Sales Agency MAC Jeans.

Veranderingen in het eCommerce Café.

Door wat technische problemen, is de intro van dit interview niet beschikbaar. Vandaar dat ik aan het begin van de aflevering even zelf de introductie doe. Ik wil ook nog even wat ontwikkelingen doornemen van het eCommerce Café. Wij hebben allerlei belangrijke besluiten genomen. Grote sponsors hebben zich aangemeld. En met de kapitaal injectie gaan we onwijs groeien. We hebben besloten om de online community gratis te maken voor iedereen, je moet je wel nog aanmelden. Anoniem kan het niet. De community blijft besloten, hij wordt nog steeds niet geïndexeerd door Google. Dus kom eens kijken in de community en stel een e-commerce vraag.

Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik krijg geen antwoorden meer van Google. Ik krijg miljoenen zoekresultaten, met heel veel advertenties. Als ik iets zoek ben ik uren bezig, maar echt antwoorden krijg ik niet. En ik heb ervaren als ik een vraag stel in de community, dan krijg ik een antwoord van een ondernemer of expert die er verstand van heeft. Hierdoor bespaar ik heel veel tijd op Google en kan ik andere dingen doen die mijn onderneming verder helpen.

In gesprek met Rob Schalker over A fish named Fred

Hou jezelf nog veel bezig met ontwerpen?

Meestal in de beginfase. Als we gaan starten met het bedenken van een thema. Dan gaan we met elkaar zitten en dan gaan we thema’s bedenken. Het is wel leuk om even te vertellen hoe dat in zijn werk gaat. Wij bedenken dan met zijn allen een thema. En soms komen er een aantal thema’s en dan wordt er gestemd. Vervolgens gaan we bij die thema’s, allerlei zaken opschrijven die bij dat thema horen. Ik noem even een voorbeeld, want we hebben elk seizoen een thema. Een tijdje geleden hebben we ‘Tokio Trip’ gedaan. In Tokio Trip zaten Koi Karpers, Sushi, chopsticks, Japanse parapluutjes, allerlei zaken die een relatie hebben met Japan. Op het moment dat je het allemaal opschrijft, daarna ga je tegen het GFX-team zeggen, “Jongens, ga daar eens plaatjes mee bedenken.”

Dan maken ze daar een Mood-board van. Dan gaat het wat meer leven. En uit het Mood-board maken we dan een selectie van prints. Dan maken ze die prints en ga je kiezen in welke kleuren die prints allemaal kunnen. Op een gegeven moment krijg je een totaal van circa 80 en 100 prints. En daar blijven ongeveer 40 van over, die dan uiteindelijk in de collectie komen. En een print kan op een shirt, maar het kan ook op de binnenzak van een colbert of op een wijnfles of op een schoen, noem het maar. Je kan er heel veel kanten mee op. En dan kan je op een gegeven moment zien of iets een knaller wordt. En daar zitten we bijna nooit naast.

Je hebt je marketing in Nederland al heel goed voor elkaar met bekende Nederlanders die je kleding dragen. Maar hoe doe je dat in het buitenland?

Dat zijn we nu aan het starten in België, Duitsland en Frankrijk zijn we nu een goede start aan het maken. In België zijn we nu in gesprek met een aantal bekende wielrenners en gewoon mensen die daar ook goed gezien zijn. Duitsland is vaak wat moeilijker, maar begint langzamerhand ook goed te komen. In Spanje zijn we eigenlijk al een tijd onderweg. Daar hebben we twee keer per jaar persdagen in Madrid. En daar hebben we een aantal mensen, die fanatiek zijn om het merk uit te zetten bij de juiste celebrities. Dat leidt tot het feit dat wij in Spanje, bijna dagelijks op televisie te zien zijn. Wij hebben ook een brandstore in Bulgarije. De dame die de brandstore runt, heeft ook iemand voor de social channels. Dus wij zijn het langzamerhand in het buitenland aan het opzetten.

Wat is jou grootste fuck up als ondernemer?

Mijn grootste fuck up was eigenlijk dat ik in het verleden te vaak naar andere mensen heb geluisterd. Experts die zeiden, “Dat moet je niet doen.” Ik weet nog heel goed, toen ik begon met A fish named Fred. Het zijn meerdere woorden in een merknaam, de meeste merknamen die hebben één woord. En ik was op zoek naar zo een soort naam voor het merk, maar ik kon het niet vinden. Uiteindelijk kwam ik via een tip van mijn dochter, die toen tien jaar was, kwam ik bij Freddy Fish uit. Kon ik ook niet registreren want het was een computerspelletje.

En zo kwam ik uiteindelijk op A fish called Fred en A fish named Fred. Toen zei ik “Fuck it, ik ga het gewoon doen.” Toen waren er inderdaad mensen die een negatief advies gaven over de naam. Maar later hebben ze wel gezegd dat ze er goed naast zaten. Ik heb toen heel even getwijfeld, maar toch beslist om er mee door te gaan. Want A fish named Fred is een naam waar mensen wel voor zullen omkijken. Het is een naam die onthouden wordt. Maar een lange naam was me afgeraden, maar ik heb het toch gedaan. Dat is nu niet echt een fuck up, maar voor die tijd had ik wel vaak naar mensen geluisterd. Dan merk je toch dat je beter je eigen weg had kunnen gaan.

Wat is je duurste fuck up?

Ik kan er twee noemen. Zonder direct namen te noemen. Maar diegene die mij kennen, die weten waar ik het over heb. Wij hebben één keer een collectie gemaakt rond een topsporter. En wij hebben één keer een collectie gemaakt rondom fashion stylist in dames collectie. Dat hadden we beter niet kunnen doen, want dat waren dure grappen. We hebben er wel veel van geleerd, ook met name hoe dingen niet moeten. Maar wat vooral duidelijk wordt is dat, op het moment dat je het over twee kanten hebt en je hebt het over de fashion business.

Onze kant is we maken een collectie. Maar het moet natuurlijk wel nog verkocht worden en aan de man gebracht worden. En dat gaat niet alleen door het zoeken van een agent of importeur. Maar het gaat er ook om, zelf als bekende Nederlander lawaai te maken voor het product. En dat op je social channels te delen. En daar zijn wel wat misverstanden over ontstaan. Wie waar voor verantwoordelijk was. Het leek allemaal duidelijk, maar in het eind bleek dat toch niet het geval te zijn. We werken veel samen met bekende Nederlanders. Maar een collectie rondom iemand bouwen dat gaan we niet meer doen.

Retailers, ook een groot onderdeel van je klanten. Door Corona hebben die het momenteel zwaar.

Sommige wel. We hebben er een aantal die wonderwel, de start van het zomerseizoen en het winterseizoen, goed aan het draaien zijn. Ook eentje die online en offline bezig is, heeft op dit moment twaalf winkels. Gaat ook nieuwe winkels openen als ik het goed begrepen heb. Dat is BoMont, Ron Bouwman. Is ook een ondernemer waar ik veel respect voor heb. Die ken ik ook al sinds eind jaren 80. Hij is inmiddels een succesvol ondernemer in Fashion. In zijn winkels hebben we een goede score met A fish named Fred. Zelfs in Corona tijd.

Maar er zijn ook retailers die het moeilijk hebben. Het zijn vaak wel ondernemers die geen goede marketing mix hebben. Die marketing mix is natuurlijk superbelangrijk. Je kan niet je deuren openzetten en hopen dat de klant komt. Je moet actief zijn op alle vlakken. En dat gaat heel breed. Van jou winkel, jou merk maken is natuurlijk iets anders dan kleren in een rek hangen.

Het hele story telling waar ik het net over had, is heel belangrijk. Dat geld ook voor de retailer. De consument moet daar graag komen. En we merken wel op dit ogenblik dat het in de grote steden echt dramatisch is. In dorpjes, in winkels die gemakkelijk bereikbaar zijn, waar je de auto gemakkelijk voor de deur kan neerzetten. Daar is de verlaging in omzet minder dan in de steden.

Uit welke marketing strategie haal je momenteel de meeste omzet?

Eigenlijk door, ik weet niet of je het een marketing strategie kan noemen. En of het direct te relateren is aan omzet. Het communiceren met je klant, op heel vele verschillende manieren. Er voor zorgen dat eigenlijk alles wat je communiceert, leid naar jou online community. Met andere woorden jouw webshop, waar mensen iets kunnen kopen. Maar ook waar mensen een Fred talk kunnen zien. Waar mensen ook meer kunnen leren over waarom we dingen doen. En onze social channels. Ik denk dat de samenvoeging van al die zaken dat het er uiteindelijk voor zorgt dat wij onze omzet goed op peil kunnen houden.

Ik moet wel zeggen, de whole-sale omzet die is momenteel wel lager dan vroeger. Omdat in sommige landen de winkels dicht zijn. Ik noemde net Tsjechië, daar hebben we veel stenen winkels. Die hebben het niet makkelijk. Over een paar weken mogen ze weer open. Maar we hebben ook in een land als Tsjechië, winkels die sterk online bezig zijn. En die orders zie je wel groeien. De orders van online klanten, die gaan hartstikke goed. Onze eigen webshop gaat ook hartstikke goed.

Als je moet kiezen tussen B2B of B2C, welke zou je kiezen voor A fish named Fred?

Met de kennis die ik nu heb en de keuze moet maken. Dan zou ik kiezen voor B2C. Waarom? Dat geld dat niet alleen voor online. Kijk, er is geen retailer en met alle respect voor de retailers. Er is geen retailer die het verhaal verteld zoals wij dat vertellen aan die consument. Want wij zijn Fred, wij voelen Fred. Er zijn genoeg mensen die dat ook proberen te vertalen. Maar ons grootste struikelblok altijd om van een merk naar een importeur naar een inkoop chef van een winkelketen te komen. En dan bij de Store-medewerker. Om dan jou verhaal over al die schijven te krijgen tot bij de consument. Dat is een klus en als het dan lukt en we groeien daarin, dan ben ik er hartstikke trots op. Maar uiteindelijk is de tone of voice niet zoals het origineel is.

Wat doet Rob Schalker over vijf jaar?

Die zal nog steeds goed betrokken zijn met wat er allemaal gebeurt bij A fish named Fred. Zeker omdat we net een maand geleden een nieuw pand hebben gekocht. Die betrokkenheid zal alleen maar groter worden. Ik ga gewoon door met fun te hebben. Dat is wel een mooi vooruitzicht. Ik hoop wel dat ik terug meer mag reizen. Dat mis ik wel.

Vast vragenrondje.

Als mensen contact met je willen opnemen naar aanleiding van deze podcast. Mag dat? En hoe doen ze dat?

Ja natuurlijk, rob@afishnamedfred.com of via LinkedIn. Maar een direct mailtje is een stuk handiger.

Hoeveel is genoeg?

Wij gaan voor world domination. Dat staat bovenaan aan ons lijstje. Dat gaat om het bekend maken van ons merk. In dat opzicht kunnen we niet snel genoeg hebben. Ikzelf heb met weinig genoeg. Ik ben geen big spender. Ik ben niet iemand die elk jaar een nieuwe auto moet hebben. Voor mij is het al snel genoeg. Alleen gave gitaren dat vind ik wel gaaf.

Wat is jou favoriete podcast?

Die retail lessen waar ik het net over had. Die vind ik wel leuk om te luisteren. Het is af en toe tenen krommend. Maar die vind ik wel leuk om te luisteren. Twee van mijn helden van vroeger dat zijn Adam Curry en Jeroen van Inkel. Daar ben ik mee opgegroeid. Vond ik helemaal te gek de Curry en van Inkel show. En Jeroen heeft een podcast, ik had hem gisteren nog even op Whatsapp. Hij komt binnenkort hier weer naar toe en ga ik met hem een Fred talk met hem opnemen. Maar de podcast van Jeroen en Adam is te gek om te luisteren.

Wat is jou laatst gelezen management boek?

Ik ben eigenlijk bijna klaar met het boek van Verne Harnish, Scaling up. Ik ben niet echt een lezer, moet ik heel eerlijk zeggen.

Wat is het best gelezen management boek ooit?

Wat ik een heel goed boek vond. Dat heb ik gelezen toen ik 23-24 was. Gekregen van een schoolvriend destijds. Dat is het boek van David Ogilvy. Hij was één van de eerste marketing guru’s. Hij heeft marketing gedaan voor Ford en Marleboro. Toen je voor sigaretten nog reclame mocht maken. Dat vond ik echt heel leerzaam. Dat las ook als een jongensboek. Hij is nog wel te vinden, Ogilvy on advertising.

Hoe maken we e-commerce met zijn allen een beetje duurzamer?

Daar hebben we het al uitgebreid over gehad. Maar er zijn nog vijf elementen die met duurzaamheid te maken hebben. Wij zijn lid van de Nederlandse duurzaamheid club, NVO. Daar zijn we lid van, maar ja lidmaatschap is maar een lidmaatschap. We maken gebruik van de Better Cotton Initiative. Daarbij worden de katoen die gebruikt wordt voor onder meer de hemden, wordt op een heel milieu vriendelijk manier tot stand gebracht. Repreef is een manier om textiel te maken van recycleerbare materialen. En een ander die heel belangrijk is voor ons breigoed. Is GOTS, Global Organic Textile Standard. Is een hele belangrijke en prestigieuze, want die krijg je niet zomaar.

Hoelang draag je een spijkerbroek voor je hem in de was doet?

Een paar dagen.

Wie zou mijn volgende gast moeten zijn?

Ron Bouwman, die zou er denk ik wel voor openstaan. Dat zou ook een interessante podcast zijn.


Tags

A fish named Fred, brandstore, Dries de Gelder, eCommerce, eCommerce Cafe, eCommerce Ondernemers, fashion, Marketing, marketingmix, Merk, Online Marketing, Retail, Retail strategie, Retailers, Rob Schalker, Webshop, webshops, webwinkel


You may also like

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021

Nieuwe BTW regels voor webshops 2021
Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Subscribe to our newsletter now!